شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دفاعيه خوراسگان

حوزه/ طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «بررسی وجوه اعجاز تشریعی و علمی سوره الرحمن»دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، سیده فاطمه طهماسبی، طلبه سطح سه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان از پایان نامه خود با عنوان «بررسی وجوه اعجاز تشریعی و علمی سوره الرحمن» با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رستمیان و داوری دکتر داوود اسماعیلی دفاع کرد.

طهماسبی در دفاع از پایان نامه خود گفت: تحقیق حاضر به بررسی ابعاد اعجاز محتوایی سوره الرحمن می‌پردازد؛ تعالیم قرآن کریم یکی از ابعاد مهم اعجاز آن است که در نتیجه اهمیت این تحقیق واضح می‌شود.

وی ادامه داد: در این تحقیق با روش تحلیل محتوا وجوه اعجاز تشریعی و علمی سوره الرحمن را بررسی کرده‌ایم و نتایج بدست آمده نشان می‌دهد از جهت اعجاز تشریعی، سوره الرحمن با یک تسلط فوق‌العاده بر نظام خلقت، کل هستی اعم از زمین و آسمان‌ها، ساکنان آنها، حوادث روز قیامت، جهنم و بهشت را نمایشگاهی از نعمت‌های خداوند برای انسان‌ها و جنیان معرفی می‌کند و در رأس همه نعمت‌ها از نعمت تعلیم قرآن به عنوان مهمترین جلوه رحمت تشریعی خداوند یاد می‌شود.

طهماسبی بیان کرد: در این سوره مرتباً، موجودات نامرئی به نام جن در کنار انسان‌ها مورد خطاب قرار می‌گیرند که علاوه بر اثبات وجود آنها ویژگی‌هایی همچون عقل و اختیار و بهره‌مندی از نعمت‌هایی مشابه انسان‌ها را برای آنها به اثبات می‌رساند،  تأکید پی در پی بر لزوم توجه و تصدیق نعمت‌های خداوند، اصلی‌ترین تعلیم این سوره است که تحقق آن باعث سعادت فردی و اجتماعی می‌شود.

وی اظهار کرد: اوصافی که برای قیامت بیان می‌شود علاوه بر اینکه اخباری غیبی از آینده است، سرشار از معارف و آثار تربیتی می‌باشد. احکام تشریعی موجود در این سوره مانند لزوم رعایت قسط و پرهیز از کم فروشی و نیز قاعده احسان، همچون سایر تشریعات قرآن مطابق با عقل و فطرت و به دور از هرگونه افراط و تفریط یا انحرافی هستند.

طلبه موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان یادآور شد: در زمینه اعجاز علمی در این سوره اشاره‌ای به حرکت منظم ماه و خورشید، تفاوت مشرق و مغرب تابستان و زمستان، مانع میان دو دریای آب شور و شیرین، ساکنان آسمان‌ها و عبور جن و انس از کرانه‌های آسمان‌ها و زمین شده است که پیشرفت علوم تجربی، پرده از برخی از این اشارات برداشته و برخی برای آشکار شدن نیازمند پیشرفت مضاعف دانش بشر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha