پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
پژوهش

حوزه/ حوزه با آموزش تنها بالنده نمی شود، بالِ دیگرش پژوهش است، باید با طرح ها، برنامه ها و حمایت های فراوان، اساتید و فضلا و طلاب را عمیقاً به پژوهش های جدی وارد کرد و آموزش پژوهش محور را نهادینه کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان در آستانه ۲۵ آذر، روز پژوهش و فناوری پیامی بدین شرح صادر کرد:

هفته پژوهش و روز ۲۵ آذر روز پژوهش را گرامی می داریم و به همه اساتید و پژوهشگران و طلاب و فضلای کوشا در امر تحقیق و پژوهش، معاونین پژوهش و اساتید پژوهش مدارس، اساتید راهنما و مشاور پایان نامه های حوزوی تبریک و تهنیت عرض می کنم.

یاد و خاطره شهید پژوهش در زمینه دانش های نوین دفاعی را گرامی می داریم و بر روح بلند شهید فخری زاده و سایر دانشمندان هسته ای شهید در کشورمان سلام و درود می فرستیم.

در ارزش و اهمیت پژوهش اینکه که دشمنان قسم خورده نظام اسلامی طرح ننگین ترور پژوهشگران هسته ای و موشکی کشور را به طور جدّ دنبال می کنند و به خیال خام خود با ترور آنان پژوهش را ترور می کنند و با ترور پژوهش مانع پیشرفت و اقتدار کشور می شوند .

همچنین در اهمیت پژوهش همین که قریب یکسال است چشم مردم جهان به پژوهشگاهها و پژوهشگران دوخته شده تا داروی کرونا و واکسن آن را تحقیق و تولید کنند و مردم را از این ویروس حقیر خطیر نجات دهند.

جامعه ما برای فقه نظام، اقتصاد سالم اسلامی، فقه پزشکی، پاسخگوئی به شبهات، حقوق بشر اسلامی، تمدن سازی و گام دوم انقلاب، نیازمند پژوهش و تحقیق حوزه و دانشگاه است.

در آستانه روز ۲۷ آذر، روز شهادت دکتر مفتح وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی می داریم و برای همکاری حوزه و دانشگاه در زمینه های تحقیقاتی و پژوهشی به عنوان اقدامی مبارک تلاش و برنامه ریزی خواهیم کرد.

حوزه اصفهان از سرمایه عظیم دانش و تحقیق رجال بزرگ و فرهیخته ای برخوردار است و مهم ترین وظیفه ما حفظ این میراث عظیم و بالنده تر کردن آن برای خدمت به کتاب و سنت و قرآن و عترت است.

آیات نورانی قرآن، نهج البلاغه مولایمان علی علیه السلام، صحیفه سجادیه، کافی شریف، بحارالانوار، عقاید و اخلاق و احکام، فلسفه و کلام و عرفان و همه ی عرصه های دیگر دانش های حوزوی، مجال واسع برای تحقیق و پژوهش و استخراج گوهرهای ناب و کارآمدِ انسان ساز، تمدن ساز و نظام ساز را دارد.

ما در آستانه ورود به سال ۱۴۰۰ باید جایگاه پژوهش و تحقیق را در حوزه ارتقاء دهیم. ما به پژوهشگاه و استاد پژوهشی و فضلاء پژوهشگر نیازمندیم.

حوزه با آموزش تنها بالنده نمی شود. بالِ دیگرش پژوهش است باید با طرح ها و برنامه ها و حمایت های فراوان، اساتید و فضلا و طلاب را عمیقاً به پژوهش های جدی وارد کرد. آموزش پژوهش محور را نهادینه کنیم. به فضل الهی و با الطاف حضرات معصومین علیهم السلام خاصه حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف و به یاری و حمایت علماء و زعماء حوزه برنامه پنج ساله پژوهش حوزه را تا پایان امسال تنظیم می کنیم.

در این راستا تهیه و تنظیم آماری جامع از پژوهشگران و مراکز پژوهشی، حمایت از پژوهشگران و اساتید پژوهش و پژوهش اساتید با طرح و تصویب حق التحقیق (پژوهانه)، ایجاد فرصت مطالعاتی و پژوهشی برای اساتید، راه اندازی مجلات پژوهشی، رسمیت دادن به اشتغال پژوهشی به جای اشتغال درسی محض، بکارگیری فضلای توانمند و استعدادهای برتر در پروژه های پژوهشی و تحقیقی، تلاش برای ایجاد صندوق حمایت از پژوهشگران، وقف های پژوهشی، ایجاد پژوهشکده و پژوهشگاه توسط مدارس علمیه و علماء و خیرین استان، شناسایی استعدادهای برتر پژوهشی و تدوین نظام جامع حمایت از آنان، تنظیم برنامه جامع مهارت های پژوهشی و ارائه آن در برنامه و فوق برنامه مدارس علمیه، توسعه و حمایت از گروه های علمی مدارس علمیه استان ، شناسایی و حمایت و ساماندهی حلقه های پژوهشی، اعطاء مجوز پژوهشگاه و حمایت از ایجاد آن در مدارس بزرگ حوزه علمیه، حمایت ویژه از تلاش های پژوهشی اساتید فعال دروس خارج حوزه علمیه اصفهان، توسعه نشست های علمی، کرسی های نقد و نظر و کرسی های آزاد اندیشی، برگزاری هرساله همایش کتاب سال حوزه اصفهان و حمایت از مولفین حوزه اصفهان، برگزاری همایش بزرگداشت شخصیت های علمی پژوهشی حوزه، ارتقاء سطح علمی جشنواره علامه حلی ره استانی و توسعه آن در مدارس علمیه استان، تلاش برای راه اندازی جشنواره علامه مجلسی ره برای جذب و حمایت فعالیت های پژوهشی افراد بالای ۳۰ سال، ایجاد کتابخانه های تخصصی، تفسیر، حدیث، فقه، اصول، فلسفه و کلام و اخلاق در مدارس مختلف حوزه علمیه، عقد قراردادهای همکاری پژوهشی با سازمانها، نهادها و شرکت های متقاضی پژوهش های حوزی، تنوع بخشی به تولیدات پژوهشی فضای مجازی، مقابله جدی با فساد پژوهشی – انتحال (سرقت علمی ) مقاله و پایان نامه فروشی، کپی آثار دیگران؛ اینها بخشی از اهداف و برنامه هایی است که برای تحقق آن از خداوند منان استمداد می طلبیم و یاری و همدلی صاحب نظران و محققین و اساتید و مدیران و مسئولین را آرزومندیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha