چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 آیت الله مهدوی

امام جمعه موقت اصفهان گفت: آنچه اعتقاد شیعه است این است که اهل بیت(ع) واسطه هستند و به اذن خدا دعای ما را مستجاب می کنند و از خدا کمک می گیرند، لذا توسل به ساحت مقدس اهل بیت(ع) به این شکل که آن خاندان را نزد خدا وسیله بگیریم، شرک نیست و بلکه توحید است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، شامگاه یکشنبه به مناسبت ایام فاطمیه با اشاره به مسئله توسل، تبرک و استشفاء، اعتقاد نداشتن مخالفین نسبت به این مسائل را ناشی از عدم بهره مندی آنها از علوم اهل بیت(ع) دانست و اظهار کرد: شیعه، پاسخ مخالفین در مورد شرک نبودن توسل، تبرک و استشفاء را از دو جنبه عقلی و نقلی می دهد.

وی افزود: از نظر عقلی این امور شرک نیست، به دلیل این که معنای شرک این است که شریک برای خدا قرار دهیم، یعنی یک موجود دومی را شریک خدا بگذاریم که آن شریک هیچ کمکی از خدا نگیرد و متقابلا خدا نیز از آن شریک کمکی نمی گیرد.

آیت الله مهدوی با اشاره به خفقان موجود در عربستان وهابی، گفت: وهابیت با زور و توهین افراد را دستگیر می کنند و حتی گردن زده و می کشند و در این بی فرهنگی با آمریکایی ها و انگلیسی ها همانند هستند، همچنان که دیدید به پیامبراکرم(ص) توهین می کنند و رییس جمهور فرانسه نیز از این توهین رسما دفاع می کند و می گوید این آزادی بیان است. این در حالی است که هیچ کس حق توهین به رئیس جمهور فرانسه را ندارد و اگر فردی به آنها توهین کند شدیدترین برخوردها را می بیند.

عضو مجلس خبرگان ر هبری با تاکید بر این که شیعه هیچ گاه اهل بیت(ع) را مستقل از خداوند قرار نمی دهد، تصریح کرد: آنچه اعتقاد شیعه است این است که اهل بیت(ع) واسطه هستند و به اذن خدا دعای ما را مستجاب می کنند و از خدا کمک می گیرند، لذا توسل به ساحت مقدس اهل بیت(ع) به این شکل که آن خاندان را نزد خدا وسیله بگیریم شرک نیست و بلکه توحید است.

وی خاطر نشان کرد: استشفاء نیز به همین صورت است، یعنی اگر می گوییم تربت، لباس یا ضریح شفا می دهد، این شفا به اذن پروردگار است و تبرک جستن نیز به همین منوال است، یعنی خدا تنها موثر در زندگی ما است و این امور واسطه هستند.

آیت الله مهدوی پیروی از هوای نفس و مخالفت با امر خدا را شرک دانست و افزود: وهابیتی که می گوید توسل نجویید، مشرک است، چرا که فرمان خدا را کنار می گذارند، لذا فردی که می خواهد از نفس خود تبعیت کند با این کار نفس را شریک خدا قرار داده است.

وی با اشاره به مسئله توسل، خواست پروردگار در گرفتن وسیله به درگاه الهی را نشانه شرک نبودن این مقوله عنوان کرد و ادامه داد: وهابیت می گوید توسل پیدا نمی کنیم، لذا وقتی فرمان خدا را اطاعت نمی کند به معنای این است که اطاعت از نفس می کند، در حالی که عقل می گوید اطاعت از خدا کنید، اما آنها از جای دیگری تبعیت می کنند.

استاد حوزه  تاکید کرد: آیه ۳۵ سوره مبارکه مائده صریحا می فرماید نزد خداوند وسیله بگیرید، لذا وهابی ها دیگر نمی توانند آیه قرآن را دستکاری کنند، اما برای این که بخواهند توجیه کنند خلاف این را بیان کرده و می گویند اهل بیت(ع) وسیله نیستند، بلکه نماز و عمل صالح وسیله است.

وی افزود: در آیه ۹۳ و ۹۶ سوره مبارکه یوسف که مربوط به داستان پیراهن حضرت یوسف و بینا شدن حضرت یعقوب است هم تبرک، توسل و استشفا وجود دارد، یعنی به پیراهن یک ولی خدا تبرک و توسل می جوید و استشفاء می کند.

عضو خبرگان رهبری تفسیر به رأی قرآن توسط وهابیت را مذموم عنوان کرد و ادامه داد: اهل بیت (ع) فرمودند: به خدا قسم وسیله در خانه خدا و واسطه ما هستیم، اما آنها اهل بیت(ع) را قبول ندارند و دشمن هستند، لذا با جواب عقلی به آنها می گوییم که نمی توانند شرک را ثابت کنند.

وی، توسل، تبرک و استشفا به ضریح سیدالشهدا(ع) و استجابت دعا زیر قبه امام و شفا در تربت حضرت را نشانه عینی برای این مسئله عنوان کرد و افزود: آنها نمی توانند ببینند، زیرا چشم دل آنها کور است، اما این را بدانید که این امور، شرک نیست و برکتی است که خداوند در آن خاک قرار داده است و خاک های دیگر این خصوصیت را ندارد.

آیت الله مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در جلد ۵۲ بحارالانوار به بیان برخی از ویژگی های یاران امام زمان(عج) پرداخت و گفت: روح یاران حضرت مانند پاره های آهن محکم است، یعنی در دل آنها هیچ شک در ذات خدا نیست و خدا را با تمام وجود می بینند و همان ایمان به وجود به پروردگار آنها را محکم کرده است.

وی، نبود یاران محکم و واقعی را از موانع قیام ائمه اطهار(ع) بیان کرد و ادامه داد: امام صادق (ع) می فرمودند اگرما ۵ نفر یاور داشتیم قیام می کردیم، هم چنان که حضرت زهرا(س) نیز به دنبال چنین یاورانی بودند که درب خانه انصار می رفتند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha