چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر / مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی حوزه اصفهان

حوزه/ آیت الله مهدوی گفت: سابقه تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه به بیش از ۱۴۰۰ سال می رسد، این در حالی است که سابقه تشکیل دانشگاه ها نزدیک به ۲۰۰ سال است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، امروز در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره علامه حلی و تجلیل از ممتازین آموزش و پژوهش سال تحصیلی ۹۹-۹۸ اظهارکرد: حضور طلاب جوان در امور مرتبط با پژوهش امری مبارک وخوبی است.

وی با بیان خاطره ای از آیت الله صافی به نقل از امام راحل زمانی که در نجف بودند، گفت: امام راحل به حضرت آیت الله صافی توصیه اکید کرده بودند، طلابی که درامر تحقیق و پژوهش فعالیت می کنند را حمایت کنید.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مایه‌های حوزه های علمیه مرتبط با محققین و پژوهشگران است، تفکر موثر در کمال و رشد انسان است، آغاز آن رشد معنوی که همه ما به دنبال آن هستیم با تفکر است.

وی بیان داشت: در ادامه و تکمیل این راه، استماع از وحی الهی حتما باید ضمیمه شود، مثلا در آیه ۱۷۹ سوره اعراف تعقل مقدم ذکر شده است، شروع کار با تعقل است و ایمان بعد از تعقل حاصل می شود.

امام جمعه اصفهان افزود: طبق آیات قرآن بعد از تعقل، استماع به وحی کارساز است، تعقل کلیات را به ما می آموزد، ولی وحی جزئیات را به ما هدیه میدهد و در این زمان وحی چون یک استاد متخصص انسان را هدایت میکند.

وی ادامه داد: در روایتی از امام باقر(ع) نقل است که به دو نفر از یاران خود فرمودند؛ به شرق و غرب عالم بروید و مشاهده کنید ریشه همه علوم صحیح نزد ما اهل بیت است.

استاد حوزه عنوان کرد: طلاب پژوهشگر با تحقیق بیشتر به این نتیجه خواهند رسید، لذا بر طلاب جوان واجب است که در امر پژوهش و تحقیق حتما بر سند صحیح  از اهل بیت(ع) تکیه کنند تا مردم با شیرینی علوم اهل بیت(ع) آشنا شوند.

وی با بیان اینکه ما طلاب جیره خوار اهل بیت(ع) هستیم گفت: سابقه تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه به بیش از ۱۴۰۰ سال می رسد، این درحالی است که سابقه تشکیل دانشگاه ها نزدیک به ۲۰۰ سال است.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه علی رغم همه پیشرفت هایی که در جهان با سرعت در حال وقوع است تا زمان ظهور امام زمان(عج)، تنها دو قسم از بیست و هفت قسم علم حاصل شده و مابقی نزد حضرت است.

وی متذکر شد: یکی از آفت های تحقیق و پژوهش اعجاب خود شیفتگی و سپس تکبر است، طلاب دراین زمنیه مراقب خود باشند، خود شیفتگی علمی باعث آسیب رسیدن به انسان می شود؛ چرا که چندعیب دارد، نخست اینکه به دلیل حب نفس این بالا دیدن خود واقعیت ندارد، دوم اینکه آدمی که دچار خودشیفتگی شود و خود را بالا ببیند دیگر تحصیل نمی کند.

عضو خبرگان رهبری ابراز کرد: آفت دیگر اعجاب و خود شیفتگی علمی این است که باعث تحقیر دیگران می شود، عیوب خود را نمی بیند و باعث تکبر فرد می شود.

استاد حوزه ابراز کرد: امام راحل در تمامی مراحل زندگی اش حتی در زمان بمباران،  زمان رژیم پهلوی و تبعید هیچگاه نهراسیدند که این شجاعت خاص، نشات گرفته از یقین والا بود.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha