جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام حاجیلویی محب

حوزه/ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: مسئولیت پیگیری و تحقق ارتقای الگوی اسلامی ایرانی بر عهده حوزه و دانشگاه است.

حجت‌الاسلام محمدمهدی حاجیلویی‌محب، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان اظهار کرد: در کوران حوادث اوج‌گیری قیام مردم مسلمان ایران، امام خمینی(ره) همسو کردن دو قشر حساس وتأثیرگذار جامعه یعنی روحانیون و دانشجویان را به عنوان مهم‌ترین شاخص‌ها در رهبری خویش مد نظر قرار دادند.

وی ادامه داد: در حقیقت پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز از روشن‌ترین مواضع حضرت امام تأکید بر حفظ این وحدت و یکپارچگی بود که در مقاطع مختلف این امر را مورد تدکید قرار دادند، لذا روز شهادت آیت‌الله مفتح که از پیونددهندگان حوزه و دانشگاه بود رسما روز وحدت حوزه و دانشگاه نامیده شد.

حجت‌الاسلام حاجیلویی‌محب گفت: امام راحل با فراست تمام دریافتند که راه تحول فکری و معرفتی جامعه از مسیر وحدت حوزه و دانشگاه می‌گذرد چراکه حوزه و دانشگاه مبدأ تحولات یک جامعه است.

شکل‌گیری وحدت در هدف در سایه وحدت حوزه ودانشگاه

وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب و دانشجویان در سال ۱۳۶۹ فرمودند: «روز وحدت حوزه و دانشگاه از یادگارهای ارزشمند امام بزرگوار ماست. این مسئله هم مثل همه تدابیر و تصمیم‌های مهمی که در راه جریان صحیح و اسلامی جامعه ما، آن حکیم عالی‌مقام و آن انسان والا و بصیر مطرح کردند، یکی از برکات وجودی ایشان بوده و هست و ان‌شاءالله خواهد بود. »

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا افزود: حضرت آقا در ادامه همین بحث می‌افزاید «وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف، و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ، جامعه الگو حرکت نمایند... وحدت حوزه و دانشگاه، یعنی هر دو، کار خودشان را بکنند؛ اما برای یک هدف و آن هدف، ساختن و کامل کردن ملت و کشور ایران است، وحدت حوزه و دانشگاه یعنی حرکت پابه‏پای علم و دین...»

وی تصریح کرد: گاهی تصور می‌شود که مراد از وحدت حوزه و دانشگاه وحدت فیزیکی است و اکنون که نظام اسلامی به وجود آمده است، نظام دانشگاهی و نظام حوزوی نیز باید در یکدیگر ادغام شوند و تعدّدی در نظام آموزشی نباشد. سپس این سؤال مطرح می شود که این وحدت چگونه باید صورت گیرد؟

حجت‌الاسلام حاجیلویی‌محب خاطرنشان کرد: وقتی به آثار و گفتار شاگردان حضرت امام(ره) و صاحب نظران علوم اسلامی رجوع می‌کنیم، این گونه به نظر می رسد که این بحث از ریشه‌اشتباه است. هرگز کسانی که وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کرده‌اند منظورشان وحدت فیزیکی آن دو نبوده است

وی تأکید کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب، ما بایستی با فرهنگ خودمان، ایرانی زندگی کنیم، ایرانی باید بیندیشیم و فکر کنیم؛ و الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی را در زمینه‌ مسائل علم هم حتماً بایستی رعایت کنیم.

حوزه و دانشگاه ارائه‌دهند الگوی اسلامی ایرانی باشند

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار شهریور ماه هیئت دولت می‌فرمایند: «اسلام الگوی مستقل خودش را دارد؛ الگوی اسلامی برای نظام‌سازی و جامعه‌سازی به طور خلاصه یک الگویی است مرکب از ایمان و علم و عدل؛ این سه عنصر اصلی است. ایمان به معنای ایمان توحیدیِ خالص که این ایمان توحیدیِ خالص، هم در ساخت شخصیت انسان‌ها تأثیر می‌گذارد، هم در ساخت جامعه و قواره‌ عمومی جامعه اثر می‌گذارد، و هم در عمل شخصی امتداد دارد، هم در شکل اجتماعی. علم با گستره‌ بی‌انتهای آن هم علم الهی، هم علم طبیعی به آن [معنا] که غربی‌ها هنرشان را در آن نشان دادند، [یعنی] تسخیر طبیعت و تسلّط بر طبیعت و مانند این‌ها- جزو چیزهایی است که در اسلام ممدوح است. بعد انسان عروج می‌کند از این مرحله به مراحل بالاتر؛ علم به هویّت انسان، علم به عالَم ملکوت و علوم الهیِ برتر از این حرف‌ها. این علم شامل همه این مسائل است.»

وی اظهار کرد: متأسفانه بیش از دو سال از فراخوان رهبر انقلاب برای تکمیل و ارتقای الگوی میتنی بر پایه اسلامی ایرانی که مهم‌ترین اقشار برای پیگیری و تحقق آن، حوزه و دانشگاه هستند، می‌گذرد اما هنوز خبری از نسخه‌ ارتقاءیافته آنکه طبق این ابلاغیه قرار بود حداکثر ظرف دو سال برای تصویب و ابلاغ ارائه شود، نیست.

حجت‌الاسلام حاجیلویی‌محب گفت: کارشناسان علوم دینی معتقدند اگر نسخه نهایی این الگو به نتیجه برسد و اهمیت همکاری حوزه و دانشگاه در تعیین سرنوشت انقلاب و مردم از سوی نخبگان این دو نهاد به درستی فهم شود، گام‌های مراحلی که از انقلاب تا رسیدن به تمدن نوین اسلامی باقیمانده با سرعت بیشتری برداشته خواهد شد.

وحدت حوزه و دانشگاه و استقلال جامعه اسلامی

 وی ابراز کرد: برخلاف دیدگاه مغرضان، وحدت حوزه و دانشگاه نه تنها امری غیر ممکن نیست، بلکه اساساً ریشه در سنت علمی و پیشینه تاریخی در دین اسلام دارد.

حجت‌الاسلام حاجیلویی‌محب ادامه داد: اگر امروزه برخی حوزویان به حضور در دانشگاهها و فراگیری علوم دانشگاهی جدید علاقه‌مند هستند، به آن دلیل است که پیش از این نیز بسیاری از علوم دانشگاهی امروزی بخش‌های مهمی از درس‌ها و بحث‌های گذشته حوزه‌های علوم دینی را در بر می‌گرفته است، بسیاری از طلایه‌داران و بنیان‌گذاران علوم به اصطلاح جدید که تا به امروز نیز اندیشه‌های آنان در دانشگاه‌های مطرح دنیا مورد تدریس و بحث و نظر قرار دارد، از میان همین حوزه‌های علوم دینی برخاسته‌اند.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه بوعلی‌سینا خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه هیچ‌گاه به مفهوم سلب استقلال فکری یا نفی هویت مستقل یکی از این دو نهاد و یا سلطه یکی بر دیگری نیست، بلکه مفهوم اصلی وحدت در جامعیت دین اسلام است که برای تأمین نیازهای بشری بر هر دو بعد مادی و معنوی آن تأکید داشته است که بدون آن آزادی و پیشرفت جامعه اسلامی تحقق نمییابد.

 وی تأکید کرد: حضرت امام (ره) در سال ۱۳۴۶ شمسی اختلاف حوزه و دانشگاه را به غفلت و خوابی گران تشبیه نمودند، که بر اثر نغمه‌های خواب‌آور اعمال استعمار بر ملت‌های مسلمان تحمیل گردید و در مقابل، پیوستگی این دو قشر را اولین گام در راه آزادی ملت‌های مظلوم و زیر دست و زیر بنای رهایی از دست چپاول گران می‌دانستند.

حجت‌الاسلام حاجیلویی‌محب گفت: حضرت امام (ره) ضمن اینکه روحانی و دانشگاهی را مکمل یکدیگر توصیف می‌نمودند، بر هویت مستقل هر یک نیز تأکید داشته و آن را زیر بنای استقلال جامعه می دانستند و وحدت حوزه و دانشگاه را به مفهوم وحدت و استقلال جامعه اسلامی عنوان کرده که تأمین نیازهای دینی و دنیوی و نیل به توسعه و پیشرفت به آن وابسته میباشد.

گفت‌وگو: مریم بیگدلو

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha