جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام مصطفی صرفی معاون آموزش مرکز فقهی

حوزه/ معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: در جذب طلاب بنا بر نخبه بودن است و در این مسیر دقت زیادی می شود، از این جهت مقالاتی که این طلاب ارائه می دهند بسیار ارزشمند است؛ امسال از میان حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ طلبه ای که در آزمون جذب مرکز فقهی شرکت کرده بودند، تنها ۱۷ نفر را پذیرش کردیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌حجت الاسلام مصطفی صرفی معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه به تشریح فعالیت های آموزشی و پژوهش محور این مرکز پرداخت و گفت: ما در مقطع سطوح عالی ۸۰ طلبه داریم و وظیفه های پژوهشی گوناگونی را بر عهده آنان گذاشته ایم؛ طبق وظایفی که برای طلاب تعریف شده، هر طلبه در سال ۳ مقاله علمی باید ارائه دهد که در مجموع ما در هر سال ۲۴۰ مقاله علمی سطح بالا داریم.

وی افزود: در جذب طلاب بنا  بر نخبه بودن است و در این مسیر دقت زیادی می شود، از این جهت مقالاتی که این طلاب ارائه می دهند بسیار ارزشمند است؛ امسال از میان حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ طلبه ای که در آزمون جذب مرکز فقهی شرکت کرده بودند، تنها ۱۷ نفر را پذیرش کردیم.

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطر نشان ساخت: ما در مرکز فقهی طلاب را موظف به تقریر نویسی کرده ایم و باید هر کدام از طلبه ها پنج تا هفت نوبت تقریر ماهیانه را به ما تحویل دهند؛ سالیانه و در مجموع هزار و ۵۰ عدد تقریر از سوی طلاب به دستمان می رسد که آن را در اختیار اساتید قرار می دهیم تا مطالعه کرده و اشکالات آنها را استخراج کنند؛ آن اشکالات را به طلاب بازگو می کنیم و پس از اصلاح آنها، این تقریرات را بایگانی می کنیم و در عرصه های مختلف مورد استفاده قرار می دهیم.

وی به مقوله مهم تقریرنویسی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: تقریر باید فراتر از آن چیزی باشد که استاد می گوید؛ امروز طلاب همانند روزنامه نگاران تقریر نویسی می کنند و با توجه به وجود صوت و مباحث استاد در سایت، تقریرنویسی را امری لغو و بیهوده می دانند، در حالی که سیره علمای بزرگ نشان می دهد تقریر نویسی چیزی فراتر از مطالب اساتید است و طلاب باید تقریرهای خود را با مراجعه به منابع به رشته تحریر درآورند و ارائه دهند.

حجت الاسلام صرفی با اشاره به برگزاری ۱۰ مورد نشست علمی ترویجی در هر سال از سوی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: طلاب در سال موظف به نوشتن یک مقاله تابستانی هستند تا در اوقات فراغت خود به آن بپردازند و پس از ارائه آن را در سایت مرکز فقهی قرار می دهیم.

معاون آموزش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: موضوعات پژوهشی را به طلاب ابلاغ می کنیم و طلاب نیز به منابع ابلاغی از سوی مرکز مراجعه کرده و مقاله ای را با نقد و بررسی های علمی و در نهایت با ارائه نظر خود به پایان می برند.

وی از تصویب یک طرح تحول پژوهشی در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خبر داد و گفت: ما رسالات فاخر را پس از ارزیابی برای چاپ ارائه می کنیم.

حجت الاسلام صرفی در پایان با اشاره به درس خارج این مرکز تصریح می کند: درس خارج هفت سال طول می کشد که در این هفت سال طلاب تقریرات دروس را می نویسند و با اشکال گیری اساتید، کاستی ها رفع می شود، بعد از این هفت سال طلاب موظفند که یک رساله پایانی تدوین کنند که موضوع این رساله باید از مسائلی باشد که مبتلا به جامعه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha