دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست پزوهش

حوزه/ رهبر معظم انقلاب پایه اقتدار و پیشرفت کشور را علم می دانند و خیلی هم تأکید می کنند که به سمت علم و تحقیق روی بیاورید؛ اجازه ندهید رشد علمی متوقف شود؛ دشمن هدفش اختلال در علم آوری است و می خواهد شما را در علم آوری بدبین کند و جلوی پیشرفت شما را بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، خانم افسر قاسمی، شامگاه جمعه در جمع مجازی طلاب مرکز آموزش عالی حوزوی خواهران الزهرا(س) میبد، در نشست پژوهشی با عنوان «جایگاه پژوهش در سطح ۳، موانع و راهکارها»، اظهار داشت: آیات فراوانی از قرآن دربارۀ  تفکر و تعقل وجود دارد، که  بنای اصلی پژوهش را یادآوری می کند.

وی افزود: بسیاری از قسمت های قرآن، انسان را توبیخ می کند«افلا تتفکرون »، «افلا یتدبرون» چرا در زمین وآسمان تفکر نمی کنید؟ قرآن و زندگی گذشتگان، مارا به ستون اصلی پژوهش و رمز پیشرفت آشنا می کند.

استاد حوزه خواهران میبد خاطر نشان کرد: در روایتی از امام علی علیه السلام آمده است: «لا سنة افضل من التحقیق؛ هیچ روشی بهتر از تحقیق وپژوهش نیست» و نیز امام صادق علیه السلام می فرماید«القَلبُ یَتَّکِلُ علَی الکِتابَة؛ دل، با نوشتن آرام می گیرد» همۀ اینها زمینۀ روان شناختی و جایگاه ارزشی تحقیق و پژوهش را یادآوری می کنند و نشان دهندۀ فزونی پاداش واهمیت تحقیق وپژوهش است.

خانم قاسمی اظهار کرد: در جامعه امروز نیز باتوجه به تأکید رهبر معظم انقلاب، همۀ ثروت و زور گویی های غرب به خاطر علم است؛ اینکه آمریکا به همۀ دنیا زور می گوید و همۀ کشورها را مطیع خود می گرداند، به خاطر پول آمریکا نیست، بلکه پولش را هم از طریق علم به دست آورده است.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب پایه اقتدار و پیشرفت کشور را علم می دانند و خیلی هم تأکید می کنند که به سمت علم و تحقیق روی بیاورید؛ اجازه ندهید رشد علمی متوقف شود؛  دشمن هدفش اختلال درعلم آوری است و می خواهد شما را در علم آوری بدبین کند و جلوی پیشرفت شما را بگیرد.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حضرت زهرا(س) میبد افزود: در بیانات مقام معظم رهبری آمده است کسی که اختلال در پیشرفت علمی وپژوهشی ایجاد می کند، به او شک کنید که شاید از نیروهای دشمن و از منافقین باشد. این ها حرف های مهمی است که رهبر عزیز، ما را متوجه آن می کند، حتی در برنامۀ گام دوم هم اولین توصیه علم و پژوهش هست؛ که عزت و قدرت یک کشور به خاطرعلم و پژوهش است.

خانم قاسمی با تأکید بر مسئولیت طلاب در بیانیه گام دوم انقلاب خاطر نشان کرد: ما طلبه هستیم و در حوزه درس می خوانیم و می خواهیم افتخار سربازی امام زمان علیه السلام را به صورت عملی و واقعی داشته باشیم؛ انتظاری که جامعه از ما دارد این است که در علم و تحقیق و پژوهش جلودار باشیم.

وی گفت: ورود به سطح ۳ یک حرکت و یک قدم در این مسیراست که با پژوهش، اطاعت خود را از فرمان رهبر نشان می دهید، انواع علم را که رهبری می فرمایند، در هر رشته که هستید اخلاق وتربیت اسلامی، تفسیر، مشاورۀ خانواده، حتما کشور و شهرستان به کارهای علمی شما نیاز دارند؛ اگر پژوهش و تحقیقات درسی را جدی بگیرید، پایه گذاری کرده اید.

استاد پژوهش محور حوزوی اذعان کرد: دروس نیم واحدی مربوط به مهارت های پژوهشی را جدی بگیرند و تمرکز بر کارعملی و انجام تمرین باشند و محدود به جزوه و نمره تئوری نباشند.

خانم قاسمی اضافه کرد: نظم و برنامه در هرکاری مهم است و هرگز ساعت پژوهشی در برنامه ریزی خود را حذف نکنید حتی اگر مجبور به کاهش ساعت آموزشی شوید.

وی افزود: آموزش در حد سرخط دادن و الگو دادن است، نوع تدریس استاد پژوهش محور است، کتاب ندارید و اینکه کتاب خاصی را بخوانید و امتحان بدهید، دیگر اولویت ندارد. نگاه شما باید پژوهشی باشد و با این دید مطالعه کنید.

استاد حوزه خواهران میبد تصریح کرد: هرچند خانم ها، وظیفه فرزند آوری و فرزند پروری را دارند، ولی با نظم و برنامه ریزی، می توانند این مسیر را آرام بپیمایند، در حالی که یک شبه پژوهشگری اتفاق نمی افتد.

خانم قاسمی با تأکید بر نویسندگی و پژوهش خاطر نشان کرد: طلبه ای موفق است که پژوهش کند و بنویسد. طبق بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند پژوهش باعث اقتدار وثروت است؛ در این صورت در تبلیغ و فرزند پروری نیز موفق هستید؛ با پژوهش به همۀ اهدافی که در حوزه ای که به آن  وارد شده اید ، می رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha