شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مراسم عزاداری ابا عبد الله الحسین درمرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان

امام جمعه موقت اصفهان حرکت در مسیر دین را نشانه عقلانیت و به کار انداختن عقل عنوان کرد و گفت: دین اسلام یک دین عقلی است و پایه های اعتقادات در اسلام با دلیل عقلی ثابت می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان؛ آیت الله سیدابوالحسن مهدوی، امروز در حسینیه غدیریه اصفهان، در جمع عزاداران حسینی با اشاره به آیه "فَاسْتَمْسِکْ بِالَّذِی أُوحِیَ إِلَیْکَ، إِنَّکَ عَلَیٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ " ضمن تبیین مبحث صراط مستقیم اظهار کرد: نام راهی که انسان را به مقصد می رساند صراط مستقیم است و ما راه رسیدن به مقصد را به راه حسی تشبیه می کنیم، چرا که می خواهیم مطلب را به ذهن نزدیک کنیم.

وی افزود: راه رسیدن به خدا راهی است که با چشم دیده نمی شود، اما مجموعه دستوراتی است که باید انجام داد تا به آن برسیم و قرآن کریم نام این راه را صراط مستقیم نامیده است، یعنی راهی که صاف و محکم است و به نتیجه می رساند.

آیت الله مهدوی با بیان این که در سوره حمد نیز به این نکته اشاره شده است، گفت: اگر گفته شود صراط مستقیم مجموعه دین اسلام، قرآن و فرمایشات نبی اسلام(ص) و اهل بیت(ع) است، درست است، یعنی اگر کسی که به مجموعه اینها عمل می کند صراط مستقیم را طی می کند و درواقع اگر بگوییم صراط مستقیم خود پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند، درست است.

وی اضافه کرد: در این معنا خود انسان راه می شود و مشخص است وقتی می گوییم انسان، منظور جسم نیست، بلکه آن چه که عمل می کند و اخلاق و رفتار صراط مستقیم است و آن راه و روشی که انسان را به خشنودی خدا می رساند اهل بیت هستند.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر تفاوت انسان و حیوان از جنبه عقل و تفکر تصریح کرد: انسان از نظر جسمی با حیوان مشترک است، اما وقتی می گوییم باید آدم شد یا به کمال رسید، منظور این است که باید رتبه انسان از حیوان بالاتر بیاید و ترقی کند، چرا که در انسان عقل قرار داده شده و این تفاوت عمده انسان با حیوان است.

وی افزود: اگر انسان از عقل استفاده کرد و خود را به صفات خوب متصف نمود از رتبه حیوان بالاتر می آید و انسان می شود و اگر به نیاز نفس اکتفا کرد، عقل را تعطیل کرده، در آن صورت عمل فرد، عمل حیوانی است، اما رتبه آن از رتبه حیوان پایین تر است.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه ۱۷۹ سوره اعراف عدم استفاده از سرمایه عقل را موجب خسران آدمی دانست و گفت: در این آیه شریفه خداوند متعال می فرماید: " لَهُمْ قُلُوبٌ لَا یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لَا یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا یَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ " یعنی انسان هایی هستند که عقل به آنها داده شده اما تعقل نمی کنند و چشم تشخیص حق و باطل را به برخی دادیم اما از روی عمد نگاه نمی کنند و گوش به آنها داده شده تا سخن حق را گوش بدهند و بفهمند اما گوش نمی دهد.

وی اضافه کرد: بر اساس این آیه شریفه خداوند در ابتدا می فرماید این افراد مانند چهارپایان هستند و سپس می فرماید: "بل هم اضل" پست تر از چهارپا می باشند و در انتهای آیه می فرماید اینها متذکر نیست.
امام جمعه موقت اصفهان حرکت در مسیر دین را نشانه عقلانیت و به کار انداختن عقل عنوان کرد و ادامه داد: دین اسلام یک دین عقلی است و پایه های اعتقادات در اسلام با دلیل عقلی ثابت می شود و این مسئله در ائمه اطهار(ع)، اصحاب معصومین و در علمای شیعه و در تشیع است و البته رهبران آسمانی همه یکی هستند و بین انبیاء اختلاف نیست و این پیروان آن ها هستند که دچار اختلاف شده اند.

آیت الله مهدوی، پذیرش ولایت دوازده امام معصوم(ع) را نشانه قبولی و پذیرش ولایت خداوند، سایر پیامبران و نبی اکرم(ص) دانست و گفت: همه ادیان آسمانی یک دین بیشتر نیستند و دین از ابتدا یکی بوده و خداوند وقتی حضرت آدم را خلق کرد تا غیبت امام زمان(عج) را به آدم فرمود و بیان کرد که در رأس همه موجودات و همه انسان ها ۱۴ نفر هستند که به اصطلاح ولایت کلیه دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha