پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نشست هفته پژوهش

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد روایتی از نشست صمیمانه آیت الله اعرافی با اساتید پژوهش محور و طلاب پژوهشگر مرکز تخصصی الزهرا(س) میبد را مطرح کرد.

رؤیا دهقانی فیروز آبادی به مناسبت هفته پژوهش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، اظهار داشت: هر سال با آغاز هفته پژوهش برنامه های متنوعی با حضور بانوان طلبه از نشست حضوری گرفته تا نمایشگاه دستاوردها با حضور پرشور طلاب و اساتید برگزار می شد ولی امسال به دلیل شرایط کرونایی برنامه های هفته پژوهش در سراسر استان به فضای مجازی آمد، ولی همیشه تجربه نشان داده است که دیدار حضوری مسئولان با پژوهشگران خاطره انگیز بوده است و باعث دلگرمی آنان می شود.

امسال بانوان طلبه پژوهشگر و اساتید پژوهش محور میبدی توانستند از محضر آیت الله اعرافی در دو برنامه مختلف بهره مند شوند و ابتدا اختتامیه جشنواره استانی برای اولین بار با حضور مدیر حوزه های علمیه کشور برگزار شد و به دلیل رعایت فاصله اجتماعی تنها با حضور پزوهشگران برتر خواهر و برادر و تقدیر از برترین ها برگزار شد و سایر طلاب سراسر استان به صورت مجازی در این نشست شرکت کردند.

برنامه با حضور آیت الله اعرافی بعد از اذان ظهر در مرکز آموزش عالی حوزوی خواهران الزهرا(س) میبد(سطح سه) با هدف تجلیل از اساتید و طلاب پژوهش محور و طلاب مرکز آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) میبد(سطح سه حوزه) ادامه یافت و حجت الاسلام والمسلمین محمدکارگر شورکی مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد و جمعی از اساتید پژوهش محور و طلاب پژوهشگر حضور یافتند و این روز برای بانوان طلبه میبدی به یادماندنی شد.

در این مراسم از اساتید وطلاب پژوهش محور رشته اخلاق و تربیت اسلامی مؤسسه آموزش عالی حوزوی حضرت زهرا(س) میبد تجلیل شد و حجت الاسلام محمدعلی مبینی مدیر گروه فلسفه اخلاق و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و حجت الاسلام مبینی دبیر علمی گروه تربیت محقق، مختصری از سابقه و روند فعالیت گروه پژوهش محور به صورت مجازی برای شرکت کنندگان و آیت الله اعرافی تشریح کرد.

حجت الاسلام مبینی در این ارتباط مجازی در سخنانی  پیشرفت این گروه پژوهشگران را از مساعدت و یاری اساتید مجرب و مدیر مؤسسه آموزش عالی خواهران ،سرکار خانم قاسمی و مدیریت حوزه خواهران استان و معاونت پژوهش استان دانست و از پشتکار طلاب در به  ثمر رسیدن این امر، تقدیر کرد.

دبیر علمی گروه پژوهش محور در ادامه سخنانش، عدم هماهنگی بین معاونت آموزش و پژوهش را یکی از علل نرسیدن به اهداف آرمانی مورد انتظار در این مسیر عنوان کرد که  با وجود عدم حمایت ازطرف مرکز مدیریت قم، اساتید مخلصانه و دلسوزانه مسیر فراگیری را، برای طلاب هموارتر کردند و باعث موفقیت این طلاب در عرصه پژوهش شدند.

حجت الاسلام مبینی از آیت الله اعرافی درخواست کرد:« با توجه به موفقیتی که طلاب این گروه در پژوهش داشتند از آنان حمایت شود و نیز هماهنگی مسئولین آموزش و پژوهش در جهت اعتلای بیشتر طلاب فراهم شود که در صورت حمایت از طرح و همراهی مسوولین آموزش در ارائه پژوهشی درسها و آزمونها، طلاب محققی در این مسیر تربیت شوند.

در ادامه  این مراسم، خانم قاسمی به عنوان مدیر اجرایی طرح پژوهشی، توضیحاتی پیرامون نحوه اجرای طرح در گروه پژوهش محور رشته اخلاق و تربیت اسلامی بیان کرد و گفت: « از بین ۱۲ داوطلب شرکت کننده در مرحله ورودی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ ، تعداد هشت نفر پذیرفته و پنج نفر به مراحل نهایی رسیدند.»

در ادامه مراسم آیت الله اعرافی ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین اجرای این طرح به خواهرانی که کار تحقیقی انجام می دهند یادآور شد: «کیفیت باید از هر امری برای شما مهمتر باشد و مسائل ظاهری نباشد، راهی باشد که شما را از عمق مسئله و تحقیق دقیق، به سمت نوعی کار استنباطی و اجتهادی پیش ببرد».

وی  در این مراسم خاطر نشان کرد «پایه های یک تحقیق قوی در حوزه علوم اسلامی و معارفی چند چیز است، ادبیات قوی، ادبیاتی که مجموعه علوم ادبی مقصود است. علم اصول، که باید به آن مسلط بود و خیلی خوب کار کرد، مباحث حدیث شناسی و رجال و روات احادیث است این حداقل سه ضلع پایه‌ای است که واقعاً برای کار تحقیقی در حوزه معارف الهی و دینی مهم شمرده می شود و بدون آن نمی‌توان به یک کار مطمئن رسید مخصوصاً زمانی که انسان می خواهد چیزی را به دین یا به اولیای الهی نسبت دهد».

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه افزود:« اصولا رویکرد کلامی و تحلیلی در پژوهش بسیار مهم است و نگاه تحلیلی کلام، مستلزم این است که وقتی فرد موضوعی را بررسی می کند فقط خود موضوع را نبیند چیزهای دیگر را که اصلاً به ظاهر ربطی ندارد باید دید تا به نتیجه رسید و یکی از هنرهای پژوهشگر این است که مسئله را با آن ریشه های علوم اسلامی ربط دهد چه در اصول چه در فلسفه و چه در تفسیر؛ برقراری ربط مسئله با منابع و متون اصلی هنر بالایی می خواهد که در کارورزی فرد رشد کند».

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: «این که بتواند بین سؤال مطرح شده و منابع علوم اسلامی ارتباط برقرار کند. موضوع یابی و مسئله یابی  موجب زنده شدن بحث می‌شود و  این هم مستلزم مطالعه در حوزه علوم انسانی است با وجود این که علوم انسانی آمیخته با نگاه های فلسفی و فرهنگی غربی است، اما در عین حال ابزارهای مهمی هستند که مطالب مهمی را در بر دارند.

در پایان از طلاب حاضر در جلسه که فعالیت قابل قبولی در زمینه چاپ مقاله داشتند و همچنین اساتید گروه تجلیل شد و برخی از آنان ابراز داشتند که حضور آیت الله اعرافی باعث دلگرمی و مصمم تر شدن آنان در زمینه پژوهشگری شده و راهکارهای خوبی پیش روی آنان ترسیم شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha