شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ هشتمین نشست هم اندیشی مدیران واحد‌های پژوهشی حوزوی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: رتبه بندی مراکز حوزوی برای اولین بار و بر اساس بیش از ۸۰ شاخص کمی و کیفی انجام گرفته است که در روزهای آینده و به صورت پایلوت اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در نشست هم اندیشی مدیران واحدهای پژوهشی حوزه که به مناسبت هفته پژوهش و در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش و هفته وحدت حوزه و دانشگاه به همه حوزویان و دانشگاهیان کشور، گفت: مدیریت حوزه در طول ۴ سال منظومه ای از طرح ها و اسناد را علی رغم مشکلاتی که پیرامونش بود تنظیم نموده است.

وی افزود: ۴۰ مضمون کلان و ۹۰۰ شاخص و برنامه در این طرح ها و اسناد حوزه در نظر گرفته شده است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: اگر کاروان پژوهش بخواهد با سرعت بیشتری پیش برود در حال حاضر زیرساخت های مورد نیاز آن فراهم شده است.

وی گفت: رشته های متناسب با نیازهای روز جامعه همچون سبک زندگی اسلامی در درختواره دانشی حوزه های علمیه طراحی شده است.

مدیر حوزه های علمیه افزود: این آمادگی در حوزه های علمیه وجود دارد که در رشته های متناسب با مسائل روز ورود پیدا کند.

وی اظهار کرد: در طول ماه های گذشته پژوهش های مختلفی در موضوعات مرتبط با کرونا انجام شد؛ البته فعالیت های پژوهشی تنها بخشی از فعالیت های بزرگی بود که در ۸ محور مختلف طراحی و انجام شد.

استاد درس خارج حوزه گفت: در دوران کرونا تغییرات و نقاط قوتی در عرصه آموزش مجازی دروس حوزوی پدیدار شد.

وی افزود: تاکنون در ۳ سال گذشته ۲۰۰ هزار موقوفه حوزوی شناسایی شده اند که اگر همه آنها به استفاده و بهره برداری از سوی حوزه های علمیه برسند به طور یقینی پیشرفت های  بزرگی را برای آن ها به دنبال خواهد داشت.

آیت الله اعرافی بیان داشت: در حال حاضر ۲۰ کرسی درس خارج با موضوعات روز همچون پول، بانکداری و سیاست در حال برگزاری است؛ در این مسیر اساتید توانمند حوزه نیز پای کار آمده اند.

وی تصریح کرد: این کرسی ها یک حرکت آرام و خاموش است که توأم با برکات بسیاری خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه گفت: ۴۰ پایان نامه در برخی دانشگاه های مهم و حوزه علمیه قم با موضوعات مرتبط با فضای هوش مصنوعی در حال تدوین است که ۳ مورد از آنها تاکنون رونمایی نیز شده اند.

وی عنوان داشت: از جمله مسائلی که وجود دارد مطالعات راهبردی است؛ در این زمینه تاکنون ۲۰ طرح پژوهشی در حوزه روحانیت تنظیم شده است و از مراکز پژوهشی درخواست داریم در حمایت از این طرح ها اهتمام لازم را به عمل آورند.

مدیر حوزه های علمیه گفت: از جمله مسائلی که در تفاهم نامه های برون حوزوی تنظیم شده است، حضور نمایندگان پژوهشی حوزه در برنامه های مراکز پژوهشی مختلف است.

وی تصریح کرد: از جمله این برنامه ها همایش بازتأسیس و صدسالگی حوزه علمیه قم است که در قالب آن به دنبال تدوین دانشنامه ای با موضوع دستاوردها و سیر تطورات حوزه علمیه قم هستیم.

آیت الله علیرضا اعرافی گفت: سیاست حوزه بر واسپاری و تمرکز زدایی در مواردی است که در حالت متمرکز در قم وجود دارند؛ به عنوان مثال در همین راستا تاکنون ۷۰۰ گروه علمی در مدارس علمیه کشور تشکیل شده است.

وی افزود: رتبه بندی مراکز حوزوی برای اولین بار و بر اساس بیش از ۸۰ شاخص کمی و کیفی انجام گرفته است که در روزهای آینده و به صورت پایلوت اعلام خواهد شد.

عضو شورای عالی حوزه اظهار کرد: در خصوص الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تحقیقاتی انجام گرفته که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز واقع شده اند؛ این فعالیت ها به عنوان تکمله سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نگاه حوزه ارائه خواهند شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha