پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دکتر محمد زمان رستمی

حوزه/ عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از واقعیت های تأسف بار کشور ما این است که متأسفانه خروجی بسیاری از پژوهشگاه ها و دانشگاه ها، آن چنان که باید و شاید کاربردی و گره گشای مشکلات جامعه نیست.

دکتر محمد زمان رستمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اینکه باید زمینه انجام پژوهش های مؤثر و کاربردی در کشور به خوبی فراهم شده و از این دست پژوهش ها حمایت لازم به عمل آید، ابراز داشت: جای بسی تأسف است که محصول و خروجی فعالیت بسیاری از دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور ما، آن چنان که مورد انتظار است، کاربردی نیست و لذا طبعاً هم نمی تواند گرهی از مشکلات و معضلات جامعه بگشاید.

وی افزود: ما نیازمند تولید علم و پژوهش هایی هستیم که ناظر به مسایل و نیازهای اساسی کشور باشد و بتواند ما را در مسیر حل مشکلات و معضلات یاری کند و گرنه صرف پژوهش برای پژوهش فایده ای ندارد.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم همچنین گفت: امروزه به خصوص باید پژوهش های قوی و کاربردی در زمینه حل مسایل و مشکلات اقتصادی کشور انجام شود و به عنوان مثال از دل این پژوهش ها، راهکارهایی برای تقویت تولید ملی شناسایی و تبیین گردد.

وی در ادامه با بیان این که هم اکنون سه چهارم از سال "جهش تولید" سپری شده است، اظهار داشت: در سالی که به نام "جهش تولید" بوده، متأسفانه به علل گوناگون، حمایت لازم از تولید ملی صورت نگرفته و حال آن که در شرایط تحریم و فشار، اتفاقاً باید این حمایت ها جدی تر و پررنگ تر از قبل باشد.

رستمی همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب نیز چندی پیش بار دیگر بر اهمیت و ضرورت توجه به رونق و جهش تولید در کشور تأکید کردند و البته اشاره ای هم داشتند به معضل کسری بودجه که باید توجه داشت، کسری بودجه معضل اصلی در چهار دهه پس از انقلاب اسلامی بوده که خود عامل اصلی تورم شدید و نابسامانی های دیگر بوده است.

عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه بیان داشت: البته ریشه بخشی از مشکل کسری بودجه، ناشی از جنگ و بحران و تحریم و گاهی نیز اسراف فراوان و عدم بازدهی مناسب به خصوص در سازمان ها و نهادهای دولتی بوده و سال هاست که هشدار می دهیم دولت به عنوان یک نهاد و سازمان بزرگ و عریض و طویل، آن طور که باید و شاید کارآیی ندارد و میانگین بهره وری کارمندان آن بر اساس پژوهش های صورت گرفته، بسیار پایین است.

وی افزود: از سویی هر موقع که درآمدهای نفتی بیشتر شده، این آسیب ها نیز به همان نسبت بیشتر عیان شده و لذا به طور جدی نیازمند پالایش و اصلاح در بدنه دولت به منظور ارتقای سطح کارآمدی و بازدهی هستیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha