یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 936914
۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
شنیدن

حوزه/ نشست علمی_پژوهشی« هنر شنیدن، آثار و فواید آن با محوریت آیه ۶۱ سوره توبه » در موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آزاده ابراهیمی فخاری، در نشست برخط « هنر شنیدن، آثار و فواید آن با محوریت آیه ۶۱ سوره توبه » با اشاره به توهین غربی ها به شخصیت عظیم پیامبر مکرم اسلام (ص)  در امتداد توهین های منافقین، به وظیفه حوزویان در این زمینه پرداخت و گفت: وقتی به پیامبر (ص) توهین می شود، وظیفه ما این است که بیانیه بدهیم و اعتراض کنیم، ولی این راهکارها موقتی است. موثرترین راه برای خنثی نمودن  چنین عملکردهایی، شناساندن و معرفی ویژگی های شخصیتی ایشان به جهانیان است.  

وی، یکی از  بهترین راه های شناخت پیامبر(ص) را  قران کریم معرفی کرد و گفت: خداوند به عنوان خالق پیامبر(ص) بهتر از هر کسی او را می تواند به عموم مردم بشناساند، لذا در آیات متعددی به معرفی  پیامبر(ص) و بیان خصوصیات ایشان پرداخته است.  آیه ۶۱ سوره توبه یکی از این آیات است  که خداوند ، پیامبر (ص) را حائز هنر شنیدن معرفی نموده و بدین گونه در برابر آزار زبانی منافقین و توهین آنها از پیامبر (ص) دفاع نموده است:«  وَمِنْهُمُ الَّذِینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَیَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ  قُلْ أُذُنُ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَیُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِینَ وَرَحْمَةٌ لِلَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ  وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ؛ و از ایشان کسانی هستند که پیامبر را آزار می‌دهند و می‌گویند: «او زودباور است.» بگو: «گوش خوبی برای شماست، به خدا ایمان دارد و [سخن‌] مؤمنان را باور می‌کند، و برای کسانی از شما که ایمان آورده‌اند رحمتی است.» و کسانی که پیامبر خدا را آزار می‌رسانند، عذابی پر درد [در پیش‌] خواهند داشت. » 

 ابراهیمی فخاری در ادامه با اشاره به آیه ۶ سوره حجرات و آیات ۱۷ و ۱۸ سوره زمر به تاکید قرآن در نهی پذیرش سخنان بدون تحقیق، اظهار کرد: پیامبر (ص) به عنوان رسول خداوند بدین آیات عمل می کردند. ایشان ابتدا سخنان را می شنیدند، سپس با بررسی و تحقیق، تصمیم گرفته و اقدام می کردند.

استاد و پژوهشگر حوزه، شنیدن را به دو قسم فعال و منفعل تقسیم کرد و اظهار داشت: پیامبر(ص) شنونده فعال بودند. ایشان در برابر شنیده ها بنابر مصالح گاه سکوت و گاه  تغافل می نمودند، ولی همواره در پی خیرخواهی مردم بودند، لذا هرچه شایسته و به نفع جامعه بود را ترتیب اثر می دادند.

وی در پایان به آثار و برکات این خصلت اشاره کرد و گفت: صفت شنونده بودن اگر در انسان بخصوص مسئولین نهادینه شود، دارای آثار و برکاتی از جمله تصمیم گیری بهتر، تقویت خلاقیت و قدرت ایده پردازی، جذب مخاطب، کاهش تنش روانی و فیزیکی در خانواده و جامعه است. 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha