جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حوزه های علمیه خواهران

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد به تشریح امتیازات و کاستی های طرح «اشراب»، پایان‌نامه اساتید و طرح تربیت محقق پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، رویا دهقانی، معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر ۹۹ در آئین بزرگداشت هفته پژوهش حوزه های علمیه خواهران که در سالن آیت الله شرعی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد با تبریک هفته پژوهش به طرح «اشراب» اشاره کرد و گفت: امتیازات این طرح پژوهشی کردن برخی از دروس، آموزش مراحل مهارت‌های پروژه به صورت گام به گام و همین طور ریل‌گذاری انجام پژوهش برای اساتید و طلاب علاقه‌مند است.

وی در بیان آسیب‌های این طرح، اظهار داشت: توجیه نبودن مدیران مدارس به ضرورت اجرای طرح، نداشتن مهارت کافی اساتید جهت اجرای صحیح، عدم بودجه کافی جهت بهتر برگزار شدن طرح، کم بودن واحد درسی که نیم واحد بوده است و ناهماهنگی بین آموزش و پژوهش از آسیب‌های این طرح است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد سلیقه‌ای عمل کردن برخی از اساتید در شیوه ارزیابی، محدود کردن شرایط اساتید ارزیاب، عدم انگیزه کافی طلاب جهت نوشتن مقاله و عدم آشنایی طلبه جهت نوشتن مقاله را نیز از دیگر آسیب های طرح اشراب دانست و افزود: البته این طرح امتیازاتی هم دارد که آشنایی با منابع، تمرین مهارت نوشتن و تزریق روحیه تتبع برخی از این موارد است.

وی به بیان راهکار برای رفع آسیب های طرح اشراب پرداخت و بیان داشت: برگزاری دوره ضمن خدمت، تسهیل جذب اساتید ارزیاب، جایگزین نبودن مصادیق دیگر به جای نوشتن مقاله، تمرین خلاصه نویسی قبل از الزام کردن به ارائه مقاله و انتخاب یک مشاور پژوهشی برای ارجاع به مشاور را می‌توان راه حل مسائل این کار در نظر گرفت.

خانم دهقانی درباره پایان‌نامه اساتید راهنما و داور سطح سه گفت: تمرین و ممارست، ارائه یک اثر پژوهشی، آشنایی با نظرات جدید و منابع اصلی از فرصت‌های این طرح کار است و کمبود تعداد اساتید راهنما و داور، مشغله کاری اساتید و وقت نگذاشتن برای طلاب، عدم پرداخت هزینه اساتید، شرایط و قوانین سخت جهت جذب اساتید، مشکل در برگزاری جلسات کارگروه، عدم انگیزه کافی طلاب جهت تدوین پایان‌نامه نیز از کمبودهای این طرح است.

وی تسهیل در جذب اساتید، تسریع در پرداخت حق الزحمه اساتید، نظارت بر اساتید و تشویق ایشان را به عنوان برخی راهکارها معرفی کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد درباره طرح تربیت محقق نیز اظهار داشت: امتیازات این طرح رویکرد پژوهشی به دروس، انتخاب مدیر گروه و کارشناس برای این رشته، ارائه مقاله علمی و ترویجی به وسیله طلاب و شرکت در همایش‌های بین‌المللی است و معایب آن را می‌توان ناهماهنگی بین آموزش و پژوهش مرکز و عدم تمرکز طلاب به پژوهش به خاطر تراکم کار دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha