جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر / مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی حوزه اصفهان

حجت الاسلام بهرامی گفت: به نظر می رسد تحول و بازنگری ساختار آموزشی و پژوهشی باید در دستور کار قرار بگیرد و نگاه آخری و حداقلی به پژوهش نشود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهرامی، امروز در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی و تجلیل از ممتازین آموزش و پژوهش سال تحصیلی ۹۸-۹۹ اظهارکرد: جشنواره علامه حلی کار مبارکی است برای اینکه امر پژوهش در حوزه های علمیه سامانی پیدا کند.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه در طول ۱۴ قرن گذشته از شیخ مفید گرفته تا به امروز افتخار آن را دارد که کارهای علمی و پژوهشی خود را ارائه دهد، بلکه امروزه در همه علوم شاهد آن هستیم که بزرگان و عالمان بزرگ دینی ما دستاوردهای مختلفی عظیم علمی و پژوهشی داشته اند.

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان عنوان کرد: متاسفانه به کار پژوهشی در حوزه های علمیه نگاه آخری و حداقلی می شود و این اساس کار اشتباهی است، به نظر می رسد  نظام آموزشی ما نیازمند تحولی عظیم است،آخرین نمره و کمترین بودجه را به پژوهش اختصاص می دهیم که کار بسیار غلطی است.

وی ابراز کرد: جشنواره علامه حلی این تذکر را به ما می دهد که بدانید و آگاه باشید استعدادهای درخشانی در حوزه های علمیه وجود دارد.

حجت الاسلام بهرامی اذعان کرد: امروزه به برکت علوم عصمت و طهارت و به برکت نشستن بر سر سفره قال الباقر و قال الصادق، با وجود عصر تکنولوژی تازه کار ما برای تحقیق و پژوهش آغاز شده است و متاسفانه حوزه های علمیه از این بحث عقب افتاده و طلاب جوان ما از فضای تحقیق و پژوهش دور شده اند و حوصله تحقیق صبورانه را ندارند.

وی ادامه داد: در گذشته حوزه علمیه، شتابزدگی در کار پژوهشی و علمی در سلف ما نبوده است؛ ما در جهانی زندگی می کنیم که یک روز برابر ۵۰ هزار روز گذشته، علم تولید می شود و حال جایگاه طلاب و حوزه علمیه کجا است؟

مدیر حوزه علمیه خواهران اصفهان گفت: حوزه‌های علمیه علیرغم در اختیار داشتن اقیانوس بی بدیل علم دینی و علم به یادگار مانده از اهل بیت، در مقابل هزاران هزار شبهه ای هستیم که به پیکره اسلام وارد می شود، مسئول است و اگر طلاب ما دروس خود را سرسری فرا بگیرند و پژوهش را در حد یک مقاله پایه سه ارائه دهند، دیگر جوابگوی بشر امروز نخواهند بود.

وی متذکر شد: به نظر می رسد تحول  دست اندرکاران، هم برنامه ریزان، هم بازنگری نظام آموزشی و هم ساختار آموزشی و پژوهشی باید در دستور کار قرار گیرند، حتما طلاب مدنظر داشته باشند که هر مطلبی را خواندید و یا حدیثی را دیدید حتما یاداشت کنید حضرت علی (ع) در روایتی(کافی جلد ۱ صفحه ۱۵۲) فرمودند هر مطلبی را از هر کسی شنیدید حتما آن را یاداشت نمایید.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha