جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله مهدوی

آیت الله مهدوی با تاکید بر تامین نیازهای جسمی و روحی همسر تحت عنوان نفقه، گفت: در این خصوص هم نفقه جسمی و هم نفقه روحی زن واجب است و به طور کلی سه نفقه جسمی و سه نفقه روحی به عهده مرد است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان؛ آیت اله سیدابوالحسن مهدوی، شامگاه دوشنبه به مناسبت ایام فاطمیه، در خیمه حسینی گلستان شهدای اصفهان، با اشاره به این که زندگی اهل بیت(ع) مصداق و نمونه زندگی انسان کامل است، اظهار کرد: یکی از نکات کلیدی در بحث خانواده که بسیار مهم و راهگشای بسیاری از گرفتاری ها و اختلافات است این  بوده که هر یک از زن و شوهر متعهد خدمت به یکدیگر باشند، یعنی مرد متعهد باشد که به همسر خود خدمت کند و متقابلا زن نیز متعهد به این مسئله باشد.

وی افزود: در یک تقسیم بندی کلی وظایفی که بر عهده مرد است عمدتا وظایف بیرون منزل می باشد و وظایفی که بر عهده زن است وظایف داخل منزل است و هم چنان که مرد کارهای بیرون منزل را مدیریت می کند و وقت و ترتیب و اولویت و چگونگی پیگیری کارها را مدیریت می کند، زن نیز مدیریت داخل منزل را بر عهده دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان روایتی از رسول خدا(ص) در مورد تقسیم وظایف مرد و زن و ابراز خشنودی حضرت فاطمه(س) از این تقسیم بندی، گفت: لازم نیست زن خود را در معرض نگاه نامحرمان قرار دهد، زیرا آسیب های دیگری را برای زن و جامعه در بردارد، اما این مسئله استثناء نیز دارد، چرا که مواقعی ضرورت دارد زن برای تحصیل علم و معارف دین اقدام کند.

وی اضافه کرد: وقتی یک امر عقلایی در بین باشد، دین آن را تایید می کند، لذا نباید افراط و تفریط کنیم، همچنین کارهای بیرون از منزل نیز به عهده مرد است، اما این نیز استثناء دارد؛ همچنان که امیرمومنان(ع) در منزل به همسر خود کمک می کردند.

آیت الله مهدوی با تاکید بر تامین نیازهای جسمی و روحی همسر تحت عنوان نفقه، تصریح کرد: در این خصوص هم نفقه جسمی و هم نفقه روحی زن واجب است و به طور کلی سه نفقه جسمی و سه نفقه روحی بر عهده مرد است.

وی خاطر نشان کرد: سه نفقه روحی که به عهده مرد است و باید آن را تامین کند این است که وقتی دختر در منزل پدر بود، پدر وظیفه دارد فرزند خود را با خدا، اهل بیت، دین و اعتقادات آشنا کند، اما پس از ازدواج، بالا بردن ایمان زن به عهده شوهر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تکفل نیازهای فکری زن را یکی از تعهدات مرد دانست و گفت: نفقه دوم روحی، اخلاق همسر است، یعنی بعد از این که دختر ازدواج کرد، این به عهده همسر است که نکات اخلاقی را به زن تعلیم دهد و سومین موردی که نفقه روحی محسوب می شود این است که اگرمرد دید همسر او مسائل شرعی را نمی داند، وظیفه مرد است که به او یاد بدهد.

وی افزود: گاهی مرد به طور مستقیم نمی تواند نفقه های روحی همسر خود را تامین کند، زیرا راه و روش تحصیل یقین بسیار سخت است، لذا این که گفته شد وظیفه مرد است، منظور بالمباشره نیست که مرد مستقیم معلم همسر خود شود، بلکه اگر به واسطه تامین نمود کافی است.

آیت الله مهدوی با اشاره به پاداش خداوند به اهل بیت(ع) در برابر صبر آنها در مشکلات زندگی، تحصیل صبر، قناعت، زهد و عفت و دیگر خصایص اخلاقی در زندگی را مهم عنوان کرد و ادامه داد: تعهدخدمت به همسر باعث می شود رذایل اخلاقی مانند سوءظن بین زن و شوهر به حسن ظن و حسن یقین تبدیل گردد.

وی اضافه کرد: این سه نیاز روحی، در تربیت اولاد نیز وجود دارد و مرد و زن نمی توانند نسبت به آن بی تفاوت باشند و نیاز نیز تنها منحصر به نیاز جسمی نیست، بلکه نیاز روحی نیز وجود دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری، خدمت جهادی طلابی در بیمارستان ها و مساجد را از جنس تامین نیاز روحی دانست و افزود: به طلاب جهادی گفتم خدمت تنها خدمت جسمی نیست و وقتی فکر یک نفر را از ظلمت و شبهه در می آورید، این بالاترین خدمت به او است، هم چنان که رسول خدا(ص) به امیرمومنان(ع) فرمودند: "اگر یک نفر را بتوانید وصل به خدا کنید از کل دنیا که خورشید بر آن می تابد ارزش آن بیشتر است".
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha