جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام حسن عسکری

امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر رجوع به مجتهد جامع الشرایط بنا بر روایت جلد ۱۸ وسائل الشیعه گفت: معنای روایت آن است که خارج از دایره فقها اصلا اجازه مراجعه به غیر فقیه ندارید و در دایره فقها کسانی که ۴ ویژگی دارند قابل رجوع هستند، یعنی غیر از فقیه بودن، صیانت نفس کرده، حافظ دین باشد و مخالف هوای نفس بوده و مطیع امام زمان(عج) باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان؛ آیت الله سید ابوالحسن مهدوی از طریق کانال فضای مجازی شخصی در جمع طلاب علوم دینی در آستانه  ولادت امام حسین عسکری (ع) به بخشی از زندگینامه آن حضرت و نقش امام عسکری(ع) در انتقال امامت به امام زمان (عج) اشاره داشت.

وی با اشاره به اهتمام و دقت امام عسکری(ع) در کتمان ولادت امام زمان(عج) در برابر دشمنان و ابراز این واقعه برای دوستان، اظهار کرد: در مدت ۵ سالی که از ولادت امام زمان(عج) سپری شد، امام عسکری(ع) بسیار دقت داشتند که میلاد فرزند خود را از نگاه دشمنان کتمان کنند و در عین حال می خواستند برای دوستان اظهار نمایند، چرا که نگران بودند اگر دوستان، امام زمان(عج) را ندیده باشند، چه بسا وجود امام را انکار کنند ولذا امام یازدهم بین این دو حالت قرار داشتند.

عضو خبرگان رهبری افزود: جامعه اسلامی در آغاز یک تحول عظیمی قرار داشت و آن تحول این بود که تا سال ۲۶۰ هجری قمری مردم به حضور و دسترسی به امام در جامعه عادت کرده بودند، اما از سال ۲۶۰ بنا بود امام زمان(عج) غائب شوند و این تحولی بود که در بحث امامت در حال رخ دادن بود.

آیت الله مهدوی با بیان نگرانی امام عسکری(ع) درباره این تحول و واکنش جامعه اسلامی به آن، گفت: امام یازدهم(ع) از انحراف مردم زمانی که امام زمان(عج) غائب می شدند نگران بودند، بنابراین بسیار دقیق آن چه که باید از طرف امام بیان می شد بارها تکرار شد که مردم طی دوران غیبت چه کاری انجام دهند.

وی اضافه کرد: امام یازدهم(ع) این مسئله را بسیار واضح بیان کردند، به گونه ای که از طرف امام هیچ گونه شک و شبهه ای وجود ندارد و آن چه شک و شبهه است مربوط به جهلی است که بسیاری از مردم هنوز از وجود امام خبر ندارند.

امام جمعه موقت اصفهان با تاکید بر رجوع به مجتهد جامع الشرایط بنا بر روایت جلد ۱۸ وسائل الشیعه تصریح کرد: معنای این روایت این است که خارج از دایره فقها اصلا اجازه مراجعه به غیر فقیه ندارید و در دایره فقها کسانی که ۴ ویژگی دارند قابل رجوع هستند، یعنی غیر از فقیه بودن، صیانت نفس کرده، حافظ دین باشد و مخالف هوای نفس بوده و مطیع امام زمان(عج) باشد.

وی خاطر نشان کرد: امام عسکری(ع) خلاصه مجموع این ۴ نکته را در عدالت بیان فرمودند، یعنی نفرمودند فقیه و عادل باشد، چرا که اگر این را بیان می کردند کلمه عادل ابهام داشت که در چه حدی از عدالت نیاز است.

استاد حوزه ضمن تبیین معنای عدالت درباره فقیه جامع الشرایط عنوان کرد: آن عدالتی که برای امام جماعت در انجام واجبات و ترک محرمات می خواهیم برای آن که پشت سر امام جماعت بایستیم و نماز بخوانیم کافی است، اما عدالت گاهی تعریف بالاتر و دقیق تر از این دارد.

وی افزود: از این جهت این مسئله بیان می شود که امروز در دنیا رجوع غیرمتخصص به متخصص یک نکته عقلایی است و این موضوعی است که ۱۴ قرن گذشته اهل بیت (ع) برای دوران غیبت بیان کردند، آن هم به عنوان امری که بین عقلا متعارف است.

آیت الله مهدوی ورود افراد غیرمتخصص به مباحث دینی و تفسیری و عرفانی را موجب بروز آفات و آسیب های فراوان دانست و گفت: امروزه بسیاری که مجتهد جامع الشرایط نیستند جلسات تفسیر یا عرفان برگزار می کنند و تخصص نیز ندارند و البته این افراد دنبال شهرت هستند و متاسفانه برخی دستگیر شدند و در اعترافاتی که داشتند آلوده به بسیاری گناهان نیز بوده اند.

وی خاطر نشان کرد:بر طبق روایات متعدد خاصه روایات امام حسن عسکری(ع)، ضمانت محافظت از دین در دوران غیبت، مراجعه به مجتهد جامع الشرایط است تا در زمان ظهور که مردم امام و حجت الهی مراجعه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha