شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پژوهشگری

حوزه/ حجت‌الاسلام کریمی گفت: برای گسترش پژوهش و تربیت طلبه پژوهش محور در حوزه نیازمند توجه مادی و معنوی به پژوهشگران هستیم.

حجت الاسلام احمد رضا کریمی، معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج) اصفهان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» اظهار داشت: یک طلبه پژوهش‌محور دارای هشت خصوصیت مهم است. نخستین خصوصیت، مسئله محوری است که طلبه پژوهش محور با نگاهی کنجکاو و موشکافانه به اطراف خود نسبت به آنچه پیرامونش می گذرد، حساس بوده و با ذهنی پویا و پرسشگر به دنبال حل مسئله می‌رود.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولی عصر( عج) اصفهان، دومین ویژگی را به دنبال پاسخ بودن دانست و افزود: ذهن پرسشگر طلبه همواره در راستای یافتن پاسخ های تازه برای پرسش های موجود است. سومین مسئله اینکه برای انجام اثرگذار پژوهش خود از روش‌های علمی و پذیرفته شده استفاده می‌کند.

وی، منبع یابی را از دیگر رئوس پژوهش بیان و تصریح کرد: یک پژوهشگر موفق با داشتن مهارت لازم در یافتن منابع، آنها را از محل هایی مثل کتابخانه ها سایت یا نرم افزار ها و...به دست می آورد.

حجت الاسلام کریمی ادامه داد:در مرحله پنجم پژوهشگر ماهر به خوبی می‌تواند در منابع به جستجو بپردازد و با مطالعه پیشینه پژوهشی موضوع مورد مطالعه به درک روشنی نسبت به گذشته آن موضوع دست یابد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج)اصفهان با بیان اینکه ششمین ویژگی طلبه پژوهش محور تشکیلاتی بودن است، گفت: پژوهشگران موفق در طرح‌های پژوهشی به کار گروهی اهمیت داده و با همکاری یکدیگر پژوهش را انجام می دهند.

حجت‌الاسلام کریمی ادامه داد: مورد هفتم نشر آثار است که طلاب پژوهش محور نتایج یافته های خود را به نحو کارآمدی منتشر ساخته و در اختیار دیگر محققان می گذارند و در آخر طلبه پژوهش‌محور نسبت به توسعه مرزهای دانش احساس مسئولیت کرده و لحظه‌ای از تلاش برای بالا بردن مهارت های علمی خویش باز نمی ایستد.

وی با تاکید بر اینکه در هر کدام از این هشت محور باید وارد شد و اقدام عملی همراه با برنامه داشته باشیم، تصریح کرد: اهمیت پژوهش و تربیت طلبه پژوهشگر به گونه‌ای است که باید با ایجاد مسئله و انگیزه پاسخ دهی به آن در طلبه بستر مناسبی برای انجام پژوهش ایجاد کنیم.

معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج)اصفهان اظهار کرد: به دنبال ایجاد مسئله و انگیزه پاسخ دهی به آن در طلبه باید منابع را به وی معرفی و سپس مهارت های لازم برای جستجو در منابع داده شود که لازمه همه این موارد انتقال حس مسئولیت به طلبه است.

این طلبه پژوهشگر ادامه داد: متاسفانه امروزه توجه کمتری به مسأله پژوهش نسبت به آموزش در محیط های علمی می شود، در حالی که در گذشته نه چندان دور، قله های پژوهش در حوزه علمیه بوده است، مثل مرحوم کلینی، شیخ صدوق، شیخ مفید، علامه مجلسی، علامه امینی و ...

وی عنوان کرد: امروز نیازمند افزایش سرعت در پژوهش هستیم، البته این امر، هم نیاز به حمایت معنوی از اصل پژوهش و پژوهشگران با وضع قوانین یا رویکردی مدیریتی پژوهشی یا امتیازات خاص پژوهشی و از این دست حمایت‌های معنوی دارد و هم نیاز به حمایت مادی.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha