سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 929510
۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
مراقبت از افکار

امام جمعه موقت اصفهان گفت: برای بیرون‌کردن فکر بد باید از راهکار «انصراف_فکر» استفاده کنیم و باید بدانیم که با یک بار بیرون کردن، آن صحنه فراموش نمی‌شود؛ بلکه همچون مگسی که او را چندین مرتبه می‌پرانند و دوباره باز می‌گردد؛ فکر بد نیز تا چند مرتبه، دوباره به ذهن انسان برمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، صبح امروز از طریق فضای مجازی  پیرامون راهکارهای مراقبت از فکر اظهار کرد: راه مراقبت از فکر بسیار دشوار است، اما اگر کسی مدتی این راهکار را در پیش گیرد، از شرّ فکرهای ناپسند آسوده می‌شود و با عادت به دفع آن، می‌تواند به راحتی فکر بد را از خود دور کند.

وی بیان کرد: البته ورود به فکر بد در اختیار انسان نیست، یعنی فکر بد ناخودآگاه و بدون اجازه‌گرفتن وارد ذهن می‌شود و کسی نمی‌تواند مانع ورودش شود؛ ولی نگه‌داشتن و بقای آن در اختیار انسان است و شخص می‌تواند برای بیرون‌کردن افکار بد و پریشان اقدام کند. برای مثال، اگر انسان بخواهد مانع تداعی صورت‌های ذهنی گذشته شود و صحنه‌های ناگواری را که قبلاً دیده است و دائم در ذهنش مرور می‌شوند، از ذهن بیرون سازد، باید صحنه‌های گذشته را به فراموشی بسپارد.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: عنوان کرد: راه فراموش‌کردن صحنه‌های ناگوار نیز این است که به‌محض ورود آن صحنه‌ها به ذهن و فکرش، آن‌ها را بیرون کند، اگر کسی این کار را به طور مرتب تکرار کند، فکرش تقویت می‌شود و به جای اینکه این  صحنه زشت بعد از مدتی طولانی پاک شود، در زمان کوتاهی پاک شده و به فراموشی سپرده می‌شود؛ ولی اگر آن صحنه و تصویر گناه را مرتب در ذهن خود حاضر سازد و مدتی هم به آن توجه کند، صورت آن در ذهن انسان ریشه می‌دواند و با گذشت زمان طولانی هم آن را از یاد نخواهد برد.

استاد حوزه ابراز کرد: برای بیرون‌کردن فکر بد باید از راهکار «انصراف فکر» استفاده کنیم و بدانیم که با یک بار بیرون کردن، آن صحنه فراموش نمی‌شود، بلکه همچون مگسی که او را چندین مرتبه می‌پرانند و دوباره باز می‌گردد؛ فکر بد نیز تا چند مرتبه، دوباره به ذهن انسان برمی‌گردد، برای همین، انسان باید در مقام انصراف فکر، این کار را مرتب تکرار کند تا دیگر آن صورت به ذهن برنگردد و پس از مدتی به طور کامل پاک شود.

آیت الله مهدوی اظهار کرد: انسان باید این مراحل را با حفظ خون‌سردی طی کند، نه اینکه از ورود فکر ناراحت شود و برای خود ایجاد حساسیت کند. ناراحتی و حساسیت و آشفتگی، حل مسئله را مشکل‌تر می‌کند و لج‌بازیِ فکر و تکرار فکر باطل بیشتر می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha