چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
نشست روش‌شناسی آیت‌الله خرسان

حوزه/ بهره گیری از ابزار پاسخ به شبهات، از شیوه های مهم آیت الله خرسان در صیانت و تحریف زدایی از مکتب اهل بیت علیهم السلام بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی، در نشست علمی «روش‌شناسی آیت‌ الله خرسان در بررسی دو واقعه شق القمر و ردالشمس» نخستین پیش نشست کنگره علمی امناءالرسل، نکوداشت آیت‌الله سیدمحمدمهدی موسوی الخرسان که به همت معاونت پژوهش و گروه تاریخ اهل بیت مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و با همکاری دبیرخانه کنگره امناءالرسل و معاونت پژوهش دانشگاه مجازی المصطفی و انجمن تاریخ‌پژوهان حوزه، در در سالن عارف الحسینی مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد،با تأکید بر سیره آیت الله خرسان، به نقش علمای پارسا در حفاظت و صیانت از مکتب اهل بیت(علیهم السلام) اشاره نمود و اذعان  گفت: ایشان خدمات ارزشمندی در زندگی زاهدانه رقم زده است و این شخصیت می‌تواند الگوی برجسته‌ای برای طلاب حوزه قم و نجف باشد.

وی همکاری حوزه قم و نجف را در برگزاری همایش بین المللی امناءالرسل مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در طول تاریخ، علمای اسلام توانستند خدمات بزرگی به جامعه بشری ارائه نمایند و پس از غیبت کبری، این پرچم را عالمان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) برافراشته نموده، در امتداد رسالت ائمه اطهار(علیهم السلام) گام برداشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی به شئون و رسالت ائمه اطهار(علیهم السلام) در تبیین معارف اسلامی اشاره نمود و ابراز داشت: صیانت از دین در برابر تحریف ها و بدعت ها و گسترش معارف الهی، یکی از رسالت ها و وظایف علمای دین است.

وی صیانت از دین در برابر انحراف و تحریف را بسیار مهم تر از دیگر شئون رسالتی علما دانست و اذعان داشت: بیش از شصت هزار روایت اسلامی در کنار کنار قرآن کریم، این حقایق را بفهمند و به درستی به بشریت منتقل نمایند.

سخنران نشست افزود: فهم دقیق دین و تبیین درست آن، مهم ترین رسالت ائمه اطهار(علیهم السلام) بود و امروز بر دوش عالمان پارساست و بزرگان در طول تاریخ در حد قابل قبولی این وظیفه را انجام دادند و ده ها هزار عنوان کتاب از اندیشمندان و عالمان به یادگار مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالمحمدی به خدمات ارزشمند عالمان و اندیشمندان اسلام اشاره نمود و با تأکید بر اینکه حراست و صیانت از دین بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: علمای اسلام پیشتاز مبارزه با استکبار، استعمار و انحراف هستند. اندیشمندان اسلام هیمنه انحراف را بارها در گذر تاریخ درهم کوبیدند.

وی با بیان اینکه بخشی از آثار آیت الله خرسان با هدف تبیین معارف دینی و بخشی به منظور صیانت از مکتب اهل بیت(علیهم السلام) نگاشته شده است، اظهار داشت: بهره گیری از ابزار پاسخ به شبهات، از شیوه های مهم آیت الله خرسان در صیانت و تحریف زدایی از مکتب اهل بیت(علیهم السلام) بود.

سخنران نشست با تأکید بر اینکه علما، مرزبانان اندیشه اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: براساس روایتی از امام صادق(ع)، مرزبانی عالم دین، از مرزبانی نگهبانان مرزهای جغرافیایی بسیار مهم تر و سخت تر است، زیرا علمای اسلام نمی گذارند اذناب شیطان بر مؤمنان و مسلمانان غلبه یابند.

دکتر صفری فروشانی نیز در این نشست به روش شناسی آیت الله الخرسان در بررسی دو واقعه شق‌القمر و ردالشمس اشاره نمود و اذعان داشت: آیت الله خرسان از سنگربانان مذهب تشیع در زمان حیات خویش بود.

وی در ادامه، به یکی از آثار آیت الله خرسان در بررسی واقعه شق القمر و ردالشمس اشاره نمود و اذعان داشت: آیت الله خرسان به مفاهیم علمی موضوع شق القمر و ردالشمس ورود نموده، نظر محدثان، مفسران، متکلمان و مورخان را نیز مورد توجه قرار داد.

این محقق، با بیان اینکه کتاب آیت الله خرسان، از منابع مختلف حدیثی و تاریخی جدید و قدیم بهره برده، می توان آن را کتابی ماندگار دانست، خاطرنشان کرد: آیت الله خرسان در بررسی دو واقعه شق القمر و ردالشمس از روش ویژه‌ای بهره برده است.

وی، در بخش پایانی سخنان خود، ضمن اشاره به انواع روش‌های کتب اسلامی، با بیان اینکه آیت الله خرسان از روش متن محوری بهره جسته است، به ویژگی های تحقیقات متن محوری اشاره نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha