جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مراسم عزاداری ابا عبد الله الحسین درمرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان با بیان آیه ۹۷ سوره نحل پیرامون حیات طیبه و عدم تفاوت بین مرد و زن در حوزه تربیت روحی، گفت: این آیه می فرماید در تربیت روحی فرقی بین مرد و زن نیست و تفاوت مربوط به جسم آنها است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، شامگاه سه شنبه، در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد امام موسی بن جعفر (ع) اصفهان با موضوع حیات طیبه برگزار شد، با اشاره به لزوم تربیت و رشد روح انسان توسط دین اظهار کرد: خدای متعال امکانات رشد روح را به انسان داده، همان گونه که امکانات رشد جسم مانند غذا خوردن را نیز به انسان داده است و به عنوان مثال گندم را خلق نموده و سپس انسان خود باید زحمت بکشد وبا گندم غذا تولید کند.

وی افزود: همان طور که برای جسم این گونه است، برای روح نیز همین گونه مواد اصلی آن را خداوند خلق کرده که همان قرآن و پیامبر است و انسان باید حرکت نموده و زحمت بکشد تا ببیند قرآن چه می گوید و از خواندن قرآن و یاد گفتن و ترجمه و تفسیر به عمل برسد.

آیت الله مهدوی با بیان اهمیت درک و استفاده انسان از امامان معصوم(ع) و لزوم بهره گیری از کلام آنها گفت: زمانی که روح در اثر عمل کردن تربیت می شود، رشد کرده و بزرگ می گردد، اما بزرگی روح، همانند بزرگی جسم نیست و گرچه بزرگی جسم با چشم دیده می شود، ولیکن رشد روحی دیدنی نیست، بلکه یافتنی است و هر کس آن را درون خود می یابد.

وی اضافه کرد: برای رشد روحی، ارسال رسل و انزال کتب انجام شده، یک معنای "سبحان ربی" این است که خداوند به عنوان مربی انسان، منزه و بی عیب است و این جهل آدمی است که فکر کند خداوند متعال کم گذاشته است.

عضو خبرگان رهبری  با تاکید بر کامل بودن همه نعمات برای جسم و روح انسان تصریح کرد: خدای متعال همه شرایط را فراهم کرده است، حتی در دوران غیبت که امام زمان(عج) مصلحت است غایب باشند، در همین دوران نیز علما را قرار داده است و لذا ائمه اطهار(ع) درباره رجوع به عالمان دین در دوران غیبت سفارش کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: از یک طرف غیبت، طولانی است و آن قدر طول می کشد که مردم گاهی مأیوس می شوند و از یک طرف نیز لازم بود امام غایب شود و خدای متعال می داند نسل امامت باید تا قیامت ادامه پیدا کند و عمر آن آخرین را طولانی می کند و از دسترس مردم خارج کرده و سپس به مردم می گوید وقتی فدایی دین شدید، آن زمان، امام را می فرستم.

استاد حوزه عصر ظهور را عصر پیاده شدن اسلام در دنیا عنوان کرد و ادامه داد: در کربلا ۷۲ نفر فدایی امام بودند، اما آن برای محدوده سرزمین کربلا بود و برای این که اسلام حفظ و همه جا پیاده شود،باید چند میلیون نفر فدایی آماده شوند.

وی ضمن تبیین کیفیت و جایگاه عقل و نفس در رفع نیازهای روحی و جسمی، عقل را سرمایه اصلی و بسیار بالای انسان دانست و افزود: ارزش عقل بسیار بالا است، لذا خداوند متعال عقل را برای شناخت خالق قرار داد، اما بسیاری نیزعقل خود را تعطیل کردند.

امام جمعه موقت اصفهان اضافه کرد: آن زمان که با عقل خود دنیا را آباد کردند، عقل شروع به شلاق زدن انسان می کند و از انسان سوال می کند خداوند به تو عقل داد، اما به دنبال شناخت آفریننده جهان نرفتید، لذا دین برای همین مسئله آمده که فرد را تربیت کند و رشد روحی دهد و پس از شناخت خدا در قدم اول، بندگی کند.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه نَفر در سوره توبه و وجوب تحصیل علوم دینی توسط عده ای در هر زمان گفت: برای دوران غیبت آیه نفر را واجب کرده اند، یعنی برای فردی که بتواند به حوزه برود، این کار واجب عینی است تا از دوران غیبت امام زمان(عج) این گونه عبور کنیم، لذا تخصص دین مربوط به عالم دین است که باید مجتهد باشد.

وی افزود: ائمه اطهار(ع) نیز توصیه کردند در دوران غیبت به عالم دین رجوع کنید و حتی خصوصیات علمای دین را بیان نمودند، لذا ما را رها نکرده اند و هر فردی برای تربیت روح خود، باید به استاد و عالم دین رجوع کند و در این امور، مشاوره تنها کار عالم دین است.

عضو خبرگان رهبری با بیان آیه ۹۷ سوره نحل پیرامون حیات طیبه و عدم تفاوت بین مرد و زن در حوزه تربیت روحی گفت: این آیه می فرماید در تربیت روحی فرقی بین مرد و زن نیست و تفاوت بین مرد و زن مربوط به جسم آنها است، اما وقتی می خواهند به خدا برسند فرقی بین آنها نبوده و هر دو باید خدا را بشناسند و به حیات طیبه یعنی یک زندگی روحی پاکیزه و بدون هیچ عیب و نقص دست یابند.

وی تاکید کرد: در دوران غیبت نیز امام و یاران حضرت سبقت در انجام عمل خیر دارند و قرآن کریم نیز می فرماید آن که سبقت به خیر می گیرد جزء یاران امام زمان(عج) است.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha