چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله مهدوی

حوزه/ آیت الله مهدوی با اشاره به نیاز انسان به هدایت، گفت: عامل درونی هدایت، همان عقل است و عقل به عنوان یک حاکم درونی حکم می کند، لذا از درون، عقل و از بیرون انبیاء وظیفه هدایتگری را بر عهده دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، شامگاه یکشنبه به مناسبت ایام فاطمیه، در خیمه حسینی گلستان شهدای اصفهان که به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به این که امر ثابت با اعتقاد یا عدم اعتقاد تقویت یا منتفی نمی شود، اظهار کرد: واقعیت، یعنی وجود خارج از ذهن، مانند وجود پروردگار که حق است، حال میلیون ها انسان بگویند خدا را قبول دارند، وجود پروردگار تاکید نمی شود و اگر هزاران نفر نیز بگویند وجود خدا را قبول ندارند، این وجود منتفی نمی شود.
وی افزود: آنچه که وجود ندارد، باطل است که یک امر ذی حق نیست و عدمی می باشد و تخیل و توهم وجود و هستی است، مانند افرادی که مشرک هستند و عقیده دارند که خدا شریک دارد، اما این اعتقاد هیچ اثری در واقعیت ندارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری آنچه که نافع برای مردم است و در زمین باقی می ماند ینفع الناس عنوان کرد و ادامه داد: از امام زمان(عج) به حق یاد می شود و حق یک امر ثابت است و خدای متعال با دینی که فرستاده است ما را با حقایق آشنا می کند و کار دین این اینگونه هست، اما بخشی از حقایق نیز با حواس پنجگانه فهمیده می شود.
وی اضافه کرد: یک سری علوم نیز داریم که حواس پنجگانه آن را اثبات نمی کند و امر تعقلی است و عقل انسان از جمع بین مقدمات بدیهی یک نتیجه جدید می گیرد.
آیت الله مهدوی، دسته سوم علوم را در زمره علوم کشفی و شهودی بیان کرد و گفت: یک سری علوم نیز که علوم کشفی و شهودی به آن می گویند در اثر صافی باطن به وجود می آید، یعنی وقتی دل پاک باشد، روح می تواند حقایقی که در جهان وجود دارد، اما با چشم دیده نمی شود و با عقل نیز تعقل نمی گردد را ببیند و بفهمد.
وی خاطر نشان کرد: راه کشف و شهود نیاز به پاکی دل دارد و دل وقتی نورانی شد روح استعداد این را دارد تا از یک حقیقت آینده یا گذشته باخبر شود، مانند حقایقی که انسان در خواب می بیند، البته کشف و شهود در بیداری رخ می دهد.
عضو خبرگان رهبری با تاکید بر تحصیلی نبودن علم کشف و شهود تصریح کرد: این علم، علم تحصیلی نیست که سر درس و یا با کتاب به دست آید و یا عقل و فکر را تقویت کنیم و با تفکر مطالبی را استخراج نماییم.
وی افزود: علم چهارمی نیز وجود دارد که انسان از راه حواس، تعقل و یا از طریق کشف و شهود به آن نمی رسد، بلکه از طریق وحی می باشد و علم دین بیشتر این بخش را متکفل شده است و خدای متعال دستوراتی را به انبیاء می دهد و آنها به بشر منتقل می کنند و همین احکامی که میلیون ها مسئله در آن وجود دارد از این جنس هستند.
آیت الله مهدوی در ادامه با اشاره به نیاز انسان برای هدایت به عوامل درونی و بیرونی گفت: عامل درونی هدایت، همان عقل است و عقل به عنوان یک حاکم درونی حکم می کند، لذا از درون عقل و از بیرون انبیاء برای هدایت انسان می باشند.
وی اضافه کرد: شش عامل دیگر نیز از بیرون وجود دارد که وقتی این شش عامل ضمیمه یکدیگر شوند حرکت انسان به جلو به خوبی پیش می رود، البته گاهی نیز از این شش عامل یک یا چند مورد آن فراهم نیست که فرد باید برای جبران آن تلاش بیشتری کند.
عضو خبرگان رهبری، عامل اول در هدایت بیرونی را نطفه پاک بیان کرد و ادامه داد: عامل بعدی غذا و لقمه حلال است که بسیار تاثیر دارد و آن قدر موثر است که خدای متعال در سوره مومنون می فرماید: "کلوا من الطیبات و عملوا صالحا" یعنی ابتدا می گوید از طیبات بخورید و بعد می گوید و عملوا صالحا که ترتیب ذکری، دلیل بر ترتیب حقیقی و علیتی است.
وی خاطر نشان کرد: عامل سوم از اموری که در هدایت انسان از بیرون بسیار موثر است پدر و مادر می باشد و تاثیر بسزایی در تربیت اولاد دارند، هم چنان که جوان های زیادی هستند که می گویند تدین خود را از مادر دارند.
آیت الله مهدوی هدایت را امری اختیاری عنوان کرد و گفت: خداوند در آیه3 سوره انسان می فرماید: "إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا"، یعنی انسان را توسط کتب آسمانی و انبیاء به راه صحیح هدایت می کند، منتهی این انسان است که با اختیار خود گاهی شاکر و گاهی کفور است و این شکر و کفر زبانی نیست، بلکه عملی است.
وی، چهارمین عاملی که در هدایت بیرونی انسان موثر می باشد را محیط دانست و افزود: محیط پاک یا ناپاک روی انسان بسیار اثر می گذارد، به عنوان نمونه در یک محله که مسجد کمتر است، هدایت سخت انجام می شود، اما در محله ای دیگر که مسجد بیشتر وجود دارد، معنویات و سخنرانی ها و رهبران دین به وفور می باشند و آنجا هدایت آسان تر است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به عامل پنجم هدایت بیرونی انسان گفت: مربی تاثیر فراوانی در هدایت انسان دارد و خانواده باید دقت کنند فرزندان آنها چه معلمی دارند، چرا که گاهی یک سخن معلم، تاثیری روی بچه می گذارد که اثر آن از تاثیر سخن پدر بیشتر است.
وی با تاکید برعامل ششم در هدایت بیرونی انسانی تصریح کرد: این عامل که از آن پنج مورد، مهم تر است رفیق می باشد، به نحوی که می گویند رفیق آن قدر عامل مهمی است که اگرمی خواهید کسی را شناسایی کنید ببینید با چه فردی مجالست می کند و یکی از بهترین راهکارهایی که اولاد اهل دین شود این است که رفیق خوب و متدین و هم سن و سال پیدا کنید و آن رفیق سراغ اولاد بیایید.
آیت الله مهدوی عنوان کرد: نتیجه ای که می خواهم از این شش عامل بگیریم این است که نقش کدبانو و مدیر داخلی منزل، نقش بسیار موثری در تربیت اولاد و بیش از پدر است، زیرا تغذیه شیر و ساعات بیشتری که در دوران کودکی و نوجوانی همراه اولاد است روی فرزند اثر می گذارد.
وی افزود: این لقمه ها و این شیرها نور می شود و بزرگانی که در جامعه موثر بوده اند، مادران صالحه ای بر بالین داشتند، لذا پدر و مادر باید مواظب باشند و تربیت اولاد یک وظیفه سنگین است.
انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha