پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی

حوزه/ ‌مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان در پیامی ضمن گرامی داشت هفته پژوهش، بر لزوم حمایت از پژوهشگران فعال و معرفی آنها به عنوان نخبگان علمی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهرامی، مدیر حوزه‌ علمیه خواهران استان اصفهان، به مناسبت هفته پژوهش پیامی تبریکی صادر کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

اسلام دین دانایی، علم و پژوهش است، دین مبین اسلام برای علم و فعالیت‌های پژوهشی ارزش ویژه‌ای قائل است چرا که مبنای دعوت دین اسلام بازگشت انسان به تعقل، تعلم و دعوت به فهم حقیقت است، از این رو در دین اسلام علم و فعالیت‌های علمی از جمله تحقیق و پژوهش به عنوان زیربنای فعالیت‌های علمی جایگاه ویژه‌ای دارد.

پیامبر عظیم الشأن اسلام و ۱۲ امام معصوم پس از ایشان همگی حاملان علوم الهی و مروج علم و دانایی در جامعه بودند و بسیاری از علومی که امروز بشریت از آن استفاده می‌برد و زیربنا و مبنای بسیاری از علوم عصر مدرنیته برخاسته و نشأت گرفته از تعالیم ائمه معصومین(ع) است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی در کشور با توجه به عنایت ویژه دین مبین اسلام به مسأله علم و گسترش علوم در جامعه اسلامی و اهمیت و جایگاه ویژه پژوهش در عرصه تولید علوم، ۲۵ آذرماه به عنوان روز ملی پژوهش نام گذاری شد تا بهانه ای باشد برای توجه و تأمل بیشتر در عرصه پژوهش و تحقیق و تولید علم و بازفراوری علوم مختلف و بستری برای توجه دادن طلاب و دانشجویان به اهمیت و ضرورت فعالیت‌های پژوهشی.

قطعا فعالیت‌های پژوهشی مختص به یک قشر خاص یا بخش خاصی از جامعه علمی نیست و باید فعالیت‌های پژوهشی تبدیل به یک فرهنگ عامه بشود و هرکس در حد توان خود و سطح علمی و نیاز علمی که دارد به پژوهش بپردازد، که محقق شدن این مهم می‌تواند بسترساز و زمینه‌ساز برکات بسیاری از جمله خنثی سازی توطئه‌های فکری و فرهنگی دشمنان بشود.

حوزه علمیه نیز به عنوان یکی از مصادر مهم فعالیت‌های علمی و پژوهشی در عرصه علوم انسانی و علوم اسلامی لازم است توجه ویژه و جدی به مسأله تحقیق و پژوهش داشته باشد کما اینکه در دهه اخیر برنامه ریزی های مناسب و مطلوبی در خصوص ساماندهی به فعالیت‌های پژوهشی طلاب و روحانیون صورت گرفته است و پژوهش تبدیل به بخشی از فعالیت‌های درسی طلاب شده است.

گستردگی، پیچیدگی و سطح بالای علوم اسلامی و مبانی فکری و نظری علوم اسلامی و آنچه به عنوان توشه علمی و عملی طلاب حوزه های علمیه باید تهیه و تدوین شود ضرورت توجه جدی علما و طلاب حوزه های علمیه کشور به مسأله پژوهش و تهیه و تدوین بانک های اطلاعاتی دقیق و منضبط پژوهشی را به ما متذکر می شود که قطعا استمرار فعالیت‌های پژوهشی طلاب و علمای حوزه علمیه تقویت این بانک های اطلاعاتی را لازم و ضروری می‌کند.

مسأله دیگر در عرصه تقویت و ترویج پژوهش موضوع حمایت از پژوهشگران فعال و معرفی آنها به عنوان نخبگان علمی است، موضوعی که متأسفانه در حوزه و دانشگاه به آن کمتر توجه شده است و البته اقدامات رو به رشدی در حوزه علمیه در این خصوص شکل گرفته است.

حوزه علمیه خواهران استان اصفهان به عنوان یکی از حوزه‌های علمیه موفق کشور در عرصه فعالیت های پژوهشی و کسب رتبه های برتر و درخشش در جشنواره های پژوهشی مختلف نظیر جشنواره علامه حلی، خود را موظف به حمایت از خواهران پژوهشگر می‌داند و علاوه بر برنامه‌های مؤثر و متنوع گذشته در خصوص تقویت بنیان پژوهشی حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برنامه‌هایی نیز برای آینده در نظر دارد.

در پایان لازم است هفته پژوهش را به تمام پژوهشگران کشور به ویژه طلاب و روحانیون و به طور خاص به خواهران پژوهشگر حوزه علمیه تبریک گفته و از خداوند متعال و ساحت قدسی امام زمان(عج) برای همه این عزیزان طلب سلامتی، موفقیت روز افزون و کسب مدال رضایت حضرت ولیعصر(عج) را خواستار هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha