جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتابخوانی

حوزه/ مؤسسه آموزش عالی فاطمه‌الزهرا(س) اصفهان نشستی با عنوان «راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی» را به صورت برخط در سامانه سیما برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، نشست علمی ـ پژوهشی «راهکارهای ترویج فرهنگ کتابخوانی» در مجتمع آموزش عالی فاطمه‌الزهرا(س) اصفهان به صورت برخط و از طریق سامانه سیما برگزار شد.

احمد خیری، رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در این نشست، به اهمیت کتاب و کتابخوانی در دین اسلام اشاره کرد و گفت: قرآن مجید، معجزه جاوید پیامبر اسلام حضرت محمد(ص)، در قالب کتاب به انسان‌ها عرضه شد و این نشان دهنده اهمیت کتاب در دین اسلام است. علاوه بر این در آموزه های اسلامی و روایات بر کسب دانش و تفکر تاکید شده است و این نشانه ای از پرچمداری اسلام در امر کتاب و کتابخوانی است.

وی با بیان دغدغه‌مندی رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در رابطه با فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه به سیره عملی وی در این امر اشاره کرد و بیان داشت: از جمله اولویت های زندگی ایشان مطالعه و کتابخوانی است و علاوه بر مطالعه در حوزه تخصصی و تحصیلی خود در گرایش ها و موضوعات مختلف اعم از اقتصاد، فرهنگ، اجتماع، تاریخ و ادبیات و حتی رمان مطالعه دارند.

رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به دو شاخص سرانه مطالعه و تیراژ کتاب در بررسی وضعیت مطالعه کشورها به بررسی آن در ایران پرداخت و اظهار داشت: سرانه مطالعه در ایران ۳ تا ۳۰ دقیقه به صورت روزانه است که در مقایسه با کشورهای توسعه یافته جهان بسیار اندک است. همچنین ۳۰ درصد تولید کتاب در جهان توسط ایران و سایر کشورهای خاورمیانه تأمین می شود. پایین بودن این دو شاخص از جمله موانع پیشرفت و توسعه یافتگی ایران است.

وی در ادامه به آسیب شناسی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در دو حوزه نرم‌افزار و سخت‌افزار اشاره کرد و افزود: در حوزه نرم افزار اولین مسئله احساس نیاز به کتابخوانی است، این احساس زمانی به فعالیت می‌رسد که به صورت یک فرآیند شرطی در بیاید و فرد نسبت به کتاب و مطالعه عطش و نگرش مثبت پیدا کند؛ اما متاسفانه در ایران به کتاب به عنوان یک کالای لوکس نگاه می شود و از آن برای تزئین خانه استفاده می‌کنند.

خیری ادامه داد: دومین مسئله در حوزه نرم افزار مسئله خودشیفتگی فرهنگی است، خودشیفتگی یک وضعیت ذهنی است که بر اثر خود دانا انگاشتن، انسان دچار غرور و کبر فرهنگی می شود؛ به همین دلیل کمتر میل و رغبت به کتابخوانی در انسان پیدا می شود. در حوزه سخت افزار نیز گرانی کتاب، عدم اهتمام رسانه ها به معرفی کتاب و ضعف محتواهای کتاب منجر به کاهش سرانه مطالعه در ایران گردیده است.

وی در پایان به راهکارهای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین مردم پرداخت و گفت: یکی از راهکارهای ترویج کتابخوانی، همراه داشتن کتاب در جلسات مشاوره، تبلیغ و منبر است، معرفی کتاب، برگزاری مسابقه کتابخوانی، برپایی نمایشگاه کتاب، جلسات نقد کتاب در کنار هدیه، نذر و وقف کتاب از دیگر راهکارهایی هستند که با اجرای آنها می توان فرهنگ کتابخوانی را در سطح جامعه ترویج کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha