شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

حوزه/ کانون های علمی می تواند نقش مهمی در شناسایی استعدادها و هویت بخشی به طلاب داشته باشد. نوآوری در برنامه های پژوهشی در توسعه کانون های علمی ضروری است و باید این کانون ها توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام رضا عسگری، معاون پژوهشی مدرسه علمیه صدوقی فاز ۵ در  چهارمین نشست معاونین پژوهشی مدارس علمیه و مدیر ترویج پژوهش حوزه های علمیه که در مدرسه شهیدین قم برگزار شد بر اهمیت تعامل با حوزه و مراکز حوزوی تأکید کرد و گفت: می توان با مراکزی مانند وزارت جهاد و وزارت امور خارجه و... در بحث مقاله وپژوهش همکاری کرد. این مسئله ای است که باید روی آن سرمایه گذاری کرد.
این استاد حوزه ادامه داد: باید به دنبال نو آوری پژوهش و شیوه های پژوهش باشیم. نباید پژوهش را منحصر در ۵ نمره آموزشی مدرسه کرد.
طلبه ها از فرایند امر پژوهش و استفاده از پژوهش در مسائل مختلف مانند تبلیغ و منبر آگاهی ندارند،این کار کانون است و می تواند اثر بخش باشد.
وی اضافه کرد: برای تعمیم بخشی به کانونهای علمی، توجه به معیارها و واگذاری این امر به مدارس علمیه است.

ضرورت نوآوری در برنامه های پژوهشی
حجت الاسلام عابدینی، معاون پژوهشی مدرسه علمیه علوی اهمیت نوع آوری در برنامه های پژوهشی در توسعه کانون های علمی ضروری دانسته وگفت: باید کاری کرد این امر در بحث مدارس علمیه توسعه پیدا کند.
وی بیان داشت: پژوهش در مدارس علمیه قابل تقسیم به آموزشی و انگیزشی است. اما همین هم نوع از پژوهش محدود به درسهای خاص شده است. برای رونق دادن به کانون باید این محدودیتهای پژوهشی برداشته شود تا انگیزه ها هم برای امر پژوهشی بیشتر شود.

توجه ویژه به فضای مجازی برای بکار گیری بهتر
حجت الاسلام دزفولی نسب، معاون پژوهش مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) نیز گفت: از زمان راه اندازی کانون تصورها با نوع فعالیت آن متفاوت بود و به نظر می رسید می توان در مسائل مختلف برگزاری مانند کانونها و سیطره مطالعاتی از آن بهره گرفت و این کار را ما در مدرسه علمیه مهدی موعود انجام دادیم و از این کانون در کارهای مشترک استفاده کردیم و شاهد نتایج خوبی هم بودیم.
وی افزود: برای ارتقاءبخشی به کانونها باید به فضای مجازی توجه کرد. اگر این فضا به خوبی شناخته شود می توان استفاده خوبی از آن کرد و این امر زمانی محقق می شود که فرد دارای سواد رسانه ای باشد.

نقش کانون ها در شناسایی استعدادی های پژوهشی
حجت الاسلام افشاری، معاون پژوهش مدرسه علمیه صدوقی فاز ۴ بابیان این که کانون ها می تواند نقش مهمی در شناسایی استعدادها و هویت بخشی به طلاب داشته باشد، گفت: امروز یکی از مشکلاتی که می توان از طریق همین کانون برطرف کرد و طلبه با آن بیگانه اند، آسیب های اجتماعی است. کانون در این بحث هم می تواند نقش آفرین باشد.

معرفی الگوی پژوهشی ضروری است
حجت الاسلام اسماعیلی، معاون پژوهش مدرسه علمیه چهارده معصوم نیز گفت: باید هدف از این جلسات بررسی دقیق الگوی واحدی از فعالیت های مدارس علمیه باشد. قطعا بعضی از مدارس علمیه گام هایی موفقی در بحث کانونها در موضوعات مختلف برداشته اند مانند راه اندازی کانون ادبیات عرب در مدرسه علمیه مهدی موعود، این ها تجربیات موفقی است، باید الگو بردار و به سایر مدارس علمیه هم توسعه داد.
علیپور، معاون پژوهش مدرسه علمیه حقانی نیز بر چاپ مجلات و نشریه و استفاده از مشاوره راهنما در رونق بخشی در بحث کانون تأکید کرد و گفت: برای تحقق بهتر این امر می توان از ظرفیت بسیج هم استفاده کرد.
حجت الاسلام اسماعیلی، معاون پژوهش مدرسه علمیه چهارده معصوم نیز با بیان این که پژوهش با آموزش فرق می کند، گفت: باید برای تقویت این بحث، اساتید، خود الگوی پژوهشی باشند. این کار نیازمند به آموزش دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha