پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تبلیغ همدان

حوزه/ حوزه/ در جلسه شورای تبلیغ همدان با حضور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان، موضوع «حضور طلاب جهادی در بیمارستان‌ها» بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان؛ عصر امروز شورای تبلیغ استان همدان با موضوع «بررسی حضور طلاب جهادی در بیمارستان‌ها»، با حضور دکتر جلیلی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد.

در شروع این جلسه حجت الاسلام مهدی ارتقایی معاون تبلیغ حوزه علمیه استان، ضمن ارائه گزارشی از نحوه تقسیم بندی کارگروه‌های مختلف در بحث اعزام، وظایف هر یک از نفرات و گروه‌ها و چگونگی تعامل با علوم پزشکی همدان را تشریح کرد.

دکتر جلیلی نیز با تاکید بر اینکه در پیک سوم شیوع کرونا کادر درمان با تمام ظرفیت خود در میدان مبارزه با این ویروس حضور دارند، مطرح کرد: در پیک‌های گذشته نیاز چندانی به حضور نیروهای جهادی در مراکز درمانی احساس نمی‌شد، اما در پیک سوم و افزایش آمار مبتلایان و مرگ و میرها نیازمند حضور نیروهای جهادی همچون طلاب برای کمک به کادر درمان هستیم.

سپس عرفان مختارزاده، مسئول اعزام نیرو گروه جهادی طلاب همدان با اشاره به اینکه در بسیاری از مراکز با حضور طلاب و نیروهای جهادی آمار مرگ و میرها سیر نزولی داشته است، گفت: طلاب با حضور خود و انجام کارهای خدماتی بیماران و فعالیت‌های فرهنگی، سهم بسزایی را در افزایش روحیه بیماران به عهده دارند که این روحیه دهی، در بسیاری از موارد به تسریع بهبود بیماران و مرخص شدن از بیمارستان‌ها نیز ختم شده است.

وی با بیان اینکه طلاب آمادگی کامل برای حضور در تمامی صحنه‌ها را دارا هستند، مطرح کرد: در کنار حضور در بیمارستان و مراکز درمانی، این آمادگی نیز در بین طلاب وجود دارد که به صورت محله محور و حتی منزل به منزل به مقابله با این ویروس منحوس بپردازند و تمام تلاش خود را به کار گیرند تا مراجعات به بیمارستان‌ها کمتر شود.

نیروهای جهادی به خط شوند

حجت الاسلام محمد باقر اجاقی، مسئول طرح هجرت حوزه علمیه همدان نیز با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس روحانیون و علما با حضور در خط مقدم فضا را تغییر می‌دادند، اظهار داشت: امروز  نیاز داریم تا همانند ایام پیک اول شیوع کرونا، بزرگان استان با حضور در مراکز مختلفی که در حال مبارزه با کرونا هستند، از آنها تقدیر کنند.

وی با بیان اینکه با وجود گذشته چندین ماه از فعالیت‌های مختلف، فضا تا حدودی فرسایشی شده است، خاطر نشان کرد: خیلی از تشکل‌های دینی با وجود آنکه در اوایل شیوع این ویروس با تمام توان در میدان حضور داشتند؛ اما مشاهده می‌کنیم که امروز دیگر نقش پررنگی در انجام فعالیت‌ها ندارند.

حجت الاسلام اجاقی تصریح کرد: بزرگان استان باید با بسیج دوباره این نیروها، از این ظرفیت به بهترین نحو در راستای کاهش شیوع ویروس و قطع زنجیره انتقال استفاده کنند.

وی در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه هر جا نیاز به خدمت‌رسانی باشد، طلاب نیز در آن جا حضور دارند، مطرح کرد: طلاب می‌توانند در حوزه خدمت رسانی به بیماران و به عنوان همراه بیمار به خدمت رسانی بپردازند و ضمن اینکه کمک کار کادر درمان باشند مرجعی برای کاهش آلام بیماران نیز خواهند بود.

 روحانیت در خدمت مردم است

آیت الله موسوی اصفهانی، مدیر حوزه علمیه همدان هم حضور در بیمارستان‌ها را فرصتی مغتنم برشمرد و گفت: همانند شرکت و حضور روحانیون در دوران ۸ ساله دفاع مقدس، حضور طلاب در بیمارستان‌ها، در دوره فعلی می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی افزود: حضور در جبهه، وظیفه اول طلاب نبود اما دیدیم که در کنار سپاه و ارتش حضور جدی در آن میدان داشتند و بزرگانی همچون آیت الله مدنی و آیت الله فاضلیان، با شرکت در جمع رزمندگان در خط مقدم زمینه ساز حرکت عموم مردم به سمت جبهه‌ها می شدند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمن شبانه روز به دنبال طراحی نقشه برای ایجاد فاصله بین روحانیت و مردم است، یادآور شد: در تمامی این سال‌ها همراهی‌های مردم با طلاب و جامعه روحانیت باعث شده تا دشمنان هیچگاه به اهداف خود نرسند و هر بار با شکست مواجه شوند.

وی با تقدیر از مجاهدت‌های کادر درمان، عنوان کرد: مردم با مشاهده حضور طلاب در بیمارستان‌ها، قطعا کمک‌ها و همراهی بیشتری با کادر درمان خواهند داشت.

مدیر حوزه علمیه استان با تاکید بر لزوم تداوم این حرکت‌های جهادی، بیان کرد: ممکن است این دوران مدت زیادی طول بکشد و لذا به جهت تداوم حضور قوی طلاب در این عرصه، پیشنهاد بنده این است که از الان به نحوی برنامه ریزی‌ها صورت گیرد تا از خستگی نفرات و نیروها جلوگیری شود.

درخواست کادر درمانی برای حضور طلاب در بیمارستان

حجت الاسلام سید حسن فاضلیان هم که خود از نزدیک خدمات کادر درمانی را مشاهده کرده، در این جلسه با تقدیر از تلاش‌های کادر درمان، اظهار داشت: در دورانی که پدر بنده در بستر بیماری در بیمارستان حضور داشت، پرستاران و پزشکان زیادی را مشاهده کردم که با وجود آنکه تا به حال دو بار مبتلا به کرونا شده بودند، اما باز هم با روحیه جدی‌تری به کار بازگشته بودند.

وی با اشاره به حضور مجاهدانه کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا، گفت: واحدی در بیمارستان بقیه الله تهران با عنوان دفتر نمایندگی ولی فقیه وجود دارد که وظیفه آن رسیدگی به مسائل معنوی، روحی و حتی جسمی بیماران است.

این استاد حوزه علمیه افزود: متاسفانه چنین دفتری در بیمارستان‌های دیگر وجود ندارد و لذا این کار می‌تواند به عنوان الگو در دیگر مراکز نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش روحیه بیماران در روند بهبود بیماران بسیار اثر گذار است، خاطر نشان کرد: بسیاری از دکترها و افراد شاغل در مراکز درمانی بارها درخواست کرده‌اند که تا یک روحانی در مراکز آنها مشغول باشد، چرا که این ارتباط گیری‌ها و صحبت‌هایی که با بیماران نه تنها در دوره کرونا و در دوره های قبلی هم انجام می‌شود، در وضعیت حال بیماران بسیار تاثیر گذار است.

حجت الاسلام فاضلیان تصریح کرد: بعد معنوی و روحی اصل کار طلاب است، اما نباید فراموش کنیم که برای هر یک از مخاطبان خود، همچون پزشکان، بیماران، پرستاران و حتی همراهان بیمار، باید یک نسخه مخصوص و جداگانه را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه باید برای بیماران قرنطینه در منازل یا اماکن دیگر نیز برنامه‌ای خاص طراحی شود، گفت: نحوه رفتار و عیادت از بیمار در روایات ما بسیار مورد تاکید و توجه می باشد که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

طلاب آماده خدمت رسانی در میدان مبارزه با کرونا هستند

حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، امام جمعه همدان نیز با تاکید بر نقش و تاثیر روحیه در بهبود بیماران، اظهار داشت: بسیاری از پزشکان خارجی بارها تاکید کرده‌اند که با تلقین توانسته‌اند، حتی بیماری‌های صعب‌العلاج را درمان کنند و این همان نقش و اهمیت روحیه در بهبود بیمار است.

وی با تقدیر از تلاش کادر درمان در میدان مبارزه با ویروس کرونا، مطرح کرد: از روز اول شیوع این ویروس بارها بنده در ستاد استانی آمادگی طلاب و نیروهای جهادی را برای حضور در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اعلام کرده‌ام و امروز نیز قطعا طلاب دارای آمادگی لازم برای این حضور هستند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه روزهای اول این بیماری همه نهادها و گروه‌ها در عرصه‌های مختلف حاضر بودند، اما پس از گذشته مدتی آرام آرام خسته شدند، گفت: با مشاهده این موضوع انسان می‌بیند که کادر درمانی چقدر زحمت کشیده‌ و در حال انجام چه مجاهدت‌هایی هستند.

وی تصریح کرد: در دوره قبلی آموزش‌هایی به نیروهای جهادی داده شده و امروز نیز هر آنچه نیروهای داوطلب، نیازمند استفاده از آن هستند باید به آنها آموزش داده شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha