شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
افسر قاسمی

حوزه/ مدیر مرکز آموزش عالی حوزوی خواهران الزهرا(س) میبد گفت: با توجه به بی فایده بودن علم بدون تهذیب وتعهد، وظیفه حوزه ها ودانشگاهها تربیت انسان است، لذا باید راه های نفوذ دشمن به این دو نهاد علمی را ببندیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، با هدف آشنایی با پژوهشگران فعال حوزه علمیه خواهران استان یزد به سراغ خانم افسر قاسمی دانش آموخته سطح چهار حوزه(دکترا) و مدیر فعلی مرکز آموزش عالی حوزوی خواهران الزهرا سلام الله علیها میبد رفتیم تا دیدگاه این مدیر حوزوی و استاد پژوهش محور را در خصوص راهکارهای ارتقای وحذت حوزه و دانشگاه و یا موانع بر سر آن را جویا شویم.

خانم قاسمی در پاسخ به این سئوال که راهکارهای عملی وحدت حوزه و دانشگاه از منظر شما چیست؟ اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی ایجاد فضای سالم گفت وگو وتعامل میان نخبگان  جامعه. وحدت این دو نهاد علمی نیاز به برطرف شدن پیش داوری ها وذهنیت های نادرست از سوی هر دو گروه نخبه است.

وی افزود: انجام مناظره در محفل صمیمی با رعایت اصول واخلاق علمی، استفاده این دو نهاد از تجربیات علمی وعملی، ایجاد فرصت ابراز فکر وطراحی قوانین مورد نیاز برای کشور، کنار گذاشتن تعصب و رعایت اخلاق علمی از راهکارهای ارتباط بیشتر به شمار می رود.

مدیر مرکز آموزش عالی حضرت زهرا سلام الله علیها(سطح سه) میبد ادامه داد: منظور از وحدت وحدت به معنی ادغام فیزیکی دو نهاد در امور پژوهشی آموزشی و یا تدریس علوم حوزوی در دانشگاه وبالعکس نیست، بلکه تأثیر متقابل هر دو نهاد بر یکدیگر و پذیرش دو جانبه است.

 قاسمی خاطر نشان کرد: با توجه به بی فایده بودن علم بدون تهذیب و تعهد، باید متوجه باشیم که وظیفه حوزه ها ودانشگاهها تربیت انسان است، لذا باید راه های نفوذ دشمن به این دو نهاد علمی را ببندیم.

وی در پاسخ به این سئوال که حوزویان میبد تاکنون چه برنامه ای برای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه داشته اند؟ اظهار داشت: نحوه تعامل حوزه میبد با مراکز عالی شهرستان، بسیار خوب بوده است و اساتید حوزه علمیه خواهران معمولا عضو هیأت علمی دانشگاه هم هستند.

قاسمی، تعداد اساتید مشترک بین حوزه و دانشگاه در میبد را ۱۲ نفر از خواهران و برادران اعلام کرد و افزود: اساتیدی  که از دل حوزه برخاسته اند و با تحصیل در حوزه و دانشگاه، باعث تقویت بنیه های علمی و تهذیبی در هر دو مرکز هستند .

وی تصریح کرد: در هر فصل جلساتی با حضور رؤسای مراکز آموزش عالی برای تبادل نظر و بررسی مسائل و مشکلات مراکز برگزار می شود که به تعیین اهداف و چشم انداز فعالیت های مراکز و گزارش عملکرد می پردازیم.

مدیر مرکز آموزش عالی حوزوی خواهران میبد ادامه داد: برگزاری برنامه های فرهنگی با مشارکت دانشجویان و طلاب در دانشگاه و حوزه در اعیاد و مناسبت های مذهبی، همراهی با دانشجویان در کاروان های راهیان نور و حضور در خوابگاه و همراهی با دانشجویان و مشاوره به آنها، از دیگر فعالیت های حوزه خواهران در جمع دانشجویان خواهر شهرستان میبد به شمار می رود. حضور اساتید دانشگاهی در هیئت امنای حوزه از دیگر تعاملات این دو نهاد علمی است.

 قاسمی خاطرنشان کرد: اهتمام به جنبش نرم افزاری، ایجاد کرسی های آزاد اندیشی، نظریه پردازی، تولید علم و فکر در حوزه و دانشگاه از اهداف وحدت حوزه و دانشگاه است.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۲
    0 0
    سلام ببخشید چطور بسته شود وقتی که دشمن با همین حوزه و دانشگاه کار داره... لطفا راهکار هم بدید وگرنه نظر دادن که آسان هست.