جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مهدوی

عضو خبرگان رهبری گفت: طلاب باید چون "ضحی "عمل کنند و نور ولایت و امامت را به خانه های مردم ببرند و با یک بیان خوب به جهان امروز منتقل کنند، وظیفه طلاب است که با حوصله و صبر شبهات دینی جامعه را که جوانان را فرا گرفته،احصاء کنند و پاسخ بدهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، در جلسه عزاداری سیدالشهدا (ع) که به همت کارکنان مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: در این شرایط سخت کرونایی که وضعیت جدیدی را در برپایی مجالس اباعبدالله الحسین(ع) به ما تحمیل کرده است، بحث اصلاح و ساخت خود برای فرج امام زمان(عج) دارای اولویت است.

وی با برشمردن برخی از شرایط جهانی که نشان از ظهور حضرت حجت(عج) دارد، گفت: البته در این زمینه باید از دو جهت مراقبت ورزید، نخست اینکه خدایی نکرده جز کسانی نباشیم که وقت ظهور تعیین می کنند که طبق روایت جزء کذابین هستیم و از طرف دیگر باید دائما در اثر انتظار دائمی وجود خود را خانه تکانی کنیم.

*اصلاح دائمی وجود، فلسفه انتظار فرج است

استاد حوزه عنوان کرد: شاید از این بابت انتظار فرج افضل اعمال است که باعث اصلاح دائمی و مستمر وجودی افراد برای درک ظهرو حضرت حجت (عج) می شود و ما که طلبه  وسرباز امام زمان(عج) هستیم باید بیشتر از مردم در این زمینه پیشگام بوده و به اصلاح خود بپردازد.

وی افزود: در روایات و احادیث، ائمه معصومین به شموس تعبیر شده اند، خورشید(شمس) یکسری ویژگی هایی دارد که نخستین آن ارتفاع و رفیع بودن است، ویژگی دوم درخشندگی آن به کل جهان بوده که بحث امامت نیز اینگونه است، ویژگی سوم وابستگی کل جهان به قدرت جاذبه  و دافعه خورشید با زمین براثی حفظ کره زمین است.

*چرایی تشبیه اهل بیت به شمس

آیت الله مهدوی تاکید کرد: در بین شموس(اهل بیت) حضرت ثامن الحجج با تعبیر شمس الشموس در زیارات یاد شده است که شاید از این باب باشد که به دلیل شرایط خاصی که برای حضرت رضا(ع) پیش آمد نور ولایت در جهان فوق العاده زیاد شد و جایگاه امامت به نوعی تثبیت شد.

وی با اشاره به اینکه اخیرا روایتی را در جلد ۹۹ بحارالانوار علامه مجلس دیدم که از امام زمان (عج) هم تعبیر به شمس الشموس شده است خاطرنشان کرد: در زمان ظهور هست که تمام شمس های ولایت (۱۲ امام) نور خود را تجلی می کنند و به جهان هستی می تاباند.

 عضو خبرگان رهبری ابراز کرد: این نور، نور معرفت و ولایت است، ما طلاب و وروحانیون دراین زمینه خیلی وظیفه سنگینی داریم، هم باید رفتار، کردار و گفتار ما باید باعث احیای امر اهل بیت(نور ولایت) شود و اقدام علمی داشته باشیم.

*طلاب دینی چون ضحی شمس عمل کنند

وی گفت : طبق آیه والشمس و ضحیها، "ضحی" تشعشعات حاصل از نور خورشید است، بر اساسا روایتی امام باقر(ع) می فرمایند «شمس حضرت علی(ع) و ضحی، امام زمان(عج) هستند» یعنی امامی هستند که این نور خورشید را به تمام جهان منتقل می کنند، البته هنوز این مهم محقق نشده است.

آیت الله مهدوی با اشاره به روایتی که بر ایران و محوریت صدور دین اسلام از قم به جهان دارد، تاکید کرد: در آن روایت، بیان شده که مقدمات ظهور حضرت حجت(عج) در ایران رقم می خورد، بنابراین ما طلاب وظیفه داریم مبلغ خوب دین باشیم که موثر در تحقق فرج است.

وی افزود: امام صادق(ع) در روایتی می فرمایند که اگر مردم خالصانه درب خانه خدا بروند و عاجزانه درخواست کنند، فرج حضرت حجت(عج) به اذن خدا جلو خواهد افتاد، سنگینی این وظیفه بیش از همه بر دوش طلاب است.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: طلاب باید چون ضحی عمل کنند و نور ولایت و امامت را به خانه های مردم ببرند و با یک بیان خوبی به جهان امروز منتقل کنند، وظیفه طلاب است که با حوصله و صبر شبهات دینی جامعه را که جوانان را فرا گرفته،احصاء کنند و پاسخ بدهند.

*دست طلاب دینی برای مقابله با تفکرات غرب باز است

وی ادامه داد: ما طلاب باید به مقابله با شبهات و منشاء القای این شبهات همچون غربی ها برویم، بدانید که دست دین و طلاب دینی دراین زمینه بسیار باز است و غربی ها به خوبی خبر از دلایل عقلی  و مستحکم ما  دارند، پس در زمینه شبهات عقب نشینی نکنید.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: دنیای امروز تشنه دلیل عقلی است که رسالت طلاب دینی این بوده که این دلایل عقلی را به جهان عرضه کنند.

وی در ادامه به روایتی در زمینه اجر و پاداش عزاداری بر سید و سالار شهیدان اشاره کرد و گفت: در روایت آمده است که خداوند به  واسطه کربلا و عاشورا ما را اکرام  و تربیت کرده است، این اکرام مصادیق متعددی دارد، یکی بخشش گناهان ما هست، دیگری شفاعت ما در آخرت، یکی سفینه نجات امام حسین(ع) و دیگری گریه بر امام حسین(ع) بوده چرا که گریه، عقل انسان را زیاد می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حقگو IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۱
    0 0
    اگر چهره واقعی اسلام ناب را هم در گفتار و هم در مقام عمل به منصه ظهور برسانیم نیازی به آوردن دلیل عقلی و نقلی نیست و طرف مقابل مجاب خواهد شد مگر اینکه غرض و مرضی در دل داشته باشد که در آنصورت تمام استدلالهای دنیا را هم بیاوریم قانع نخواهد شد. ایراد در اسلام نیست بلکه در مسلمانی ماست.