پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شاهین دژ

حوزه/ حجت الاسلام اصغری با بیان این که انسان ها در افعال خود مختار هستند و می توانند سرنوشت خود را انتخاب کنند، گفت: آگاهی و علم به مسیر مهم ترین شرط انتخاب است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از آذربایجان غربی، حجت الاسلام ناصر اصغری، امروز در جلسه اخلاق طلاب مدرسه علمیه امام محمدباقر (ع) شاهین دژ که در حسینیه این مدرسه برگزار شد، با اشاره به این که انسان موجود مختار است و حق انتخاب دارد و می تواند عملکرد خود را انتخاب و سرنوشتش را تعیین کند، اظهار داشت: اولین شرط انتخاب آگاهی انسان به راهی است که می خواهد انتخاب کند و بعضی وقت ها جهل و نادانی عامل بدبختی می شود و به همین دلیل در اسلام علم از ارزش بالایی برخوردار است.

وی با تشریح اینکه علم مانند یک نور است و حقائق را به انسان نشان می دهد، ادامه داد: هر راهی را که انسان با قدرت خود انتخاب می کند باید در مقابل آن پاسخگو باشد و پیامبر اسلام بعد از بعثت خود ، در مکه برای انسان ها فقط راه ها را معرفی می کرد و غیر از نماز احکام دیگری برای مسلمانان واجب نشده بود و خیلی از احکام واجب و حرام در مدینه وضع شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه آذربایجان غربی، با بیان اینکه همه انسان ها ذاتا و فطرتا به دنبال سعادت هستند، افزود: خوشبختی و سعادت یعنی این که انسان به گونه ای زندگی کند که رضایت الهی را به به دست بیاورد و ما در سوره حمد روزانه ده بار در نماز از خدا می خواهیم ما را به راهی که پشیمانی و شکست ندارد راهنمایی کند و مهم ترین دغدغه انسان باید قدم گذاشتن در صراط محکم باشد.

وی با تاکید بر اینکه تا واقعیات عالم برای انسان کشف نشود نمی توان مسیر سعادت را انتخاب کرد و لازمه این امر تلاش است، گفت: پیامبر اسلام به انسان ها سفارش می کنند تا دم قبر هم باید به دنبال علم آموزی باشند و غیر ممکن است انسان تقوایی را که عبارت است از دانش و عمل، بدون آگاهی و علم به دست بیاورد.

حجت الاسلام اصغری اضافه کرد: از طرفی برای رسیدن به سعادت باید به علم مجهز باشیم و از طرفی تمامی دانشمندان اذعان کرده اند که ندانسته هایشان در مقابل داشته هایشان محدودی است در مقابل بی نهایت، و انسان ها دارای علم محدود هستند و تنها کسی که تمام واقعیت های عالم را می داند و خداوند متعال است.

وی افزود: قرآن ۱۴۰۰ سال است از دانشمندان می خواهد که اگر به غیر الهی بودن این کتاب یقین دارید یکی مثل آن را بیاورید و امروزه هم با وجود پژوهشکده های بزرگ دنیا، بشر از آوردن یک سوره کوچک قرآن عاجز مانده است و پیامبران با این معجزه ها به سوی مردم آمده و حقائق عالم را به آن ها بیان کرده اند و بشر را از ضبط و ثبت اعمالشان و دنیای دیگر آگاه کرده اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه آذربایجان غربی تصریح کرد: طلبه دارای جایگاه معنوی  بسیار بالایی است و در ادامه مسیر طلبگی خیلی از مقامات برای وی مشخص خواهد شد و اگر تمامی امکانات عالم را به انسان بدهند اما دو رکعت نمازش عمدا به قضا برود متضرر شده است و این دو رکعت نماز از کل دنیا ارزشش بالاتر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha