چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۳ |۹ جمادی‌الثانی ۱۴۴۶ | Dec 11, 2024
صالحی

حوزه/ حجت الاسلام صالحی با تشریح شرایط بازار فارکس و احتمال وجود معاملات صوری، غیرشرعی و ربوی در این بازار به بررسی حکم شرعی فعالیت در فارکس پرداخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام امیر صالحی، کارشناس فقه و مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به بررسی حکم شرعی معامله و فعالیت در بازار فارکس پرداخت.

وی با بیان اینکه به زبان ساده «فارکس» بورس بین المللی تجارت ارز می باشد، اظهار کرد: بازار فارکس بازاری است که در آن ارزهای مختلف نظیر ریال، دلار، یورو، پوند، ین و دینار معامله می شوند.

این مبلغ تصریح کرد: در این بازار یک ارز را توسط ارز دیگری معامله می کنند و کسی که قصد  معامله دارد اگر احساس کند که ارزش ارزی در حال افزایش است آن ارز را خریداری می کند و هنگامی که ارزش آن افزایش یافت به فروش آن می پردازد و یا ارز گران را فروخته و پس از ارزان شدن مجدداً خریداری می کند و از این راه سود می برد.

اشکالات بازار فارکس

حجت الاسلام صالحی در ادامه خاطرنشان کرد: آنچه امروزه به عنوان «بازار فارکس» در اینترنت مطرح است دارای اشکالاتی است که موجب حرمت و عدم جواز این نوع معاملات شده است، نخستین اشکال این است که بسیاری از کسانی که خود را در محیط اینترنت به عنوان کارگزار بازار فارکس معرفی می کنند و پایگاه یا وبلاگی به این نام برای خود ایجاد کرده اند دارای هویت مشخصی نیستند و هدف آنها از این کار صرفاً کلاه برداری است و با این شیوه به تطمیع مردم پرداخته و سرمایه آنان را غارت کرده و چون محل معلومی ندارند، مال باخته هیچ راهی برای استیفاء حق خود نخواهد داشت و همه سرمایه خود را از دست خواهد داد.

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: اشکال دیگر بازار فارکس این است که بعضی از سرمایه گذاری های در فضای مجازی یک نمایش صوری بیش نبوده و واقعیت ندارد زیرا آنان اموال سرمایه گذار را جای دیگری مثل قاچاق و نظیر آن سرمایه گذاری کرده اند. این قسم از معاملات فارکس قطعا شرعی نیست زیرا جدای از اشکالات دیگر به شرط سرمایه گذار که صاحب مال است و شرط کرده که سرمایه اش در خرید و فروش ارز به کار گرفته شود عمل نشده است.

شرط حرام معامله را باطل می‌کند

وی ادامه داد: بخش دیگری از کسانی که خود را در محیط اینترنت به عنوان کارگزار بازار فارکس معرفی می کنند اگر چه دارای هویت مشخصی هم باشند و حقیقتاً هم معامله ارز انجام می دهند اما در ضمن قرار داد خود با صاحبان سرمایه شرط هایی مطرح می کنند که آن شرط ها خلاف شرع است، مثل اینکه شرط می کنند در زمانهایی که معامله ای در کار نیست این سرمایه را به صورت ربوی به بانک یا مؤسسه ای قرض داده و سود دریافت کنند.

حجت الاسلام صالحی با بیان اینکه شرط حرام موجب بطلان معامله می‌شود، اظهار کرد: بنابراین کار کردن با چنین بازاری نیز حرام است، بنابراین معاملات فارکسی که امروزه از طریق اینترنت انجام گیرد اگر تمام شرایط معامله در آن رعایت شود یعنی هم هویت کارگزار احراز شود و هم اطمینان حاصل شود که کارگزار مطابق خواست صاحب سرمایه معاملات را مترتب می‌کند و از جهت قوانین کشوری نیز مقررات ورود و خروج سرمایه رعایت شود و قراردادهای جانبی نیز مشروع باشد، شرعاً جایز است.

نظر مراجع معظم تقلید پیرامون فارکس

این کارشناس فقه و احکام شرعی در ادامه به بررسی فتاوای مراجع معظم تقلید پیرامون بازار فارکس پرداخت و گفت: حضرت آیت الله خامنه‌ای در پاسخ به این سؤال که معامله در بازار فارکس چه حکمی دارد می‌فرمایند: بطور کلی صحت معاملات در بازار فارکس متوقف بر رعایت ضوابط شرعی و قانونی است.

وی در ادامه افزود: بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار فارکس دو دسته اند، دسته اول که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته اند، صرفا یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده اند و حضور واقعی در بازار ارز ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می دهند که مشتری در آن مشغول معاملات به ظاهر ارزی می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیر واقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصله نمی شود.

حجت الاسلام صالحی خاطرنشان کرد: دسته دوم کارگزاران واقعی هستند که حضور واقعی در بازار ارز دارند و با پول مشتری اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید توجه شود که معاملات باید به صورت واقعی و خرید و فروش ارز باشد، بنابراین اگر کسب درآمد براساس پیش بینی نوسانات قیمت ارز باشد مشروع نیست. معاملات اهرمی، که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است.(استفتاء اختصاصی از دفتر مقام معظم رهبری به شمارهr5r9p6k).

مبلغ تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: حضرت آیت الله سیستانی پیرامون بازار فارکس اجازه ورود در چنین معاملاتی را نمی‌دهند، همچنین نظر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در خصوص بازار فارکس این است که از آنجایی که معامله در بازار مذکور صوری است و لذا معاملات واقعه در آن صحیح نمی‌باشد، حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز می‌فرمایند با توجه به این‌که فارکس شرایط شرعیه معاملات را ندارد جایز نیست و حضرت آیت الله نوری همدانی هم فتوا می‌دهند که بازار فارکس و معاملات آن صورت شرعی ندارد.

وی در پایان با تأکید بر ضرورت توجه مقلدان به فتاوای مراجع تقلید خود، اظهار کرد: با توجه به اشکالاتی که بازار فارکس دارد و به آن اشاره شد افراد در ورود به این بازار اینترنتی هوشیارانه عمل کرده و فریب ظاهر بزک کرده آن را نخورند و جهات شرعی آن را مورد توجه قرار داده تا انسان دچار معاملات حرام و باطل نشود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد GB ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    سلام پس حتما بورس ایران حلاله که پول مردمو گرفتن با سبز نشون دادنش مردمو کشوندن تو بورس بعد افت کردن حتما این حلاله
    • محمد IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
      35 17
      این مطلب در مورد فارکس بود اگر نظر مراجع و کسب حلال براتون مهمه که این بالا نظر مراجع اگر هم مهم نیست که هیچ، خود دانید من خودم تو بورس نزدیک به چهل درصد از پولم رو از دست دادم ولی دلیلش علما نیستند دلیلش انتخاب اشتباه مسئولین دروغگو و ظاهر الصلاحه که این شرایط رو ایجاد کردن
    • محمد IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
      24 10
      داداش این کار حسن کلید و افرادش به همراه اصلاح‌طلبان بیشرف بود، چه ربطی داشت به فتوا های اسلامی....
    • رضا IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      18 0
      سلام، در مورد فتوای آقای خامنه ای که به شرط رعایت موازین اجازه دادن نکاتی عرض میشه، که البته هر کسی موظف به تحقیق لازم و نتیجه گیری شخصیه : با فرض واقعی بودن بروکر انتخاب شده، 2 تا مسئله اصلی تو خود بازار فارکس وجود داره : 1- استفاده کردن یا نکردن از اهرم در صورت داشتن حساب اسلامی و عدم پرداخت و دریافت سود(ربا)، ظاهرا مشکلی نداره 2- واقعی بودن یا نبودن معاملات فارکس تو هیچکدوم از سایت ها و مطالب معرفی خارجی فارکس، کسی نگفته که معاملات صوری هستش. سه نوع معاملات دارن: 1- آنی: که همزمان یا با فاصله خیلی کوتاه معامله قطعی میشه. 2-forward : که توافق اختیاری برای انجام معامله در آینده است. 3-future : که توافق قطعی برای انجام معامله درآینده است. همانطور که ذکر شد در هیچیک صحبت و مفهومی از صوری بودن معاملات وجود نداره. در راستای مطالب عنوان شده اگر مطلبی هست، بفرمایید
  • علی IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    47 8
    من مدت زیادی هست در فارکس فعالیت میکنم، اوایل پول زیادی از دست دادم، چون علم کافی نداشتم و برای مدتی بیخیالش شدم و یه جورایی حس میکردم قمار هست و حرام. ولی دوباره به فارکس برگشتم اما بعد از کلی مطالعه و تحقیق و تحلیل فاندامنتال و تکنیکال. حالا چیزی حدود دو سال هست که دارم پول در میارم ازش و لذت میبرم. پولم رو هم خوب واریز می‌کنند. این اواخر ماهی حداقل ۱۰ میلیون از فارکس در میارم. تنها با دو یا یک ترید در هفته. بدون اتلاف وقت. این پول همون آدم‌هایی هست که می بازند. در جامعه هم همین اتفاق می افته. یکی ارزون می‌خره و می‌بره و یکی گرون می‌خره و میبازه. والسلام
    • milad IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      11 22
      شاید به ظاهر فکر کنی داری سود میکنی ولی در واقعیت هیچ سودی تو کار حرام نیست.
    • رص IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      8 26
      پول حرام لذتش زود گذر یه روزی میمیریم واونوقت...
    • محمد IR ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      11 2
      بنظرم از نظر عقلی و علمی بازار معاملاتی فارکس هیچ اشکالی ندارد به دلیل پیشرفت علم و تکنولوژی سرعت خرید و فروش زیاد شده و تمام قوانین و ضوابط این بازار جهانی از بورس خیلی بهتر و قانونمند ه
  • رضا فتاح IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    53 1
    با عرض سلام ضمن تشکر، در مورد کسب درآمد از طریق معاملات فارکس، نکاتی را که در این باب فرمودید که اینجانب بسیار پیگیری کردم و به نتایج ذیل رسیدم: در مورد کارگزار، کارگزار انتخاب شده توسط اینجانب واقعی می باشد، و امکان مراجعه حضوری نیز به آنجا امکان پذیر است، در مورد بهره که فرمودید، هنگام ثبت نام در این کارگزاری، گزینه ای برای مسلمانان جهان وجود دارد که معاملات آنها ماهیت قرض همراه با سود را ندارد (No swap) تا بدین جا مشکلی نیست اما من متوجه این مورد نمی شوم که فرمودید : ((معاملات باید به صورت واقعی و خرید و فروش ارز باشد، بنابراین اگر کسب درآمد براساس پیش بینی نوسانات قیمت ارز باشد مشروع نیست.)) خب الان کسی که طلا میخره بر اساس پیشبینی اینکه بالا میره میخره یا خرید سکه یا بورس ایران بر اساس پیش بینی قیمت یک سهم هست که خرید و فروش میشه. در این بازار هم با مطالعه دقیق معاملات گذشته، اتفاقات جهان و ماهها آموزشی که دیده شده معامله انجام می شود و تشخیص داده می شود که قیمت یک واحد ارز که در دنیا تاثی میگذارد بالا می رود یا پایین. کار تمامی اقتصاد دانان همین است که با فرمول ها و تجارب زیاد به این تشخیص برسند. لطفا بیشتر توضیح بدین که چرا مشروع نیست
    • علی DE ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
      14 0
      میشه کارگزارتون رو معرفی کنید؟
    • امیرحسین IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      11 2
      منظور اینه که واقعا باید معامله اتفاق بیفته نه فقط تو سایت یه سری عدد و رقم جا به جا بشه. یعنی واقعا اون ارزی که خرید و فروش میشه واقعا وجود خارجی داشته باشه و فقط روی صفحه مانتیور نباشه. وگرنه پیش‌بینی که تو هرنوع سرمایه گذاری هست.
    • علی IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۵
      10 3
      سلام میشه راهنمایی کنید از کجا اموزش دیدین؟
    • سبحان IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      16 1
      فک کنم منظور از پیش بینی ارز، فعالیت تو باینری آپشن هست که اونجا پیش بینی میکنید که در مثلا در فلان ساعت یک ارز چقد بالا یا پایین میره و از این پیش بینی سود میگرید. و گرنه فارکس اگه با یه کارگزاری که swap (بهره شبانه) نداشته باشه کار کنی از نظر شرعی مشکلی نداره!
    • هادی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
      11 1
      سلام این سوال من هم بود که اینکه میگن معاملات فارکس به صورت واقعی نیست و صوریه یعنی چی و واقعا اینطور هست یا نه. یه دوره آموزش فارکس حرفه ای شرکت کردم که فقط جواب این یه سوال رو پیدا کنم که ببینم وارد فارکس بشم یا نه. نکاتی رو که متوجه شدم اینه: دو نوع کارگزاری برای معاملات فارکس در دنیا وجود داره: 1. کارگزاری های dealing desk اینها کارگزاری هایی هستند که معاملات ما رو به سیستم جهانی مبادله ارز متصل نمیکنن، بلکه همه اتفاق ها در سایت کارگزاری میوفته و شبیه به کازینو هست کارشون و وقتی ارزی رو معامله میکنیم در واقع داریم با کارگزاری شرط میبندیم. به زبان ساده مثلا میگیم 100 یورو buy کن و اونم میگه خریدم، اگه قیمت رفت بالا ما سود میکنیم و سودمون رو میده، و اگه اومد پایین و ضرر میکنیم و اون پولمون رو برمیداره. چون اکثر افراد در فارکس ضرر میکنن در نهایت به نفع کارگزاری میشه. البته اینطور نیست که این کارگزاری ها متقلب باشن یا پولمون رو ندن، بلکه ممکنه پول رو هم تمام و کمال بدن (مثل کازینو) اما معامله صوری و غیرواقعیه 2. کارگزاری های no dealing desk این کارگزاری ها از طریق روش هایی مثل STP (Straight Through Processing) معاملات ما رو به معاملات ارز در جهان متصل میکنن. اکثر کارگزاری ها ادعا میکنن از این نوع هستن اما در واقعیت ممکنه اینطور نباشه. استاد اون دوره میگفت حدس میزنه که کارگزاری هایی که امکان معامله کمتر از 0.1 لات رو میدن نمیتونن جزء این دسته باشن چون معاملات جهانی با اعداد بالاتر انجام میشه این نتیجه ای بود که تا اینجا به دست اوردم اما هنوز خودم در حال بررسی شرعی بودن یا نبودن این معاملات هستم
    • حسن IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      10 21
      توضیحات نویسنده ناقص هست، اصل حرمت معاملات فارکس بخاطر اینه که شما مالک چیزی نیستید و فقط از پیش‌بینی قیمت سود میگیرید، مثلا توی بورس ایران شما در سایت ذینفعان بازار سرمایه ثبت شده که مالک فلان سهم از فلان شرکت هستید، اما در فارکس شما وقتی مثلا یک معامله سل میزنید عملا شما چه چیزی رو دارید می‌فروشید؟ جواب :هیچ ، پس شما فقط دارید قمار میزنید و بخاطر اینه که معاملات در فارکس حرامه اما در بورس حلاله
    • رص IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      4 8
      مسئله اینکه تو فارکس هیچی نه بصورت الکترونیکی یا فیزبکی معامله نمبشه این مشکل اصلیش که میشه همون شرط بندی
    • سبحان IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      0 0
      منظورشون از پیش بینی ارز همون باینری آپشن هست که شما اگه درست حرکت ارز رو پیش بینی کنید میتونید پول دربیارید که صورت شرعی نداره! ولی تو فارکس از پول خودتون سرمایه گذاری میکنید!! البته من هنوز تو حلال و حرام بودن فارکس موندم! من تو کارگزاری ICM Capital تو روسیه کار میکردم که بهره شبانه هم دریافت نمیکرد ! پول هارو هم به موقع و درست واریز میکرد که البته بیرون اومدم چون تو حلال و حرام بودنش شک داشتم!
    • محمدی US ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      سلام. لطف میکنید کارگزاریتونو معرفی کنید
    • رضا IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      1 1
      دوست عزیز اگر معاملاتتون بدون اهرم باشه، مطلب شما صحیحه، چون واقعا ارز رو خرید و فروش میکنین. ولی در معاملات اهرمی، شما مالک ارز نمیشین و فقط با پیش بینی تغییرات نرخ ارز سو یا زیان می کنید. در سایت زیر https://www.ig.com/en/forex/what-is-forex-and-how-does-it-work مطلب مربوطه به صراحت ذکر شده : CFDs are leveraged products, which enable you to open a position for a just a fraction of the full value of the trade. Unlike non-leveraged products, you don’t take ownership of the asset, but take a position on whether you think the market will rise or fall in value. ترجمه: CFD ها محصولاتی با اهرم هستند که به شما این امکان را می دهد که فقط برای کسری از ارزش کامل معاملات موقعیت باز کنید. بر خلاف محصولات بدون اهرم ، شما مالکیت دارایی را بر عهده نمی گیرید ، اما در مورد اینکه آیا فکر می کنید ارزش بازار افزایش یا کاهش می یابد ، موضع گیری می کنید.
    • علی IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۳۱
      0 0
      لطفا کارگزار اسلامی رو معرفی کنین من هم میخوام باهاشون در ارتباط باشم
    • احمد US ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
      34 1
      اگر اینطوره که تمام کارت به کارتای ما حرامه خرید با کارت حرامه چون یه سری عدد و رقم جابجا میشه و پول واقعی رد وبدل نمیشه بدتر از اون بانک مرکزی که دیگه پول واقعی چاپ نمیکنه چند هزار میلیارد رو با یک اینتر وارد سیستن بانکی میکنه پس همه سیستم اقتصادی ما حرام اندر حرامه، مسئله دیگه اینکه بنده شخصا ازدفتر اقای سیستانی در مورد بازار فارکس ،بورس ،ارز دیجیتال پرسیدم وایشون گفتند که هیچ نظری ندارند و از مرجع اعلم دیگری بپرسید. ما به واسطه اینکه وام حرامه سالها پیش وام نگرفتیم اطرافیان ما وام گرفتند صاحب خونه ،ماشین و الان هم مشغول امور خیریه هستند وبه ریش ما میخندند ا ز حوزه علمیه وعلمای عزیز تقاضای عاجزانه داریم یه سری از وجوهات رو اختصاص بدهند برای تربیت متخصصین در اکثر حوزها مخصوص حوزه اقتصاد ،ما تکلیف خودمون رو بدونیم
    • Ariya IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۳
      2 0
      دوست عزیز فکر میکنم منظورشون از پیش بینی، باینری آپشن باشه... که کلا متفاوته و اگه اشتباه نکنم اینجوریه که پیش بینی میکنی کندل بعد رو و میگی صعودیه... حالا اگه درست گفته بودی یه مقدار پول که از قبل معلومه بدست میاری اگه نزولی شد از دست میدی(یه جورایی مثل شرط بندی)
    • جاوید IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      منظورشون اینه که شرط بندی نباشه مثل باینری و خرید واقعی ارز صورت بگیره
    • محسن IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      1 1
      بله .در‌معاملات طلا توی کشور که بوسیله پیشبینی انجام میشه شما طلا رو میخری و یا بعد میفروشی ، اما در معاملات فیوچرز شما چیزی نمیخری . شرط‌میبندی که اگه به فلان قیمت رسید من بردم و اگر خلاف جهت پیشبینی من بود ،صرافی برنده شده. تایید حکم شرط بندی بودنش هم اینه : معاملات فیوچرز در حالت ریزش بازار هم میتونه بهت سود بده (وقتی جهت ریزش رو درست حدس بزنی و پولتو برای این شرط بندی بذاری وسط) . پس احتمالا فیوچرز عین شرط بندی است و حرام است .
    • علی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      1 0
      منظورشون این بود که اگه صرف اینکه فقط پیشبینی شما در اون کارگذاری ثبت بشه و به نوعی خرید ارزی صورت نگیره مشکل داره
    • محمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
      0 0
      سلام مثلا در معاملات مثل cfd یا خود cfd معامله روی خود کالا نیست روی نوسان قیمته خرید و فروش قرادداد مابه تفاوت قیمت کالا و ممکنه هیچکدوم از طرفین صاحب مال نباشند خود کالا یا ارز خرید و فروش نمیشه ،نوسان قیمتشون خرید و فروش میشه
  • ali IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    32 3
    سلام بهتر بود جهت ارائه مقاله در باره چنین بازار مهمی حداقل مقدار کمی تحقیق میکردید. آخه برادر من یعنی چی که پول رو میبرن تو کار قاچاق ؟؟؟؟؟ یعنی چی که کارگزاری های فارکس بی هویت هستن ؟؟؟؟؟ وقتی نمیدونین market making چیه چرا میگید معاملات صوری هستن؟؟؟؟؟ بهتره تو حوزه تخصصی خودتون مقاله بدین ... یا دست کم اول یکم تحقیق کنید بعد بنویسید ...
  • محمدرضا IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
    24 4
    کاگزاری هات فارکس کارگزاری برای مشتریان مسلمان هست که در صورت اعتبار گرفتن از کارگزاری ماهیت قرض دارد و به ان سود تعلق نمیگیرد نوسان گیری یا خرید جفت ارز کاملا مشروع است. طبق تحقیقاتی که کردم علما خیلی اطلاعاتی در مورد فارکس ندارند و نظرات خیلی دقیق و کارشناسی نیست و ادم سردرگم میشه در کل بنظرم سود فارکس کاملا حلال است فقط این جمله که اگر کسب درآمد براساس پیش بینی نوسانات قیمت ارز باشد مشروع نیست بنظرم اشتباه است چون که ما در بورس ایران هم نوسانگیری میکنیم و اونجا حلال اعلام شده چطور میشه اینجا گفته شده مشروع نیست ؟؟ بقول دوستمون که نظر گذاشته بود میگه الان کسی که ارز یا طلا پایین میخره و بالا میفروشه داره ازش نوسان میگیره دیگه
    • رضا NL ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      4 4
      ببینید وقتی شما طلا می خری و بالاتر می فروشی واقعا اون طلا داره مبادله می شه یا اگه سهام یک شرکت رو می خری در واقع صاحب بخشی اون شرکت می شی حالا بخوای نوسان بگیری دیگه مشکلی نیست. یعنی اصل کالا یا سهام باید مبادله بشه. ولی شما میای مثلاً جفت ارز دلار و یورو معامله می کنی بعد مثلا یک اهرم 100 می بندی. آیا واقعا دلار میدی و یورو تحویل می گیری؟ خیر شما صرفا 0.01 مبلغ رو برای معامله پرداخت می کنی درواقع یک معامله توافقی انجام می دی که اگه اون جفت ارز نوسان مثبتی داد سود ببری. شما صرفا از نوسانات استفاده می کنی. از نظر شرعی معامله زمانی درسته که اگه مثلا اگه 100 یورو درخواست میدید به همون مقدار دلار پرداخت کنید. در غیر این صورت معامله صوری محسوب میشه. حالا اگه معامله سهام شرکت ها تو فارکس باشه که بحثش جداست.
    • حسن IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      3 6
      در بورس ایران سما سهامدارید اما اونجا وقتی شما یه معامله سل باز میکنید شما چیزی ندارید و فقط دارید از پیش‌بینی قیمت سود میگیرید، اینا با هم فرق دارند، شما در بورس ایران در سامانه ذینفعان بازار سرمایه همه چی ثبت شده
    • پارسا IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 19
      دوست عزیز اینی که شما میگی درسته بحث اینه که من خودم تحقیق کردم وقتی در فارکس شما معامله میکنید در واقع صاحب چیزی نمیشید و در واقع از اختلاف قیمت ارز ها سود میکنید که همین یعنی صوری بودن و غیر واقعی بودن معاملات نظر مراجع کاملا درسته
    • هادی IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
      2 1
      دوست عزیز نوسانگیری با صرف پیش بینی فرق می کنه در نوسانگیری هم پیشبینی هست وهم خرید ولی در پیش بینی فقط پیش بینی هست مثل شرط بندی روی برد یا باخت تیمی
  • ali IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
    9 5
    تنها دلیل حرام بودن فارکس معامله پول با پول هست اما اگه یکی بره فارکس و مثلا سهام شرکت اپل رو بخره چه فرقی با خرید سهام شرکتی در بورس ایران هست ؟ کارمزدشم نسبت به بورس ایران کمتره !
    • رضا IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      6 2
      خیر معامله دو پول یکسان ایراد داره وگرنه تو خود ایران شما ریال میدی دلار میخری و مشکلی هم نداره. حالا پوند بده و فرانک بخر چه فرقی داره؟ ولی دلار با دلار حرامه
  • امیرم IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    10 38
    دوستان بازار فارکس مشکلی ندارد مشکل اصلی در نحوه معامله شما است که آن هم اکثرا CFD است و چون در آن شما هیچ مالکیتی بر ارز یا کالا ندارید خرید و فروش آن پس باطل است (شما گول اون کلمه BUY و SELL دروغین رو نخورید)شما عملا نه چیزی میخرید نه میفروشید دومین مشکل که به نظرم بدترین نوع آن است وجود لورج یا اهرم است که چون شما پول چندین برابری مثلا 100 برابری وام میگیرید و قرض دهنده هم اصلا برایش مهم نیست این پول را شما سود میکنید یا ضرر دقیقا خود ربا است و حکم ربا هم در شرع معادل 70 بار زنا با محارم است. دوستان میدونم دست کشیدن از این بازار سخته چون بشدت وسوسه کنندس ولی به چه قیمتی امیدوارم بیاندیشید....
    • هموطن IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      31 1
      سلام خوب بفرمایید بانک های اسلامی کشور که وام میدن و سود میگیرند و اصلا براشون مهم نیست که شما ضرر کردی یا سود ربا نیست؟؟؟ دقدقا همین اتفاقات در بورس ایران هم به شکل بدتری هست بدون حساب کتاب و بارانت چطور این درسته؟؟ حداقل فارکس یه اصول و قاعده ای دارد
    • امین IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
      24 1
      بخاطر وجود اهرم هیچ بهره ای گرفته نمیشه و فقط کمیسیون معامله پرداخت میشه شما اگه با صد دلار یک صدم ترید کنی یه کمیسیون به اسم اسپرد داره و اگه با صد هزار دلار اعتبار بروکر هم یک صدم ترید کنی بازهم همون اندازه اسپرد داره پس اگه کمیسیون مشکل داره چرا بورس ایران یک و نیم درصد برای هر خرید و فروشی کمیسیون میگیره؟؟؟ باقی مسائل هم که رهبری گفتند حلال است چون فارکس الان جرم نیست و مسئله دیگه بنظرم کسی که بتونه ارز وارد چرخه اقتصاد نظام اسلامی کنه خودش ثواب هم داره
    • سجادمحمدی IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
      18 2
      دوست عزیز اولا ک معامله cfd یعنی قرض گرفتن و یک معامله دو قسمتی هست یعنی در واقع شما در مرحله اول مالک هستی چون هزینه اون کالا رو پرداخت کردی و انتظار ک نداری مثلا ۱۰۰ بشکه نفت ک روش معامله سی اف دی کردی و بیارن در خونت تحویل بدن تا قسمت دوم معاملت هم تموم بشه و نتیجه مشخص بشه... قسمت دوم حرفتون هم اشکال داره ربا یعنی یه پولی و بگیری و مجبور باشی بیشتر از اون پول رو برگردونی و سود بدی در صورتی ک شما قرار نیست مثل اگر ۱۰ هزار دلار اعتبار گرفتی بیشتر از اون رو برگردونی بعدشم این فقط یه اعتباره و سود و ضرر رو پول خود شخص محاسبه میشه .. دوست عزیز شما هر پولی از هرجایی بگیری هم یا تهش سود میکنی یا ضرر حتی پولی ک ازبابات بهت برسه رو می تونی از دست بدی یا بیشترش کنی پس دلیل تون کاملا رد میشه...
    • امیر IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      12 2
      دوست عزیز مشخصه ختی شما با مفهموم ربا هم اشنا نیستی ربا زمانی اتفاق میوفته که مثلا کارگزاری اهرم یا لورج رو بهتون میده در مقابلش بیشتر بگیره در صورتی که کارگزاری هیچی در مقابلش نمیگیره
    • امیرحسین IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      3 2
      با سلام در پاسخ به هوطن عزیز چرا اتفاقا بانک های ما خنجر از پشت میزنن و اونا بیشتر مقصرن من در سخنانم آیا حرفی از درست بودن کار بانک ها زدم؟ در پاسخ به امین گرامی شما وقتی یه معامله یه لاتی باز میکنی یعنی اقای بروکر من صدهزار تا ندارم به من صد هزار تا قرض بده من من چه سود کنم چه ضرر بهت میدم که این معلومه تو دنیا بهش میگن usury در پاسخ به آقای سجاد محمدی محترم من به شما گنجشک روی هوا رو میفروشم ایکس تومن شما میخری؟ قاعدتا میگید این چه معامله ای تو خودت مالک گنجشک نیستی چیجوری میخوای به من بفروشی (ضمن اینکه حرف شما درباره بشکه نفت منو یاد هومن مقراضی فریبکار میندازه )در مورد برداشت شما از ربا یک ریزه کاری وجود دارد و این که قرضی که در آن قرض دهنده ریسکی نمیکند ربا است. لطفا راجع به مضاربه تحقیق کنید. در پاسخ به آقای امیر کارگزاری به شما اجازه میده تو معاملات بزرگتر شرکت کنی وام های بیشتر بهت میده در عوض هیچی ازت نمیگیره؟ D: ااحتمالا عاشق چشم و ابروی شما است پس... و پروردگار خرد نگهبانمان...
    • امین IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۳
      22 0
      رفیق ببین درسته من میگم اقای بروکر من برای یک لات صد هزار دلار ندارم و قرض بده و من باید برای اون صد هزار دلار یک کمیسیون مشخص ( دستمزد خدمتی که بروکر به ما ارائه کرده ) رو بپردازم حالا اگه اون صد هزار دلار رو خودم هم برده بودم باز هم باید عین همون کمیسیون رو پرداخت میکردم . پس این قانون کمیسیون بروکر هست چه صد هزار دلار از خودش باشه چه از جیب برده باشیم . ربا یعنی مثلا بروکر شرط میکرد تو به ازای وجود اهرم ۱:۱۰۰۰ هر روز باید یه درصد به من سود بدی حالا چه معامله انجام بدی چه انجام ندی چه ده لات معامله بازی کنی چه یک صدم باید هر روز سود بدی یا مثال ساده تر ربا یعنی از بانک وام بگیری و کسب و کاری راه بندازی حالا چه کارت بگیره چه کارت نگیره تو مجبوری هر ماه سود بدی و اگه ندی زندگیت به تصرف در میاد در حالی که در فارکس نهایتا پولی که بوده از دست میره و قرار نیست سود های عقب مونده رو چند سال کار کنی تا پس بدی نمیدونم شاید طرز تفکر من اشتباه باشه و شما درست میگی با این توضیحاتی که دادم باز هم خودم کلی تو شک هستم و فقط نظر شخصیم بود امیدوارم دوستان تحلیل من رو نقد کنند تا منم به نتیجه برسم
    • امین IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۱
      6 12
      سلام مجدد با تحقیق زیادی که کردم من الان متوجه اشتباهم شدم درسته کمیسیون شناوری که به ازی اعتبار بروکر پرداخت میکنیم و بروکر توی ضرر هم شریک نیست همون حکم رباست و من با توجه به سود خوبی که داشتم ولی از این بازار خدافظی کردم البته چند دلیل دیگه هم داره ولی در کل برنده اصلی این بازار بانک ها هستند و هر کی که پولش از شما بیشتر باشه از ناظر محترم درخواست دارم دو نظر قبلی بنده رو به دلیل عدم آگاهی کافی پاک کنه یا حق
    • یونس IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۲
      7 2
      حرفت واقعا احمقانه است .مثلا اگه بروکر بهت قرض بده که بتونی بیشتر بخری یا بفروشی میشه ربا؟ پس اگه یه بنده خدایی یه پولی اونم بدون سود بهت قرض بده که باهاش کسب و کارت را راه بندازی و بعد هم توی کارت شکست بخوری و ضرر کنی. و طرف هم بهت بگه پولم را بهم پس بده. پس اون بنده خدا میشه ربا خوار و شما هم میشی ربا دهنده؟ تازه قرض دادن بدون سود در اسلام ثواب هم دارد.
    • رضا IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
      9 2
      شما وقتی هیچ اطلاعی نداری مجبوری حرف بزنی؟ cfd آخه میدونی چی هست اصلا؟ ربا میدونی چیه؟ اهرمی که اونا میدن از قرض الحسنه بانک ما بهتره.چون اون اهرم رو اصلا از شما نمیخواد یک ریال سود بهش بدی.اگرم ضرر کردی میگه با پول خودت ضرر کن من پولمو برمیدارم اگه همه پولت سوخت و از تو یک ریالم پول و سود نمیخام.شما مضاربه میدونی چیه؟ الکی حرف نزنید خب
    • فاطمه IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
      5 0
      اون مشارکته که باید در سود و زیان شریک باشن.توی قرض دادن و گرفتن سود و زیان مهم نیست،قرضو باید پس داد
    • رضا IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
      0 0
      از کجا میدونید نه چیزی میخرید نه میفروشید
    • طاها IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      5 0
      حالا یک نفر بگه حلاله یا حرام
    • محمدرضا IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۳۰
      1 0
      دوستانی که علم به نظر شرع دارند لطفا راهنمایی کنند. پس با این اوصاف اگر ما از اهرم استفاده نکنیم و CFD هم انجام ندیم و فقط معاملات slot و به اندازه بودجه خودمون معامله کنیم حلاله؟ دیگه اما و اگری توش نیست؟ در مورد رمز ارزها چطور؟ ما مثلا بیتکوین رو درقبال تتر میخریم و به کیف پولمون منتقل میکنیم. پس معامله انجام شده و میتونیم بگیم معامله صوری صورت نگرفته. و نکته دوم اینکه به فرض ربا بودن اهرم بروکر، پس خود بروکر درآمدش حرامه. حالا این وسط کسی که با ما تسویه میکنه (نقش واسطه داره و پول رو از خریدار میگیره و بعد از برداشت کارمزد به ما میده) همون بروکره که با پول آلوده به حرام داره با ما تسویه میکنه. این حکمش چیه؟ لطفا کارشناسان احکام شرعی پاسخ بدید.
  • سجاد محمدی IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۷
    7 0
    سلام و عرض ادب اولا این ک بروکر و یا کارگزار کلاه بردار وجود داره درسته اما کارگزار با مجوز هست ک گرفتنش بسیار سخته و اگر مجوز ها رو داشته باشه پول شخص رو بیمه میشه واون کارگزاری تحت نظارت دقیق و شدید قرار میگیره .. اگر یک مسلمون کار اشتباهی کنه مگه اسلام مشکل داره این پاسخ اول من ب نتیجه اول شما ... نتیجه گیری دوم شما هم نمی دونم براساس چه منبع معتبری هست چون هیچ ذکر مثال و منبع دقیق بیان نکردین و بعید میدونم فضایی ک تمام بانک ها و سرمایه گزارهای بزرگ کار میکنن بنواد همچین اتفاقی بیفته چون ندیدم حتی سرمایه گزارهای بزرگ هم ک براشون فرق نمینه و اصلا مسلمون نیستن همچین چیزی رو ذکر کنن ..... نتیجه گیری سوم شما هم باز معتبر نیست چون من ک وارد بازار جهانی شدم و باید همه قوانین رو بخونی ندیدم همچین شرطی گذاشته باشن و بازاری ک ۲۴ ساعت شبانه روز بازه و در حال معامله کردن و معامله گراها همه هیشه هستن پس کی باز میخواد پول بلوکه باشه ک اونا برن یه جا دیگ سرمایه گزاری کنن و تازه این بازار سوداورترین بازار مالی و سخت ترین کار دنیاست اونوقت چرا باید برن تو بانک بزارن پول ملت رو ک سود بگیرن ... البته ک خودتون هم در پایان ذکر فرمودید ک اگر این شریط رو داشته باشه جايز هست و مشکلی نداره ک معامله گر باد واقعا بره و تحقیق کنه و با کارگزاری کار کنه ک این شرایط رو داشته باشع. .... قسمت اولی ک در نظر حضرت اقا اومده درسته و باید کارگزار واقعی بازار فارکس ک همه مجوزها رو داشته باشع پیدا کرد . .... کسب درآمد هم ک فرمودند براساس پیش بینی باشه درسته چون اگر فقط پیش بینی کنی یعنی قمار کردی و حرامه ولی اگر چند سال پوستت کنده بشه و مجبور باشی از همه نظر رشد کنی چون تو سخت ترین کار دنیا اومدی قطعا دیگ پیش بینی درکارنیست ... بنده مقلد حضرت اقا هستم و نظرشون رو کاملا دقیق دیدم در مورد فارکس و درسته باید شرایطی ک گفتن رو حتما کارگزاری واقعی و مجوز گرفته از سازمان هایی مثل سایسک یا اف سی ای باشن رغایت کنه ک میکنن
    • مملی IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۱
      5 8
      بزرگترین ایرادی ک از نظر شرعی ب فارکس وارد هست نبودن کالای فیزیکی هست.مثلا وقتی طلا میخری طلایی بصورت فیزیکی وجود نداره فقط شما معامله صوری میکنی.
  • محسن IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۸
    2 1
    با سلام. یکی از دوستان من در آمریکا به عنوان تریدر در یک کارگزاری معتبر فارکس کار میکنه و بارها به من پیشنهاد سرمایه گذاری در فارکس از اونجا رو داده تا با ارسال بیت کوین و ایجاد حساب به نام خودم برام توی فارکس فعالیت کنه و من درصدی از درآمد رو به اون بدم. حداقل مزیت این کار علاوه بر سود شخصی باعث ورود ارز به کشور هم میشه ولی با این همه اما و اگرهای شرعی و قانونی میترسم اینکار رو بکنم. آیا این مدل سرمایه گذاری در خارج از کشور هم مشکل شرعی داره؟؟
  • علي IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۹
    6 0
    شما از كنار يك باغ سيب رد مي شويد و از سيبهاي آن خوشتان مي آيد.از صاحب باغ ، سوالاتي در مورد آن مي پرسيد و بعد يك جعبه سيب با قيمت روز كه هر دو از آن اطلاع داريد مي خريد.اين يك مثال كلي از يك معامله صحيح است كه بُرد--بُرد مي باشد و براي هر دو نفر خير و بركت را به همراه دارد.اما در مورد جامعه امروز ما اگر بخواهيم به آيات و روايات استناد كنيم تقريباً بيشتر معاملات و مبادلات اقتصادي از نظر شرعي مشكوك است .خريد و فروش كالا و خدمات،بورس ، بانك ، تبليغات و بازاريابي ، بيمه ، انواع روشهاي پس انداز و... علت انجام آن هم اين است كه واقعاً با اين شرايط چاره اي غير از آن وجود ندارد.مثلاً وقتي نفت ايران خريدار ندارد دولت مجبور است با بالا-پايين كردن ارز و بورس و طلا ، حقوق كارمندانش را دربياورد.يا اين كه مردم از بانكها نزول بگيرند تا بتوانند خانه بخرند و اين كه پس انداز دلاري داشته باشند تا ارزش داراييشان حفظ شود و ...
  • علی CA ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    5 1
    با سلام برغم انکه علم فارکس رو دارم اما بخاطرمسائل شرعی وارد معاملات نشدم. سوال: اگر در همان کارگزاری ها بجای ارز طلا معامله کنیم حکم چیست؟ مثلا بجای یورو در مقابل دلار وارد معامله طلا در مقابل دلار بشویم. آیا در اینصورت مشکل شرعی حل میشود؟ ممنونم
    • Afzali IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
      5 10
      ببینید اصلا این معاملات چه طلا چه ارز شما صاحب هیچی نمیشی نه صاحب ارز میشی نه صاحب طلا.در حقیقت شما روی بالا و پایین رفتن قیمتها قمار می کنی مثلا شما رو طلا یک معامله یک دهم لات باز می کنی (بای) یعنی میگی اگه بره بالا به ازای هر پیپ یک دلار برنده میشی و اگه بره پایین به ازای هر پیپ یک دلار ضررم می کنی اما در بازارهایی مثل بورس ایران شما به ازای پولی که میدی سهام اون شرکت رو بهت میدن .شما سهامو بخر برو چند سال دیگه برگرد اون سهام باز هم مال توه اما اون طلا یا اون ارز رو اگه ولش کنی بعد مدتی برگردی قطعا کل پولت از بین رفته .شما به هیچ وجه طلا رو نداری.
    • داوود FR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      3 2
      با سلام و احترام به همه سوال کنندگان و پاسخ دهندگان من تقریبا عموم پیام ها رو خوندم و فقط نظر شخصی و تجربی خودم رو میگم : معاملاتی که از نظر دین ما مجاز شناخته شده یعنی همون عقود اسلامی بر پایه خرید و فروش کالا بصورت فیزیکی و یا مجازی بصورت دریافت گواهی مالک بودن ان کالاست چه بصورت انی چه بصورت مدت دار (تحویل در اینده ) چه بصورت مشارکت در تولید ان کالا (خرید سهام شرکت ها) و همه صورت های مشابه که واقعی بودن معامله در ان محرز باشد و در این معاملات اگر همه سرمایه از محل اورده های شخصی باشد که بحثی درش نیست اما اگر به هر طریقی سرمایه از محل وام، اعتبار یا هر شق دیگری از فرد ثالث تهیه شود باید طبق عقود اسلامی بصورت درصدی در سود و زیان ان ، دو طرف سهیم باشند والا دریافت یا پرداخت فقط سود یا بهره فیکس شده یعنی مصداق ربا اما در ارتباط با مورد معامله که در اینجا بیشتر موضوع ارزهای فیزیکی و ارزهای دیجیتال و همچنین نمادهای کالایی مثل نفت و طلا و نقره و غیره میباشد حسب نوع معامله تفاوت هایی وجود دارد در یک حالت مثل معاملات بورس چه داخلی و چه خارجی شما صاحب عین کالا یا گواهی مالکیت ان کالا هستید مثل خرید بروش spot یا ارز درون کیف پول ها اما در معاملات فارکس یا فیوچرز و امثالهم شما حتی از ابتدا میتوانید مثلا طلا یا دلار نداشته را بفروشید و اصطلاحا وارد معاملات sell یا وضعیت short شوید خود این مطلب اولین دلیل بر اشکال معامله و دوم اینکه کلیه معاملات شما در این روش ها بغیر از کسب سود یا زیان از نوسان قیمت ها دارایی شما محسوب نمیشود یعنی اگر یک لات طلا خرید کردید و قیمت طلا با اصلاح شدید مواجه شود در انتها کل طلای خریداری شده صفر خواهد شد پس علت دوم قمار بودن این نوع معاملات همینجاست در حالیکه اگر همین مقدار طلا یا ارز بصورت معاملات spot یا درون wallet انجام میشد با اصلاح قیمت دارایی شما موجود بود در انتها بحث مصداق اینکه آیا ارز یا کالا یا رمز ارز مورد معامله وجود واقعی دارد یا خیر و اگر هم مثل اسکناس دلار بصورت فیزیکی دریافت شود آیا کشور صاحب ارز با پشتوانه واقعی این برگ رو چاپ کرده یا بصورت نمادین و بدون پشتوانه مطرح میشود که با یک مثال میتوان تا حدودی بررسی کرد به نظر شما اگر شخصی یک برگ چک حامل بمبلغ 10 میلیون تومان صادر کند و این برگ چک بدون موجودی در بانک در چرخه
  • محمد IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    20 2
    این آقا هیچی از فارکس نمیدونه بنده خدا
    • سعید IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
      15 0
      درباره نظر شما نکته ایی به ذهنم میرسه که با مثالی عرض میکنم خدمتتان شما فرض کنید یک میلیون تومان در بورس ایران شارژ کردید در حدود تاریخ برج ۵ قیمت یک سهامی مثل ایران خودرو ۸۰۰ تومان بود و شما بابت یک میلیون تا ۵۰ درصد میتونید از کارگزاری اعتبار بگیرید و کاملا قرض الحسنه است در بعضی از کارگزاری ها مثل مبین سرمایه و هیچ سودی نمیگیرن و فقط اصل پول را پس میگیرن بعد تاریخ معیین در قرارداد حالا سهام شما به یک چهارم قیمت کاهش پیدا کرده یعنی یک میلیون و پانصد شده ۳۷۵ هزار تومان حالا شما به کارگزاری ۵۰۰ هزار تومان بدهکار هستید و ۳۷۵ تومان دارید بنابراین به اصطلاح کال مارجین میشوید و شما رو از معامله بیرون میندازن چون بدهکارید به کارگزاری البته که کارگزاری نمیزاره منفی بشه و شما بدهکار بشین بهش عملا زمانی پول شما به یک سوم برسه اون پول خودشو برمیداره و باز چیزی وجود نداره این معامله چرا حلاله و اون معامله طلا که با لورج انجام حرامه هر دو اگر بالا بره شما سود میکنی و اگر پایین بیاد ضرر میکنی و کارگزاری هیچ منفعتی از سود و زیان شما به غیر از کارمزش نمیبرد حتی لورجی که چه تو ایران و چه تو فارکس میدهند فقط به خاطر تشویق برای بازکردن معاملات بیشتر است تا کارمزد بیشتری نصیب کارگزاری بشه ... خوشحال میشم نظرتون رو بدونم
    • milad IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      6 14
      حرام بودن فارکس کاملا مشخصه من خودم با این که دانش خیلی خوبی در این باره دارم میتونستم به راحتی در فارکس فعالیت داشته باشم ولی چون حرام بود به لطف خدا وارد نشدم و تو همون بورس موندم.
    • زعیم IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
      0 1
      بابت پول قرضی که داره به شما میده، روزشمار از شما سود میگیری، در بورس کارگزاری قرض الحسنه میده، کارمزد با سود فرق داره، کارمزد برای تراکنشهاست و سود برای پولی که صرافی دراختیار شما قرار میده و درواقع شما داری پول نزول میگیری باهاش کار میکنی و حتی اگر هم تمام پول شما از دست بره و ضرر کنی صرافی هم پول خودش رو برمیداره هم سودی که با شما توافق کرده، اگر اون پول به عنوان مشارکت باشه و حالت شراکتی داشته باشه وقتی ضرر کردید فقط باید نهایتا طبق توافق طرفین بازپرداخت اصل پول تضمین شده باشه، فقط اصل پول رو باید پس بدید نه بیشتر
    • مهدی GB ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      1 0
      سلام
  • مهدی IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۱
    1 0
    سلام. دوستان محترم،یه نظری دارم لطفا با توجه به عمق و تخصصی بودن فارکس، ایراد و اشکال نظر بنده رو بگید(این نظر دلیل بر تایید یا ردّ شرعی بودن فارکس نیست) مثلا شخصی از یک بنگاه معاملاتی اتومبیل، مبلغ یک میلیارد قرض میگیره به شرط اینکه تمام معاملات خود را در اون بنگاه انجام بده.حالا با هر معامله خودرو، حق کمسیون معامله رو پرداخت میکنه(ولو با همون پول قرضی). و در آخر چه متضرر بشه و یا سود هنگفت کنه، اصل پول قرض گرفته رو باید برگردونه نه یک ریال کم و نه یک ریال بیشتر.حالا اگه چند تا ماشین بگیره، کمسیون زیاد پرداخت میکنه. مسئله دیگر در مورد واقعی بودن کالا یا ارز تجاری هست. اگه معامله غیر واقعی هست، چیزی که در نهایت بروکر به کیف پول واریز میکنه و بعد به ریال چنج میشه، چیه ؟ مقوله بازارها و معاملات الکترونیکی و دیجیتال ،جزو مسائل مستحدثه هستند که آقایان محقق و عالم در دین باید بیشتر مورد بررسی و پژوهش قرار بدن چون دنیای پیش رو، جهان الکترنیک هست...
    • Jabi IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 0
      وتا الانم کلی ضرر کردی که هیچ هنوز به اصل پولت هم نرسیدی بعد دو سال که هیچ سهمت کافیه یه دو روز منفی بشه تو صف فردش گیر کردی که هیچ،دوروز منفی ۵ میخوری سه روز مثبت دو که هیچ
  • پیمان IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    8 1
    واقعا اشکال اول خنده دار و نشان از جهل شما از موضوع می باشد... کجا بیشتر کارگزاران هویت مشخص ندارند؟ مگه ایرانه؟ بروکرهای معتبر مشخص هستند کدام آدم منگولی میرود با یک بروکر نامشخص کار کند؟ بروکرهایی وجود دارد که 30 قانون های اصلی اشان تغییر نکرده نه مثل بورس جمهوری اسلامی در روز تعطیل قانون بگذارند. این فتوی های شما مانند همان فتوی هایی است که به عنوان مثال برای بلندگو صدای شیطان داده شده.
  • حامد IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    5 1
    اخوند تو تمامی زمینه ها تخصص داره لامصب
  • محمد IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
    0 0
    متن استفتاء رو هم بذارید
  • علیرضا IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
    1 0
    یکی دقیق توضیح میده چجوری بالاخره شرعی یا نه ؟
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۱
    5 2
    حاج آقا در مورد حکم اختلاس حساسیت به خرج بدین بهتره. البته اگه صلاحه
  • علی IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۶
    5 0
    سلام دوستان وقت بخیر نظر رهبری در مورد معاملات futures با این شرط که مبلغی که از صرافی قرض گرفته (اهرم leverage ) می شود مشمول حکم ربا نشود بلا مانع بیان شده است. من در صرافی بایننس بررسی کردم مبلغ اهرم شامل هیچ سودی نیشه و ربا نیست. دقیقا سود محاسبه شده به اندازه حجم پوزیشن باز شده بود و کم و کسری نداشت که سود صرافی در نظر گرفته بشه و بنابراین بلا مانع هست با خیال راحت ترید کنید
  • saleh IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    3 1
    مساله ٢٠٨٠ رساله امام : اگر مسلمان از كافرى كه در پناه اسلام نيست ربا بگيرد اشكال ندارد،و نيز پدر و فرزند و زن و شوهر مى‏توانند از يكديگر ربا بگيرند. اگر گرفتن ربا از کافر اشکال ندارد پس اهرم هم حتی اگر ربا باشد نباید اشکالی داشته باشد
  • امین م IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    من متوجه این قضیه نمیشم که استفاده از معاملات اهرمی ربائه زمانی که از ابزار شرکتی استفاده میکنید، به ازای استفاده از اون ابزار شما کمیسیون پرداخت میکنید، مثل اینکه از عوارضی تهران کرج عبور میکنیم و بخاطر عبور از این مسیر عوارضی میدیم من با مسئولیت خودم و اطلاع و علم کامل از تمام تکنیک های فاندامنتالی و تکنیکالی از ابزار اهرمی که بروکر در اختیار من مشتری قرار داده استفاده میکنم و به ازای استفاده از اون کمیسیون ناچیزی پرداخت میکنم این ربا نیست هربار خریدن یه ابزاره زمانی که در اپ بازار اپلیکیشنی که ساختین رو قرار میدین به ازای فروش اون درصدی رو کمیسیون پرداخت میکنین که اخرین بار 30درصد بوده ،اونم ربا نیست، خرید یک پلتفرم کسب وکاره
  • امین م IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
    0 0
    و تازه یادم رفت که بگم به ازای هر معامله در بورس ایران هم مثل فارکس کارمزد پرداخت میکنیم حداقل در فارکس بخاطر استفاده از ابزار پول پرداخت میشه کاری هم به بحث swap ندارم،صحبتم فقط درباره درستیه spread وکمیسیونه
  • پدرام IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
    1 0
    سلام در مورد کارگزار امروز همه شون مجوز دارند البته به دلیل تحریم برخی از بهترین هاشون با ایران کار نمیکنن که امیدوارم این مشکل حل بشه! امروزه یه بخشی از حساب هست به نام حساب اسلامی که سواپ شبانه نداره و برای مسلمانان هست هدف فعالیت در فارکس تحلیل نوسانات قیمت و خرید و فروش بر اساس دارایی و کسب درآمد هست و با رعایت تمام موارد بنظرم مشکلی نیست و همه میتوانند فعالیت کنند
  • ایمان IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
    3 0
    ببینیو تحلیل هاتون همه ابکی هست درسته صوریه ولی هیچ تفاوتی نمیکنه جز اینکه معاملات صوری و اونجا اینقدر انق داره که هیچ حسن روحانی ای نمیتونه بیاد پولا رو بالا بکشه و هم هم کانلا شفاف هست و در نهایت با علم کار کردن هم باعث افزایش سرمایه و ارز اوری به کشور میشه
  • Ali US ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    6 1
    مگه تو بازار ایران پول مردم رو قاطعانه نزدن به جیب. کی تونست حقشو احیا کنه؟ نزد خدا قاچاقی ک دست مردم رو گرفته خیلی عزیز تر است از کمکی که مردم رو غارت میکنه! در ضمن اگ میدونید قاچاق لطفا ذکر کنید در چه زمینه ای قاچاق؟
  • علیرضا IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    8 2
    بله بله اونم حرامه اینم حرامه وسط تابستان برق رو قطع میکنین بیت کوین استخراج کنین احتمالا این یکی مستحب موکده آره ؟
  • مصطفی IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
    0 22
    شغلی به نام تریدر وجود خارجی ندارد و تمامی معاملات در بازارهای فارکس و ارز دیجیتال حرام است و مصداق بارز قمار و ربا می باشد. افرادی که اعتقاد و ایمان دارمد باید از این بازارها فاصله بگیرند چون هم برکت از زندگی خواهد رفت و هم فردای قیامت باید پاسخگوی خداوند متعال بود. موفق باشید
    • سجاد IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۰
      22 1
      آره اینا همه حرومه ولی بانک داری اسلامی با سود بالای سی درصد حلاله بانک به اسم مشارکت در تولید پول رو با سود می گیره در صورتی که خودش مانع اصلی تولیده ولی چون سود آقایون توشه هیچ شک و شبهه ای توش نیست ولی اگه راهی هست که آدم بتونه پول در بیاره اونم با تحلیل درست خودش اون حرامه
  • امیرعلی DE ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    سوال آخر هم این ک : کارگزاری از مراجع معتبر معمولا مجوز و این چیزا دارن. حالا از کجا بدونیم آیا واقعا معادلش میره خرید و فروش همزمان طلا یا فلزات یا نفت یا جفت ارز انجام میده یا اینکه میبره تو دارک وب برا قاچاق و این داستانا؟ اینو ک عمرا نمیشه فهمید. فقط میشه ب اون مجوزها استناد کرد ک چون مجوز داره اوکیه. آیا درسته؟ یکی جواب بده.
  • امیرعلی IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 1
    کامنتارو خوندم بدتر شد. ۱- یکی بیاد بگه بالاخره مشکل داره یا نداره؟ ۲- فرق cfd با جفت ارزها چیه؟ آیا مثل همون خرید و فروش گنجشک تو هواست؟ در حالیکه نفت یا طلا عملا میتونن خرید و فروش بشن تو دنیا و براساس سفارشات خرید یا فروش قیمتشون بالا پایین ش؟ ۳- من بیشتر انس طلا معامله میکردم ک بخاطر شبهات دست نگه داشتم. در حالیکه سودده بود علیرغم اینکه معمولا ۹۵ درصد تو فارکس زیانده هستن در بلندمدت. ولی الان نمیدونم ادامه بدم ندم؟ ۴- در خصوص بهره هم، درسته پول ما ب اندازه مثلا ۱ لات نیس. کارگزاری تحت اهرم اونو قرض میده ب ما. ولی ما اگه خودمونم ب اندازه ۱ لات میاوردیم (۱۰۰ هزارتا)، فک کنم کارمزد کارگزاری همون باش و زیاد و کم نشه. درسته؟ حالا با این شرایط آیا باز حرمت داره؟ این کارمزد ک کارگزاری داخل هم میگیرن زیادم میگیرن!!!! ۵- کارگزاری از مراجع معتبر معمولا مجوز و این چیزا دارن. حالا از کجا بدونیم آیا واقعا معادلش میره خرید و فروش همزمان طلا یا فلزات یا نفت یا جفت ارز انجام میده یا اینکه میبره تو دارک وب برا قاچاق و این داستانا؟ اینو ک عمرا نمیشه فهمید. فقط میشه ب اون مجوزها استناد کرد ک چون مجوز داره اوکیه. آیا درسته؟ آقا ی مسلمون درست درمون تحقیق کرده پیدا ش جواب بده. دم همتون گرم
    • محمد مهدی دریایی IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 0
      معامله بر روی قیمت مشکل داره همین هیچ چیزی در فارکس مورد اشکال نیست البته باید از بروکرهای رگوله و معتبر استفاده کنید و از معاملات NDD و یا سی تریدر استفاده کنید که به بازار اصلی وصل باشید و مورد دوم که باید رعایت کنید حساب اسلامی است که بهره شبانه به حساب تعلق نگیره اما مشکل اصلی قابل حل نیست ....
  • محمد IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
    4 1
    سلام بهتره اول جواب استفتایی که بهمن 99 از رهبری گرفته شده رو بخونید حکم فعالیت در بازار فارکس سؤال۹: آیا فعالیت در بازار فارکس (خرید و فروش ارزهای خارجی) جایز است؟ جواب: بنا به گفته برخی کارشناسان، کارگزاران بازار معاملات ارزهای خارجی، دو دسته اند: دسته اول (که اکثر مدعیان کارگزاری از این دسته اند)، صرفا یک صفحه مجازی در فضای اینترنت تشکیل داده اند و حضور واقعی در بازار مذکور ندارند، این گروه پول مشتریان را دریافت و برای اهداف و برنامه‌ های خود استفاده می‌کنند و فقط یک صفحه اینترنتی برای مشتری اختصاص می دهند که مشتری در آن مشغول معاملات ظاهری می‌شود، بنابراین معاملات انجام شده غیر واقعی و باطل است و موجب ملکیت درآمد حاصل شده نمی گردد. دسته دوم کارگزارانی هستند که حضور واقعی در بازار دارند و با پول مشتری اقدام به خرید و فروش ارز می‌کنند، که با رعایت ضوابط شرعی و قانونی، فی نفسه اشکال ندارد ولی باید به نکات زیر توجه شود: ۱) معاملات باید به صورت خرید و فروش واقعی باشد، بنابراین اگر کسب درآمد صرفا براساس پیش بینی نوسانات قیمت باشد، مشروع نیست. ۲) معاملات اهرمی" که با اعتبار گرفتن از کارگزار انجام می شود، اگر ماهیت قرض همراه با سود داشته باشد، ربا و حرام است. ...... -حب با خوندن این استفتا به نظرتون فارکس حلاله یا حرام؟ معاملات واقعی رو درست و شرعی میدونن .کارگزار هم اگه بابات لورج سود نگیره مشکلی نیست. پس میشه تو فارکس فعالیت داشت. بعضی ها که به cfdایراد میگرن میتونن جفت ارز بخرن
    • فرهاد IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      0 3
      دوست عزیز متوسفانه فارکسی کله ما میشناسیم یک بازار شبیه سازی شده هستش. و هیچ بروکری به بازار اصلی متصل نیست.
  • مجتبی IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 1
    سلام.حجت الاسلام صالحی تنها تفسیر شخصیشون از فتوای رهبری رو گفتن در حالی که در فتوای رهبری نوسانگیری از فارکس مشکلی نداره .نوسانگیری با استفاده از تحلیل هیچ مشکلی نداره .برای اطمینان میتونید در گوگل فتوای رهبری در باره نوسانگیری در بورس ایران رو ببینید ...در بعضی سایتها با عنوان باینری آپشن بر روی قیمت شرط بندی میکنن و اینطوره که خرید و فروشی واقعی صورت نمیگیره بلکه پیشبینی میکنن یا بهتر بگم قمار میکنن که قیمت بالا میره یا پایین و اگر درست بگن مبلغی برنده میشن اینجور پیشبینی ها چون معامله واقعی صورت نمیگیره مشکل داره و رهبری به اون اشاره داشتن.پس اگه کارگزاری مطمئن که به بازارهای مالی وصل باشه و یک حساب اسلامی بدون سواپ باز کنید و در اون تحلیل کنید و اقدام به خرید و فروش کنید مشکلی نداره که اگه مشکل داشت بورس هم زیر سوال میرفت.بعضی از دوستان هم چون هیچ اطلاعی از بازار فارکس ندارن تعجب میکنن که چه طور میشه اقدام به فروش کرد در حالی که قبلش خریدی نکردن ..باید بگم در فارکس وقتی شما ارزش دلار در برابر یورو میفروشید در واقع برعکسش رو که ارزش یورو بر دلار هست رو میخرید...بازار فارکس کاملا بر اساس عرضه و تقاضا تشکیل شده و کل بانکهای دنیا و موسسات مالی در اون حضور دارن از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی پس نگید که این بازار صوریِ.متاسفانه شاید بعضی از مراجع هم از مشاوران خوبی در این ضمینه مشورت نمیگیرن وگرنه احتمالا این بازار رو حرام نمیدونستن کما این که خرید و فروش دلار و ارزهای دیگه رو حرام نمیدونن .با تشکر
  • علی IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 1
    بنابر تحقیق مفصل من این معاملات cfd که همان contract for difference هست عملا معامله بر اساس قرارداد اختلاف قیمت هست نه معامله واقعی ارز که بر اساس اسلام چون معادل فیزیکی ندارد غیر شرعی و ودارای اشکال اساسی است ، کل قضیه خلاصه شده در نوع معاملاتCFD که ایراد اساسی به این مورد بر میگرده ،جدای بحث فارکس صرفا درباره لوریج یا اهرم هم اگر بدون بهره شبانه(SWAP FREE) باشه یا معاملات در همان روز قبل از اعمال بهره بسته بشه اشکالی نباید داشته باشد. پس در مجموع تا زمانی که فارکس به صورت قرارداد اختلاف قیمت CFD باشه عملا معامله واقعی صورت نمیگیره
    • رضا IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      بله نظر شما درسته تو ادرس زیر متن زیرش درج شده https://www.ig.com/en/forex/what-is-forex-and-how-does-it-work CFDs are leveraged products, which enable you to open a position for a just a fraction of the full value of the trade. Unlike non-leveraged products, you don’t take ownership of the asset, but take a position on whether you think the market will rise or fall in value. که معنیش میشه سی اف دی ها محصولاتی با اهرم هستند که به شما این امکان را می دهد که فقط برای کسری از ارزش کامل معاملات موقعیت باز کنید. بر خلاف محصولات بدون اهرم ، شما مالکیت دارایی را بر عهده نمی گیرید ، اما در مورد اینکه آیا فکر می کنید ارزش بازار افزایش یا کاهش می یابد ، موضع گیری(گرفتن پوزیشن) می کنید.
  • رضا IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    2 2
    مطلب بالا رو من در جواب محمد نوشتم، یه نکته باید اضافه کنم که خیلی مهمه. تو معاملات با اهرم، معامله گر صاحب ارز نمیشه و فقط با پیش بینی کاهش یا افزایش قیمت بروکر بهش سود میده و این باعث میشه که این نوع معامله باطله و شرعا حرامه. عملا یه نوع قمار یا شرط بندی میشه. میتونین تو این آدرس ببینینhttps://www.ig.com/en/forex/what-is-forex-and-how-does-it-work
  • سعید US ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    1 0
    سلام دوستان یک ساعته دارم کامنت ها رو میخونم، گیج تر شدم... یک سوال دارم: اگه من در بازار فارکس مقداری طلا بخرم، اون رو چطوری میتونم تحویل بگیرم؟ اگه بتونم تحویل بگیرم که هیچ ولی اگه نتونم، پس شاید اصلا طلایی وجود نداشته. پس من چی خریدم؟ لطفا یکی برای من توضیح بده. حسابی سر در گم شدم..
    • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      4 3
      دوست عزیز شما در حقیقت هیچ جیزی نخریده اید بلکه پولتان را سر یک عدد، یعنی نرخ طلا و نه خود طلا هزینه کرده اید. از این رو شما صاحب هیچ چیزی نیستید واین بازی مانند قماری است که با پیش بینی این که عدد بعدی(نرخ آینده طلا) چه باشد می توانید مبالغی را به جیب بزنید یا از کف بدهید. آنجا بازار مکاره است دوست من...
    • IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
      1 0
      تو خودت میدونی که اونا اوراق مشتق شده هستن
    • مهران ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
      1 0
      اصلا هیچ طلایی وجود خارجی نداره معامله بر سر قیمت و ارزش جنس هست نه اصل جنس. مثلا الان طلا هزار تومنه شما سفارش خرید ثبت می کنید و چند دقیقه بعد طلا میشه 1200 تومن شما همون سفارش تون رو می بندید در نتیجه 200 تومان سود می کنید یعنی وقتی طلا می خرید و سفارش خرید باز می کنید در واقع فرض می کنید که طلا خریده اید و وقتی سفارش رو می بندید در واقع همان طلای فرضی را فروخته اید و پول ان وارد حساب شما می شود.
  • علی IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    6 2
    نوشته بالا نشون میده که علما هیچ شناختی از بازارهای مالی ندارن
  • محمد IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    ببخشید مطالبی مانند لوریج و اسپرد و سواپ که ممکن است در معاملات بازار به انها بخوریم چه حکمی دارند؟
    • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
      0 0
      اگه حساب اسلامی ایجاد کنی بخاطر لوریج ازت سواپ نمیگیرن
  • Mmz IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 1
    سلام ببخشید داخل بورس ایران که هی عنوان میشه شما سهمی از یک شرکت رو می خرید آقای محترم هیچی نیست بطور مثال سهم شرکت فولاد مبارکه رو خریدی ۱۰هزار سهم برو شرکت بگو ببخشید من ده هزار سهم دارم فکر می کنی چی بهت میگن؟ هم فارکس هم بورس ایران هردو دارن بهمون چند تا عدد می فروشن ولی جرا اون میشه حرام واین حلال خدا می‌دونه
    • محمد IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 0
      اشتباه می کنید چرا وقتی دانش کافی ندارید اظهار نظر میکنید؟! تو بورس ایران هم شما با خرید سهم هر نماد مالک بخشی از سهم اون شرکت و نماد میشید ولی با داشتن سهمی به ارزش مثلا 10 میلیون تومن از شرکتی که میلیاردها دلار ارزش داره توقع ندارید که بتونید برید داخل هییت مدیره!ولی با حداقل 1 سهم هم میتونید برید تو مجمع و هم از سود سالیانه شرکت بهره مند بشید! دوما کی گفته فارکس حرامه! من چند تا کامنت قبل تر فتوای رهبر رو نوشتیم که فعالیت واقعی تو بازار جفت ارز ها رو صحیح و شرعی میدونن
  • یوسف IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
    0 0
    من خودم به شخصه در مورد بازار فارکس و ارز دیجیتال از دفتر مرجع تقلیدم سیستانی استفتا کردم ایشون هیچ فتوایی در مورد این بازار طی ایمیلی که در پاسخ دادن ندارن
  • محمد IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    سلام ،ببخشید خرید و فروش ارز دیجیتال حلاله یا حرام؟
  • حامد IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    سلام از همه چی گفتین ...من طبق فتوای رهبری که مشکلی نمیبینم فقط گیرم ضوابط قانونی که گفتن هست که فارکس غیر قانونیه دوستان چطور تحلیل میکنن؟
    • علیرضا IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      5 0
      با سلام. من چند سال پیش حدود چند ماه در بازار فارکس کار کردم و سود خوبی از این بازار گرفتم اما بعد از اینکه متوجه شدم نظر مراجع نسبت به این بازار منفی هست معاملات را بستم .متأسفانه مراجع ما کلا با هر پدیده وتکنولوژی جدید خیلی سخت پذیرش می‌کنند ولی بعد از مدتی با اون کنار میان .به هرحال عصر عصر تکنولوژی و دیجیتال هست وباید نگاه مراجع ما هم به روز باشد. فکر می‌کنم در آینده نظر علما هم نسبت به این بازار تغییر کند
    • مهدی IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
      2 0
      دوست عزیز من تحقیق کردم و به نتایجج جالبی رسیدم اما نمیتونم بیان کنم کاشی میشد با من ارتباط بگیرید به طریقی که جوابشو بهتون بدم
  • ساناز IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    1 5
    منکه مال باخته ام میتونم بازم کار کنم تا سرمایم برگرده و سرمایمو فقط بردارم ؟یا کلا باید بیخیالش بشم و همون سرمایه که دربیارم حرامه؟
  • موحماد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    14 4
    ظاهرا کسی که این متن نوشته هیچ اطلاع و آگاهی از بازارهای مالی نداره و فقط خواسته یه مطلبی بذاره که صفحه خالی نباشه (در کنار تمامی اخباری که سر و ته دوزار نمی ارزن). به خاطر همین نظرات غیر تخصصی تو هیچ جای دنیا راهمون نمیدن و همه جا هم تحریم هستیم. چه بسا اگر تحریم نبودیم، کارگزاری های کلاهبردار هم کمتر توانایی جولان دادن داشتن و معاملات تحت نظر نهادهای نظارتی بین المللی انجام میشد. لطف کنید به کار خودتون رسیدگی کنید و تو هر موضوعی که تخصص ندارید سرک نشکید
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    13 1
    نیمی از دور زدن تحریم های جمهوری اسلامی داره از مجرای بازارهای مالی و ارزهای دیجیتال صورت میگیره.
  • سروش آسمانی IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    7 0
    سلام منم خیلی گرفتاری فکری پیدا کردم چرا که به رعایت موازین شرعی و حلال و حرام معتقدم لذا یکی از بزرگواران که مدافع حرمت فارکس هست و اهل تحقیق ، پاسخ بدن. به این استفتاء مقام معظم رهبری توجه کنید: س 1472: آیا مجرّد خرید ملکی که دارای سند رسمی است با سند عادی و بدون ثبت سند رسمی آن به نام مشتری، شرعاً جایز است؟ ج: در تحقّق اصل خريد و فروش، تنظيم سند رسمی و ثبت آن شرط نيست بلکه معيار، وقوع نقل و انتقال از طرف مالک يا وکيل و يا ولیّ او است به نحوی که شرعاً صحيح باشد هرچند در آن مورد اصلاً سندی تنظيم نشود. خب این ملک مورد معامله می تونه ارز باشه . طبق قراردادی که با بروکر بسته میشه اختیار خرید و فروش(وکالت) میدیم و به هم هم اعتماد داریم . من میگم بروکر جان این مقدار ارز رو به وکالت از من بخر و نزذ خودت امانت نگهدار و هر وقت گفتم بفروش . گاهی بروکر میگه اگه بخوای بیشتر بخری من بهت قرض الحسنه میدم ، فروختی پول منو برگردون هر وقت هم لازم بدونیم و نیاز باشه معادل سرمایه مون ریال می گیریم(در کسری از زمان) توی این زمونه هم یافتن بروکر معتبر و خوشنام هم سخت نیست. توی زندگی روزمره هم همینطوره ممکنه یک مالی ده دست بچرخه بدون اینکه سند رسمی بخوره و فقط توافق طرفین نزد یک مرجع مورد قبول طرفین کافیه متاسفانه همین سایت حوزه هم پاسخگو نیست فقط یه بحثی رو باز میکنند و به امون خدا رها میکنند البته همینکه شما تحقیق کنی و به جواب قانع کننده ای نرسی خودش نوعی جواز فعالیت هست. لذا به نظر نوعی سیاسی کاری در معاملات ارزی میاد تا حکم شرعی
    • مهیار IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      2 0
      دیدجالبیه بنده هم به جواب منطقی و قانع کننده ای نرسیدم.
  • محمد IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    1 0
    به نظرم منظور این هست که سرمایه خودتان را به ما بسپارید و گر نه تو ایران هر کاری که دارند باهاش پول در می آورند از یک جهتی متاسفانه حرام هست مسئولین هم که راهی برای سرمایه گذاری باقی نگذاشتند فقط بورس بود که اون هم 80 درصد سرمایه من به باد فنا رفت
    • رضا US ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 0
      بورس که در این کشور اسلامی و موازین شرعی هست من و خیلی از مردم ایران رو بدبخت کرد.نه می تونستم بفروشم و فرار کنم کل سرمایم دود شد. همش رانت و باند بازی و فساد.کمرمو شکوند. تو فارکس هر موقع بخوای میتونی بفروشی.واقعا تو این شرایط اقتصادی اسفبار کار رو بر مردم سخت نکنید.خدایا خودت کمکم کن
  • محقق IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
    0 0
    سلام به همه بزرگواران در مورد کارگزاری مفید که بابت پولی که توی کارگزاریشون بزاری و باهاش خرید و فروش نکنی سود روزانه پرداخت میکنه میحواستم ببینم اون سود حرامه یا خیر ممنون میشم جواب بدین
  • محسن IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    0 0
    سلام
  • محمد IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
    2 0
    متاسفانه این وسط علم و آگاهی کم هست و یسری نظرات واقعا عجیب و غریبه. خوب شما که میگی من چیزی نمیبینم که رد و بدل بشه خوب مگه ما کارت به کارت میکنیم پول میبینیم. من خودم به مسایل شرعی معتقدم اما خوب یسری چیزا هست که باید بروز باشه ما هنوز با سیستم دو هزارسال پیش داریم یه دنیا نگاه میکنیم
  • بییب IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
    0 0
    منظور از سوا‌پ چیه همونی که معامله باز باشه و درصدی از معامله رو بگیره ،؟؟؟؟
  • امیر DE ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
    0 0
    بیشترین درصد ربا رو بانک‌های ایران داره بعد اینا میگن ربا باشه حرامه آنوقت کل اقتصاد ایران حرامه
  • محمد IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    2 0
    با سلام و احترام بنده تا به امروز نگاه متفاوتی به فقه پویا شیعه داشتم اما مطالعه این مقاله من رو مردد کرد جناب آقای صالحی بنده هم کارشناسی فقه و مبانی رو از دانشگاه دارم اما هیچ وقت به خودم اجازه نمی دم براساس دو خط تحلیل ساده بیام نظر بدم راجع به این مسئله مهمی که از قضا افراد متعددی پگیری اون هستند. از علما و فضا و اساتید عزیز خواهش داریم قبل از هر گونه ارائه نظر تخصصی، وقت و زمان مشخصی رو صرف کنن و به صورت دقیق مسئله رو بررسی کنن این شکل نظرات نگاه جامعه رو نسبت به فقه و نظرات کارشناسان و روحانیون عزیز عوض می کنه . همه چی رو لطفا سرسری بررسی نکنیم . فارکس ، یک روستا نیست بریم اونجا بالای منبر هر حرامی رو حلال و هر حلالی رو حرام کنیم کسی هم چیزی نگه اونی که داره تو این بازار روزانه فعالیت می کنه خیلی چیز باید متوجه باشه و بدونه دقیقا چیکار می کنه پس این آدم نه با چند خط تحلیل کوچه بازاری من و شما می یاد کارشو ول کنه و نه از لحاظ اعتقادی شما تونستی وظیفتو به درستی انجام بدی و شوال اعتقادی اون رو جواب بدی . لطفا اول وقت بزارید بعدا نظر بدید با مستندات و دلایل علمی
  • ادریسی IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
    1 1
    با سلام خیلی ممنونم از دوستان عزیزی که من رو به حرام بودن فارکس آگاه کردند. با اینکه می تونم درآمد خوبی از فارکس بگیرم ولی مجبورم قبول کنم که معاملات فارکس حرامه. همین دلیل برام بسه که در فارکس چیزی به صورت واقعی خرید و فروش نمیشه. خیلی وقت بود به دنبال حرام و حلال بودن فارکس می گشتم. الان دیگه باید برم سراغ بورس خودمون. هر چند لنگ می زنه ولی لااقل حلاله.
  • نوید IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۱
    3 0
    با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان اینجانب هم در حد توانم پایبند مسائل شرعی و هم علم ترید تو بازار فارکس دارم. فارکس یه بازار جهانی بزرگ خرید و فروش هم بر اساس عرضه و تقاضا است. چه جفت ارز ، فلزات ، سهام و ...تا خریدار و فروشنده ای نباشه که خرید فروش من ثبت نمیشه همه هم از رو آگاهی اومدن تو بازار درسته پشتوانه ما فقط اونجا دلار هست ولی وقتی رو طلا خرید و فروش میزنی انگار به اندازه دارییت طلا خرید فروش کردی حالا انس جهانی و نمودارش هر چقدر بالا پایین بشه سرمایه ما هم متأثر میشه اونجا که بعضی ها میگن نه بعد چند وقت چیزی ازش نمی مونه واسه خاطر اهرم هست اگر استفاده نکنی همیشه چیزی ازش هست! کلا با عقل هم جور در میاد آدم به اندازه داراییش رو قیمت اون جنس ها وارد معامله شده. (حالا از نظر شرع مقدس که فرمایش داده باید معامله شرایطی داشته باشه) مثل مواردی : باید اون جنس پشتوانه داشته باشه و نه تنها صرف خرید و فروش و اختلاف قیمت باشه از معامله همه سود ببرند هم خریدار هم فروشنده الان من خیلی کامنت ها خوندم یه عده موندن میگن ما ضرر دادیم حداقل موجودی برگردونم و ..‌ آخه ی مملکت اسلامی, یه همچین مسائل مهمی اگه واقعا از نظر کارشناسان مسائل دینی مشکل شرعی داره نباید مردم رو آگاه کنند الان همه جا تبلیغ بازار فارکس خیلی از بروکرها هم بدون حتی ی فیلتر
  • متین IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
    4 0
    بلاخره این فارکس حلاله یا حرام ؟؟؟
  • امیر IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    سپاس از مطلبتون.
  • حسن IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    2 0
    با عرض سلام خدمت هموطنان عزیز ؛ بنده همه ی نظرات را خوندوم و متاسفانه هیچکس راهنمایی درست رو ارائه ندادن حتی عزیزانی که تریدر هستن و حتی این حجت الاسلام صالحی عزیز که عمقی نگفته ولی سطحی رسونده ، الان بنده همه ی عزیزان را از نظر حلال و حرامش متقاعدم خواهم کرد ، ( به سراحتم میگم به جرات هم میتونم بگم ) خب بازار فارکس حلال است ؛ چرا ؟ چون به علت موارد ذیل که شرعا وعرفا هم اسلام قبول دارد ، قرآن هم قبول دارد : 1- در این بازار خرید و فروش هستش 2- ارزی که خرید یا فروش می شود ، یک نفر عرضه می کند و یک نفر متقابلا تقاضا کرده ونهایتا می خردو بلعکس 3- در این بازار توافقی هستش ؛ یعنی همون عرضه وتقاضا ، اگر شما خرید می زنید فورا یک نفر دیگر به همون قیمت راضی هست به شما بفروشد ، و حتی اسناد و مدارک تراکنش شما در کارگذاری وحتی در بانک بین المللی ثبت می شود و می توانید به بانک رفته و آن سند معامله را درخواست کنید ( اگر بتوانید بروید ) البته این موضوع را هم گفتم که چون در قرآن فرموده شده که معاملات باید یک پیش نویسی داشته باشند. 4- و چون اقلام حرامی خرید و فروش نمی شود ( مشروبات الکی ، مواد مخدر ، آلات موسیقی و... ) حلال است . البته تریدر ها توجه کنند که در داخل دسته بندی سهام نزدک یا سهام نیویورک اگر اشتباه نکنم ، یک سهمی مربوط به شرکت نامشروع هست که مسلمانان نمی توانند در آن به علت حرام بودن معامله ای انجام دهند و نام سهم را هم می توانید تحقیق کنید . اینم از این . اگر موارد ذیل را انجام دهید ؛ فارکس برای شما حرام خواهد بود ؟ چرا ؟ بدلیل دستورات قرآن : 1- اگر ربایی صورت گیرد خب در چه حالتی ربا صورت می گیرد ؟؟ ربا در هیچ یک از عملیات معامله گری صورت نمی گیرد مگر بهره ی شبانه یا SWAP ؛؛؛ . یعنی چون معامله ی شما به ازای هر روزی که باز مانده است ، به بانک سودی پرداخت می کند یا سودی دریافت می کند حرام است . البته سودی را هم که پرداخت می کنید خیلی جزئی است و از مقدار مبلغ معامله ی شما تجاوز نمی کند یعنی شما اصلا پول بیشتر از مبلغ خودتان را پرداخت نمی کنید که در این صورت هم مشکلی نخواهد داشت ، ولی چون درصدی که از شما کسر می شود برای هر بانک متفاوت است و از حد نصابی که باید عرفا صحیح باشد ، تجاوز میکند ، حرام می شود . پس باید احتیاط کنیم . ترسیدن هم ندارد....
    • محمد مهدی دریایی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
      0 0
      سخت در اشتباهی برادر من .... خودت رو داری به نظرم توجیه میکنی .... مشکل اصلی رو که عنوان نکردین و اصلی ترین مبحث هست این است که از نظر اسلام معامله باید واقعی باشد و به صورت داد و ستد واقعی باشه و البته ملموس باشه یعنی شما وقتی خریدی روی انس جهانی انجام میدین آیا شما میتونید برین اونو در هر جای دنیا دریافت کنید ... قطعا خیر .... پس ما در حال معامله بر روی قیمت هستیم و از لحاظ شرعی معامله بر روی قیمت مشکل داره....
  • حسن IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    2 0
    بقیه .... ترسیدن هم ندارد ، استراتژی معاملاتی خود را طوری تنظیم کنید که روزانه معامله کنید . 2- قرضی که شاید از کارگذاری دریافت می کنید سود بگیرد ؛؛ یعنی همان لوریج ؛ که مشکلی ندارد چون برای لوریج سودی دریافت نمی شود . 3- و الان رسیدیم به اصل مطلب که برای ایرانیها هم خیلی غصه دار میشه ؛ حالا ؛ سومین مورد هم اینه ، آقا جان من شمایی که مثالا : برای EUR/USD خرید میزنید ، تو پشت پرده سند داشته باشید ، یعنی اگر مراجعه کردین به بانک بین المللی و به بانک گفتین که من EUR/USD خریدم و الان به صورت فیزیکی میخوام تسویه کنم و تحویل بگیرم ، باید به شما به مقداری که EUR/USD خرید زده اید EURO تحویل دهند . اگر این چنین نیست ، مطلقا همه ی ایرانی ها الان دارن قمار میکنن نه معامله گری چرا قمار ؟ چون کارگذاری شما باید معامله ای را که خرید یا فروش زده اید به بانکی که با آن کار میکند ، به آن تحویل دهد ، اگر تحویل ندهد ، شما دارید فقط با کارگذاری شطرنج بازی می کنید و با اختلاف یک سری اعداد متشابه به اعداد بانک بین المللی بازار فارکس ؛ سود یا ضرر می کنید . پس متوجه شدید چی شد ؟ یعنی کارگذاری شما باید یک کارگذاری باشد که به بانک بین المللی متصل باشد ، قیمتی که از سوپربانک های بین المللی دریافت می کند ، همان را به شما در متاتریدر نشان دهد ، اینطور نشود که کارگذاری بیاد اعداد رو پشت پرده به نفع خود دستکاری کرده و به خرد شما تحویل دهد ، خب ؛؛ آقا الان ما از کجا بدونیم که کارگذاری دست درمونه یا نه ؟؟؟ خب معلومه کارگذاری باید رگوله باشد یعنی یک سازمان نظارتی بین المللی ( مثلا : CYSEC در قبرس ) همیشه با چوب بالا سر این آقای کارگذاری شما باشه که نخواد از شما کمیسیون یا سواپ اضافی دریافت کنه . خوب ما الان از کجا بدونیم این کارگذاری رگوله هست یا نه ؟ متاسفانه دیگه این قسمت از پاسخ یکم غصه دار شد ؛ چرا ؟ چون تمامی سازمان های نظارتی بین المللی اصلی نه اینکه بدل که عباتنداز : ( FMA- NFA-FCA-ASIC-CYSEC-BNIF-FINMA-MIFID ) به هیچ یک از کارگذاری ها اجازه ی همکاری با ایرانی های محترم را نمی دهند . پس ایرانی ها نمی توانند ثبت نام کنند . عه ؟؟ ایرانی ها که دارن الان تو انواع کارگذاری ها مانند : Lite forex - HCYM-و... ، که اینا همشون فقط یک پلتفرم قلابی هستن ، حتی لوریج هم میدن برای شما که بیاین .
    • سوران IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      پس یعنی فقط و فقط زمانی معامله روی جفت ارز بکنیم داخل یک بروکر که رگوله معتبر بین المللی داشته (که طبق توضیحاتتون بصورت فیزیکی با مراجعه به سوپر بانک میتونیم به ارز دسترسی داشته باشیم)و رگوله ها به بروکر ها اجازه کار با ایرانی ها بدن در این صورت حلاله؟؟ولی بازم موضوع لوریج پیش میاد که پیچیده میشه موضوع. بزارید من هم نظر خودم رو بگم، ذات آدم جوریه با کار خوب خوشحال میشه و با کار بد ناراحت. این کار ترید هم دائما ترس این رو داره که حرام باشه. گیریم حلاله، پس چرا همه عذاب وژدان دارن؟؟ حتی اگر واقعا حلال تشخیص داده باشه با توجه به وژدانمون که همش اذیتموم میکنه بهتره این ریسک رو نکنیم که آخرتمون رو به خطر بندازیم. کسی که به حلال و حرام خدا احترام بزاره (و از این همه پول در فارکس بگذره بخاطر اینکه رضای خدا رو بدست بیاره) قطعا خدا اجر کاملش رو در اون دنیا میده و به احتمال زیاد هم نمیزاره تو این دنیا تنگ دست بشه وسلام
  • حسن IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
    1 0
    حتی برای شما لوریج ، زبان فارسی ، کمیسیون های کم هم میدن که شما اصلا توجهی به اصل بودن و هویت این کارگذاری ندین ، مواظب باشین ها ، یعنی این خود قماره حرام اینه که ندونی داری کجا کار میکنی ، ما ملت شریفی هستیم نباید تو شکم بچه هامون نون حرام بریزیم ، خواهش میکنم که از شما یکم تحقیق کنید و اگر متقاعد مباحث بنده شدید ، الان برید از کارگذاریتون تسویه و تمام پول رو برداشت کنین ، اینا کارگذاری نیستن که ، اینا همش با یک دامنه های شبیه به دامنه های اصلی که اصلا ایرانی هارو نمیشناسن دارن با شما کار میکنن ، مواظب باشین ، اگر واقعا برین دنبال یک کارگذاری اصلی و رگوله شده به شما اصلا لوریج نمیده که بیاین دستتون باز باشه برای ریسک بیشتر !!!! درسته یا نه ؟؟ آقای حجت الاسلام صالحی فکر کنم دیگه عزیزان کاملا متقاعد بشن که فارکس کجا حلاله و در کجا حرامه ، چه جوری حلاله و چه جوری حرامه ؟؟ موفق و معید باشین ان شالله
  • امید IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    3 0
    سلام به نظر من نظر حضرت آقا درست هست و معاملات از طریق بروکر معتبر به بازار جهانی متصل باشه. اما پاسخ به ابهامات دوستان: راجع به دوستانی که میگن در معاملات فارکس معاملات صوری هست چنین چیزی صحت نداره. چون بروکر نمیتونه خودش رو وارد چنین ریسکی کنه که معامله رو انجام نده و در این صورت ضرر کنه. هر بروکر چه DD باشه چه NDD بابت خدماتی که میده اسپرد و کمیسیون میگیره و نیازی به ریسک بیشتر نداره. اما اینکه چرا لوریج یا هرم میدن به ما قطعا عاشق چشم و ابروی ما نیستن. دلیل اونها برای این کار این هست که برای سرمایه گزاری در بازار فارکس نیاز به مبالغ هنگفتی هست که اغلب ما نداریم. اونها این مبلغ رو به صورت قرض میدن تا ما بتونیم معامله کنیم و از ما اسپرد بگیره. خودش هم هیچ ریسکی نمیکنه چون به اندازه ای که به ما اعتبار داده اگر بریم توی ضرر معامله خود بخود بسته میشه. چون این مبلغ در اغلب بروکرها بدون سود هست مشکل ربهی هم نداره. همچنین گفتن که وقتی شما یک اینسترومنت رو میفروشی بدون اینکه مالک آن باشی یعنی معاملات صوری هست. چنین چیزی هم صحت نداره. اگر بروکر NDD باشه وقتی مثلا من توی طلا به دلار یک واحد توی قیمت 1800 فروش میزنم اون میره و به جای من و با پول من (به وکالت از من) یک واحد میفروشه و مثلا 4 ساعت بعد قیمت طلا رسیده به 1795 و من معامله رو میبندم. بروکر میره و توی قیمت 1795 یک واحد خودش رو میخره. خوب بروکر همون یک واحد (انس) خودش رو داره. بابت معاله من از من اسپرد و کمیسیون میگیره و پس سود کرده. من هم چون قیمت طلا اومده پایین 5 دلار منهای اسپرد و کمیسیون سود کردم. درواقع وقتی ما فروش میزنیم داریم از اموال بروکر فروش میزنیم و بروکرهای معتبر مستقیم به بازار اصلی جهانی متصل هستند. البته ریزکاری های زیادی وجود داره. توصیه میکنم راجع به هر کدوم از این موارد تحقیق کنید. نهایتا مهمترین موضوع انتخاب بروکر مطمئن هست. توصیه من این هست که حساب ECN در یک بروکر NDD داشته باشید هرچند که بروکر معتبر DD هم فکر نمیکنم مشکلی داشته باشه. دوستان نهایتا من مسئولیتی در قبال شرعی بودن یا نبودن فارکس به عهده نمیگیرم و در این مورد براساس نظر مرجع تون عمل کنید. این توضیحات برای ایجاد شفافیت بیشتر بود انشاءالله که خدا کمکم کرده باشه که حرف حق رو زده باشم.
    • رضا IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      0 0
      امید جان شما مطمئنی بروکرها خودشون خرید و فروش می‌کنن؟ چون توی توضیح قراردادهای cfd نوشته عدم مالکیت دارایی و سود صرفا از طریق پیش‌بینی نوسان قیمت که با این توضیح ما خودمون یا صرافی به وکالت از ما خرید و فروش واقعی انجام نمیده و صرفا یه توافق روی قیمت دارایی انجام میشه
  • نوید IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 13
    سلام مجدد ببینید دوستان چون بالاخره تریدر شدن و به سود مستمر رسیدن زحمت میخواد و کلی وقت گذاشتم دارم اینها براتون می‌نویسم.. 1_ برای منی که الان براحتی میتونم پول در بیارم سخته کندن از این بازار. 2_ کلی مال و وقت عمر گذاشتم. (با کسی طرف هستید تمام بالا پایین فارکس می‌دونه از کجا میاد به کجا می‌ره نحوه قرارداد های معتبر بودن کدام بروکرها نقدینگی از کجا تامین میشه و...) ولی می‌خوام ساده‌ترین جواب مورد اشکال بودن این بازار رو بهتون بگم: از اونجا که دین اسلام مدعی هست برای تمام امور زندگی اخلاق رفتار کردار تمام و کمال حرف برای گفتن داره... پس معامله که راه پول درآوردن و به فرمایش پیغمبر مهمترین عبادت کسب حلال است. مگه میشه همچین مسئله مهمی چارچوبی نداشته باشه حالا شاید ی روحانی یا طلبه از نظر فقهی تو معاملات قوی نباشه که بتونه مردم رو متقاعد کنه راحت. ولی بدونید جواب مراجع پیرامون هر مسئله ای به سادگی دست نمیاد که شاید بعضی از مسائل بعد از ماه ها تحقیق و بررسی پاسخ داده میشه ... این نتیجه گیری که در آخر عرض میکنم با مشورت با دفتر اکثر مراجع تقلید و بیش از سی کارشناس احکام شرعی بهش رسیدم و برای شما ساده میکنم مطلبو نتیجه نهایی(ساده) : معاملات نباید جوری باشه که یک نفر ضرر مطلق کنه (فارکس فیوچرز و خیلی بازارها دیگه که اسم نمیبرم تو یا برنده ای یا بازنده)معامله صحیح به زبان ساده بازنده مطلق ندارن مثلا تو اگر کالایی می‌فروشی هم طرف به یه کالایی میرسه و استفاده می‌کنه هم شخص تو به مالی و استفاده میکنی حالا شما بفرمایید من تحلیل و فلان و ...‌‌اینها دلیل نمیشه حرف بالایی تو تمام معاملات زندگیتون مد نظر داشته باشید. معاملات CFD خدمتی به جوامع بشری نمی‌کنند تو این بازار درصد زیادی پول به جیب بروکرها و ال پی ها می‌ره که اگر فکر میکنید کم میگیرند بدونید سخت در اشتباه هستید ، حالا گیرم درصد کمی برنده و اکثرا بازنده... حالا اسلام فرمایش میده که حتما باید اون ارز یا کالا یا فلان وجود خارجی هم داشته باشه دلیلش اینه که این مال به ی چرخه ای بیافته در نهایت و باعث پیشرفت بشه نه اینکه یه عده جمع بشن رو قیمت شرط بندی بزنند یکی ببره یکی ببازه هیچ منفعتی هم در کار نباشه نه کاری صورت بگیره که باعث پیشرفت بشری بشه...
  • نوید IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    دوستان عزیزی که فرمایش میدهند خرید و فروش ما بروکر میره به عنوان وکیل ما مثلا اون مقدار طلا نفت ....خرید فروش می‌کنه 1_ بروکر هر چقدر معتبر هم باشه همچین کاری نمیکنه چونکه شما فرض کنید حجم عظیمی از فعالین بیان رو انس آیا این همه انس وجود داره خرید فروش بشه؟! 2_اصلا خود بروکر ها داد میزنند که معاملات CFD هیچ کالایی در کار نیست. .......
  • یا حسین IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 2
    [۷/۲۸،‏ ۲۰:۵۶]: *«یا ایها الذین آمنوا انّما الخمر و المیسر و الانصاب و الازلام رجسٌ من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون.» (1) ای کسانیکه ایمان آورده اید! بدانید که شراب، قمار، بت ها و چوب های مخصوص برد و باخت به تمامی پلید و ناپاک و از کارهای شیطانی است: پس از این کارها بپرهیزید تا رستگار شوید.» «میسر یعنی قمار و لذا قمارباز را «یاسر» گویند. ریشه آن «یسر» به معنای آسانی است و علت نامیدن قمار به «میسر» این است که قمارباز با آن مال دیگران را به آسانی و بدون زحمت به چنگ می آورد.* [۷/۲۸،‏ ۲۰:۵۷] *می گساری و قماربازی در یک ردیف و از گناهان کبیره دانسته شده است. گرچه ممکن است احیاناً دارای منافعی هم باشد اما قطعاً آثار زیان بار آن به مراتب بیشتر از سود آن است* [۷/۲۸،‏ ۲۰:۵۹] بازتاب روانی قمار می باشد این است که قمارباز همیشه بازنده است چون اگر ببرد حریص تر می شود که باز هم قمار کند و به یقین او همیشه برنده نخواهد بود و در دفعه های بعدی خواهد باخت!! از آنجا که این ثروت باد آورده است- نه نتیجه ی کار و کوشش- قدر آن را ندانسته و چه بسا به زودی آن را از دست بدهد. از نظر اخلاقی هم *قساوت قلب* می خواهد که کسی اموال و دارایی و گاهی تمام دارایی *دیگری* را بگیرد و او را به روز سیاه بنشاند وارد شده است. [۷/۲۸،‏ ۲۱:۰۵] مراد از آلات قمار ابزاری است که نوعاً با آن قمار بازی می کنند. در آخر سخن تریدری بشنوید که چند سال در بازارهای مالی بوده به نام خدا میگویند تاریخ تکرار میشود ، حتی در بازار فارکس هم میگویند بازار به سطوح فیبوناچی واکنش نشان میدهد. خدمت دوستان که عرض کنم دنیا با تمام فسادهاش همیشه هست ولی رنگ عوض میکنه بیخود نیست میگن آخرالزمان سخته الان گوشی باز کنی اینستا بری فحشا لایو و سکس چت و مسنجر... و روح ها پلیدانه تعزیه میشود. فارکس قمار هست چون تمام شرایط قمار داره فقط رنگ عوض کرده قمار یعنی به سادگی پولی دست آوردن یا باختن با حدس و گمان به طمع پول خود را آلوده نکنید ، چه ببرید چه بیابید بازنده هستید. من تریدرم همینطور همه چیز معامله گری بلدم خودمم بهش رسیدم قماری بیش نیست خدانگهدار
  • رافع IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    1 1
    سلام قابل توجه دوستان بورس و بانک ایران اصلا مورد تأیید نیست ، اگر تمام شرایط رعایت شود درست می‌باشد که فعلا چنین نیست اصلا. و اما بازار فارکس خود من کاملا با این بازار آشنا هستم و نحوه معاملات میدانم. معاملاتی بر اساس حدس و گمان ، استرس زا ، ترس و طمع ؟؟؟ آیا این خصوصیات خوبی است؟؟ خیر. فارکس یک قمار نوین هست و منجلابی بزرگ که همه جا را در بر گرفته نشستن پای چارتی و با پولها بازی کردن یکی ببره یکی ببازد چه منفعتی برای اجتماع بشری دارد؟ باید واقع بین باشیم. خود را اسیر این کار نکنید اگر درگیر بازار هستید خروج کنید
  • رایان IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 0
    CFD توافق یا معامله بر سر ماتفاوت قیمت تحلیل تشخیص شانس هر کی گرفت سود میکنند. اگر معاملات CFD مشکل نداشته باشد (معامله بر سر ماتفاوت قیمت ارز یا کالا) و اهرمی بودن بازار مشکل نداشته باشد موردی ندارد و لا غیر
  • تنکو IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    3 3
    قمار بزرگ ترین عامل هیجان و مرگ است. 2- 30درصد جنایت ها با قمار رابطه مستقیم دارد، و از عوامل به وجود آمدن 70 درصد جنایات دیگر نیز به شمار مى رود. 3- میلیاردها واحد از ثروت مردم جهان در این راه از بین مى رود. 4- از نظر اجتماعی بسیارى از قماربازان حاضر نمى شوند تن به کارهاى تولیدى و اقتصادى بدهند، قماربازان سربار اجتماع هستند و بدون این که کمترین سودى به این اجتماع برسانند از دست رنج آنها استفاده مى کنند، و گاهى هم که در بازى قمار باختند، براى جبران آن دست به سرقت مى زنند.
  • محمد IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    اسپات‌ها (spot) بازار اسپات یک بازار مبادله‌ای (off-exchange) است که همچنین آن را به عنوان OTC – over-the-counter می‌شناسند. بازار آف اکسچنج یک بازار بزرگ، در حال رشد و شناور در بازار مالی است ک به صورت ۲۴ ساعته فعال است. این بازار مثل بازار سنتی نیست که یک مرکز داشته باشد. در یک بازار OTC، اشخاص به صورت مستقیم با طرف مقابل ترید و معامله می‌کنند. بیشتر معاملات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. بازار اولیه در فارکس را interdealer می‌نامند که در آن دلالان یا dealer های فارکس با هم معامله می‌کنند. یک دلال شخص یا سازمانی است که آماده میانجیگری در خرید یا فروش ارزها با مشتری است. به این بازار همچنین بین بانکی یا interbank هم میگویند چرا که بانک‌ها بخش عمده معاملات را قصب کرده‌اند. این دلالان بین بانکی تنها با موسسات مالی و نهادهایی کار می‌کنند که رقم‌های بالایی سرمایه دارند. این سازمان‌ها شامل بانک‌ها، بیمه‌ها، صندوق ‌های بازنشستگی، شرکت‌ّای بزرگ و موسسات مالی بزرگ دیگر است که مدیریت ریسک را در نوسانات نرخ ارز حفظ می‌کنند.در بازار اسپات، یک تریدر سازمانی در حال خرید و فروش یک توافقنامه یا قرارداد است که یک ارز خاص را جابجا کند. پس به طور ساده اسپات فضایی دوطرفه است که توافقی مبنی بر جابجایی فیزیکی یک ارز با ارزی دیگر صورت می‌گیرد. این توافق منجر به قرارداد شده که به آن قرارداد اسپات می‌گویند که تعهد خرید یا فروش مقداری مشخص از ارز خارجی در قیمتی مشخصی که به آن نرخ ارز اسپات می‌گویند را میدهد. پس اگر شما EUR/USD را در بازار اسپات بخرید، یک قرارداد را معامله می‌کنید که شما در ازای دریافت مقداری مشخص یورو، دلار بپردازید (روی قیمتی مشخص) درک این نکته مهم است که شما خود ارز را معامله نمی‌کنید بلکه قراردادی را معامله می‌کنید که آن ارز را در خود جای داده. در واقعیت، با وجود آنکه به آن اسپات (نقطه معین) می‌گویند اما معاملات در دو روز کاری بعد به ثمر می‌رسد. آن را به این شکل می‌شناسند T+2 یعن دو روز بعد از عقد قرارداد، بسیار شبیه به زمان تسویه از کارگزاری در ایران است. این بدان معنا است که زمان تحویل باید تا دو روز کاری بعد صورت گیرد. پس جالب است بدانید علت بعضی تغییرات قیمتی در فارکس وابسته به همین موضوع در اسپات است.
  • محمد IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    مثلا معاملاتی در دوشنبه روی یورو دلار انجام می‌شود؛ تاریخ تحویل چهارشنبه است و آن طرف مقابل در روز چهارشنبه تحویل خود را دریافت می‌کند. یک نکته دیگر وجود دارد، بعضی جفت ارزها تاریخ T+1 دارند مثل : USD/CAD, USD/TRY, USD/RUB , USD/PHP اما متاسفانه تا اینجای مطلب از انواع معامله در فارکس هرچه گفتیم مختص ما تریدرهای خرده نبود، حتی بانک‌های رسمی ایران و موسسات نیز در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها، نمی‌توانند در آپشن، آتی و اسپات فعالیت کنند. اما دانستن و درک آن‌ها برای شما که می‌خواهید در فارکس معامله کنید ضروری است و دلیل آن این است که شما باید با حرکات این غول‌های بازار همگام باشید و بدون شناختن انواع معاملات نمی‌توانید آن را تشخیص دهید. حالا به سراغ بخشی می‌رویم که مربوط به معامله گران خرده مثل ما می‌شود فارکس خرده فروشی (Retail Forex) یک بازار ثانویه در OTC وجود دارد که به خرده کارها (فقرا ?) اجاز می‌دهد در بازار فارکس شرکت کنند و به قول معروف سهم خود را از آن بردارند. این دسترسی امثال ما با بخشی انجام می‌گیرد که به آن‌ها forex trading providers یا فراهم‌ کنندگان معامله در فارکس می‌گویند. این فراهم کنندگان، بهترین قیمت را شناسایی می‌کنند و با افزودن سود خود به آن، قیمت را برای نمایش به ما فراهم می‌کنند. در بحث انواع معامله در فارکس ، این بخش بیشتر به درد ما می‌خورد. این پروسه شبیه زمانی است که یک مغازه خرده فروش، از یک بازار عمده فروش جنسی را بخرد و سود خود را روی آن بکشد و قیمت نهایی را به ما نشان دهد. اگرچه گفتیم یک قراردار فارکسی اسپات، در دو روز زمان تحویل دارد اما در عمل هیچ کسی ارز خارجی را در معاملات فارکس تحویل نمی‌دهد. در واقع موقعیت شما به عنوان خریدار یا یا فروشنده به زمان تحویل لیست می‌شود. مخصوصا در بازار فارکس خرده فروشی. پس خیلی ساده بگویم، اگر شما در فارکس به ازای مقداری دلار، یورو بخرید، شخصی قرار نیست آن یورو را برای شما به درب خانه بفرستد یا به حسابتان بریزد، بلکه شما بر حسب درست تشخیص دادن قیمت یورو که بالا یا پایین می‌رود، روی قرارداد سود یا ضرر می‌کنید و تحویلی صورت نمی‌گیرد. اما برای آنکه گیج نشوید، مفهوم ساده لوریج یا اهرم را خیلی ساده می‌گویم: کارگزاران بازار فارکس به مشا اجازه می‌دهند با چند برابر پولی که سرمایتان است، به معامله بپردازید.
  • سینا IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۱
    0 1
    اولین مشکل اینه که در برخی بروکر ها معاملات واقعی نیست و دروغیه مثال : شما برای معامله یک دهم در فارکس نیاز به 10.000 دلار پول دارید و اما بروکر از شما مثلا 100 دلار پول میگیرند و ادعا میکنند که بقیه پول را به عنوان اهرم و لوریج خودشان به عوض شما وارد معامله می کنند در حالی که مثلا یکی از بروکر های فارکس حدود 3 میلیون مشتری داره و اگر هر کدوم از این مشتری ها یک دهم معامله باز کنند بروکر به ازای هر معامله گر باید 10.000 دلار پول پرداخت کنه که رقم زیادیه و میشه 30 میلیارد دلار . به نظرتون بروکر 30 میلیارد دلار سرمایه داره ؟؟؟؟ به نظرتون همچین سرمایه ای رو وارد معامله میکنه ؟؟؟ پس به احتمال زیادی معاملات در برخی از بروکر ها دروغیه !!!!! و فقط در ظاهر بروکر به شما میگه که معامله کرده !!! مشکل دوم : وقتی بروکر به شما مثلا 10.000 دلار اهرم و قرض میده که شما یک دهم معامله باز کنید و در اون معامله به عنوان اسپرد و یا کمیسیون از شما سود میگیره .چه در اون معامله سود کنید چه ضرر کنید اون اسپرد و کمیسیون رو میگیره یعنی بروکر به شما به عنوان اهرم پول میده و سود میگیره حتی اگر ضرر بکنید و این یعنی ربا و نزول که حرام هست.
  • محمد مهدی دریایی IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۵
    1 0
    مشکل اصلی که ایراد گرقته شده فقط و فقط بر نحوه معاملات هست یعنی شما فقط فقط قیمت رو معامله میکنید و ابن خلاف قانون معاملات اسلامی است سود ده بودم اما خدانگهدار تمام چیزهایی که از این بازار به دست آوردم به زودی تعیین تکلیف خواهم کرد.....
  • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
    0 0
    البته ناگفته نماند شما که میگین کمیسیون و اسپرد میگیره و ربا محسوب میشه خود شمایی که کارکردید نیبینید بسیار ناچیز هست الان بانکداری ما دویست تومن وام میده سیصد پس میگیره ایا شرعی هست اگه به اون کمیسیون کم فارکس ربا بگید بانکداری ما شاه ربا هست. جالب اینکه فقه هم کلاه شرعی رو بانک ما میزاره
  • علی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 1
    الان بحث بورس بین الملل تو کیش هست جریان چیه پس
  • مهدی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    اول اینکه خیلی از بروکر ها مارکت میکر و غیر معتبر هستند .بروکر های مارکت میکر میدونن که طبق آمار رسمی و به خیلی از دلایل نود درصد معامله گران در فارکس بازنده هستند و فقط ده درصد برنده هستن پس نفعشون اینه که سفارش شما رو به بانک متصل نکنن و وقتی شما کل پولت رو به خاطر عدم مدیریت احساسات و عدم مدیریت سرمایه و ریسک و یاحتی قمار کردن و... از دست دادی کل پولت رو بر میدارن اگر به این شکل باشه چون معامله ای نکردی حتی اگه جز ده درصد برنده ها باشی اون پول حرامه !!!(کامنت بعدی)
  • مهدی IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    پس برای اینکه بروکر مارکت میکر نباشه برید ببینید که رگولاتوری و تاییدها رو داشته باشه و تشخیص این رو ایت الله خامنه ای به عهده مکلف گذاشته چون متاسفانه کشور خودمون این کار رو انجام نمیده. دسته دوم بروکر هایی هستند که سفارش شما رو واقعا به بانک متصل میکنن و معامله هم انجام میشه که البته اگر به این شکل باشه مشکلی نداره .البته من شنیدم که خیلی از بروکر ها افراد بازنده رو شناسایی میکنن و سفارششون رو به بانک نمیبرند و وقتی ضرر کردن کل پول اون فرد رو بر میدارند و صرفا سفارشات افراد برنده رو به بانک ها متصل میکنن. به خاطر همین شبهه واسم پیش اومد اگر بروکر معتبر این کار رو با من کرد و من سود کردم اون پول حلاله یا حرام.رفتم پرسیدم از دو تا روحانی در زمان های متفاوت که به من گفتن اگر بروکر سفارش شما رو به بانک متصل نکنه و مخفیانه به تعهدش عمل نکنه ایراد از اون هست و شما هم که اطلاع نداری پس مشکلی نیست البته یک روحانی دیگه هم خیلی وقت پیش ترش که رفتم پیششون نظرش مخالف بود. ولی در کل اگر این مشکل از نظر رهبری حرام بود حتما فرض رو میگرفتن به اینکه این بازار کلا حرامه پس ظاهرا رهبری فرض رو بر این گرفتن که معاملات حلیت داره مگه خلافش ثابت بشه مشکل بعدی فارکس که قابل حل هم هست اینه که معاملاتی که از روز قبل باز هست و به روز بعدی کشیده میشه شامل بهره بانکی میشه که اون بانکی که سفارشتون داخلش هست ازتون بهره میگیره که خوشبختانه اکثر بروکر ها حساب اسلامی دارند که این مشکل رو حل میکنه.البته خیلی از دوستان این اشتباه رو میکنن که فکر میکنن اسپردی که بروکر ازتون میگیره به خاطر وجود مفهوم لاوریج ربا محسوب میشه که اون اسپرد یا کارمزد بروکر حتی اگه لاوریج هم نباشه وجود داره پس حکم ربا نداره و البته و صد البته این سوال رو از رهبری هم پرسیدن که ایشون جواب داده مشکلی نیست لینک سوال و جواب این موضوع رو از رهبری که در سایت سراج هست میزارم http://sraj.ir/fa/index.php/node/1805-2020-12-12-18-18-01 (کامنت بعدی...)
  • مهدی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    شبهه بعدی و شاید جالب این باشه که در فارکس به نوسانگیری خیلی هجمه وارد میکنن که حرامه!!! عده ای میگن که نوسانگیری همون قماره و عده ای هم برعکس این حرف رو میگن که چون شما میدونید یک جنس رو در بالاترین قیمت بفروشی یا در پایین ترین قیمت بخری این کار با روح اسلام در تضاده.مثل اینکه اگه یک ماشین خراب رو به کسی بفروشی و خریدار اطلاع نداشته باشه و شما هم به خریدار نگی اون معامله باطله .اول اینکه رهبری حکم نوسانگیری رو حلال دونستن (در بورس) پس ایشون نه ذات این کار رو قمار تشخیص دادن نه برعکسش فکر کردن که داریم جنس قالب میکنیم به طرف مقابلمون دوم اینکه ابزار ما چارت هست و به طور مساوی در اختیار خریدار و فروشنده وجود داره پس چیزی پنهان نمیکنیم از طرف دیگه معامله و بعدش هم اینکه وقتی من دارم رو فلان قیمت میفروشم شاید طرف دیگه معامله که میخره دیدگاه بلند مدت تری داشته باشه یا اصلا ایشون ذهنیت و دلیلی واسه خرید داشته باشه که من نمیدونم و در نهایت ایشون درست تشخیص داده باشند در مورد قمار بودن هم بهتون بگم که شما تو این شغل اگر استراتژی و دلیل نداشته باشید بسیار نزدیک به قمار یا اصلا قمار کردن هستید .توصیه من اینه که اینقدر در بحث علم عرضه و تقاضا و فلسفه نقاط ورود تون و نقاط پر پول و پر فشار قوی بشید که معاملاتتون تبدیل به قمار نشه.برای مثال من خودم شخصا بعضی از چارت ها رو از لحاظ عرضه و تقاضا تشخیص نمیدم و صرفا اگه بخوام بیام معامله ای بزنم یا بیام همینجوری جهت معامله تشخیص بدم بپرم داخل معامله قمار کردم. (کامنت بعدی...)
  • مهدی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    نکته آخر که خیلی مهمه اینه که رهبری اومدن در اخر صحبت هاشون در مورد فارکس گفتن که : ۱) معاملات باید به صورت خرید و فروش واقعی باشد، بنابراین اگر کسب درآمد صرفاً براساس پیش بینی نوسانات قیمت باشد، مشروع نیست. من اولش مفهوم جمله بالا رو نمیفهمیدم و فکر میکردم شاید منظور همون بروکر های مارکت میکره اما بعدا متوجه شدم این حرف به معاملات CFD اشاره داره که شما اگر بروکر تون یک نماد رو به صورت CFD اراِِیه بده در واقع شما به عنوان یک مسلمان نمیتونی اون نماد رو معامله کنی حالا CFD چیه؟ تو معاملات CFD شما در واقع داری اختلاف قیمتی که توی چارت میبینی رو معامله میکنی و ودر واقع هیچ خرید و فروشی انجام نمیشه.پس شرایط شرعی نداره.تمام شاخص ها مثل داوجونز نزدک دکس و... و اکثر کالا ها CFD هستند.البته در مورد نماد طلا اکثر بروکر ها طلا رو به صورت CFD ارایه میدن اما بروکر هایی هم هستن که طلا رو فارکسی و اسپات ارایه میدن و طلا CFD نیست.اینجور که شنیدم و تو اینترنت هم خیلی سرچ کردم( چون در گذشته شنیده بودم) طلا ظاهرا فارکسی هم معامله میشه با اینکه فلز و کالا محسوب میشه هر چند هر چی سرچ میکردم پیدا نمیکردم منبع این حرف رو. اما در نهایت خود گوگل بعد از کلی سوال و جواب هایی که جواب ها ناقص بود جواب اصلی رو بهم داد که اخر این متن سوال و جواب گوگل رو هم میزارم. Is XAU a currency or commodity? XAU may refer to: The ISO 4217 standard code for one troy ounce of gold, considered as a currency. A symbol for the Philadelphia Gold and Silver Index, an index of precious metal mining company stocks that are traded on the Philadelphia Stock Exchange. البته این متن میگه چرا خیلی از بروکر ها طلا رو به صورت CFD ارایه میکنن چون دارن شاخص طلای بورس کالای فیلادلفیا رو ارایه میکنند اما همونطور که گفته طلا فارکسی هم معامله میشه. Can I trade gold in forex? Can you trade gold on forex markets? Yes, you can trade gold on forex markets using the XAU/USD currency pair. This is the spot price of gold, which tells you how much 1 troy ounce of gold costs in US dollars (ادامه در کامنت بعدی ...)
    • Nader IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
      0 0
      سلام پس طبق گفته شما ،ما در حال حاضر هیچ صرافی نداریم که با اسپات کار کنه و همه دارند CFD معامله میکنن،البته من دنبال صرافی معتبر اسپات گشتم چیزی پیدا نکردم،و دقیقا تو حالت CFD همان صحبت حضرت اقاست،و عملا حرام است
  • علی میرزایی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    3 0
    نیکوترین کارها سنتی هست که سالیان درازی از ان گذشته و درستی ان ثابت شده باشد، و بدترین کارها آنچه که تازه پیدا شده و آینده آن روشن نیست. «امام علی علیه السلام» شما من حیث المجموع نظر علما در نظر بگیرید مخالفند. از دیدگاه بنده هم که تریدر بودم چند ماهه تو بازار نیستم سوده ده بودم، اواخر روزی 300 الی 400 دلار دلایلی دال بر رد این بازار دارم. در پناه حق
  • Oveis IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 1
    با سلام اول اینکه معامله صوری یعنی چی ؟!! معامله در بازار فارکس واقعی هست شما با یک سرمایه مشخص مثل دلار یا یورو وارد بازار میشید و اون ارزی که سرمایتون هست نسبت به ارز دیگه معامله میکنید سود یا ضرر هم به خیلی چیزا بستگی داره از جمله تکنیکال و فاندامنتال مدبریت سرمایه و... اونایی که میگن قماره تو مغزشون به نظرم گچه! در مورد اون دوستی که گفت یک سری عدد جابه جا میشه ببخشید شما میری خرید میکنید ماست میخرید یک سری عدد از حسابه شما کم میشه به اعداد داخل حساب فروشنده اضافه میشه پس معامله شما حرومه؟؟!!! مورد بعدی هیچ بروکری تو دنیا هنوز نتونسته از مشتریاش کلاهبرداری کنه لااقل من نشنیدم این توهمه یه سری بی سواد و تازه کار هست در مورد مراجع تقلید بی دلیل که نمیشه یه چیزی جایز نباشه یا حروم بشه ما هم که خر و گاو نیستیم که هر چی بگن ما یگیم همونه پس بگید دقیقا چیش جایزنیست؟ در مورد سود هم بروکر ها حساب هایی دارن که توش قوانین شرعی از لحاظ ربا رعایت میشه
    • نوید IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
      0 0
      معامله صوری خیلی سادش میخوای بفهمی یعنی چه: جذابیت فارکس بخاطر لوریج یا اهرم هست که اکثرا حساب ها ۱:۵٠٠ هست یعنی اگر شما ۱٠ میلیون پول میاورید ۵٠٠ برابر میشه در صورتی که همچین پولی در کار نیست فقط ضریب بهت داده میشه و ریسک خطر سرمایتم میره بالا نه وامی در کار هست نه چیزی از طرف بروکر فقط ریسک پول خودتونه واسه همین شبهه ریسک یا قمار روشه
  • نصرتی IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    2 0
    واقعا برام سخته که بعد چند سال اموزش و امیدواری دادن به خودم ، بخوام این حرف ها رو بزنم. خیلی امید داشتم که با این بازار و تو این شرایط اقتصادی خیلی بد، بتونم کمکی به خودم و دیگران کنم. اما اگر هرکسی فکر خودش رو به کار بندازه متوجه میشه که فارکس و cfd فقط و فقط چیزی جز شرط بندی روی قیمت ها نیست. حالا هر کس مختار کار خودش هست و اختیار خودش رو داره. خدا نگهدار
  • متین IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
    2 0
    این بازار فیوچرز هستش و از پیشبینی قیمت سود می کنید و ارزی خرید و فروش نمی شه و فقط قیمت رو پیشبینی می کنید که بالا می ره یا پایین که این از نظر شرعی حکم معامله رو نداره یعنی هیچ (کالایی خرید و فروش نمی شه)
  • مهدی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    1 0
    سلام خدمت دوستان بنده نظر خودم رو میگم، و دلیل این نیست دوستان به نظر من استناد کنند 1- اصلا پیدایش بازار فارکس برای چی بوده و چگونه بوجود آمده؟ در زمان گذشته انسان برای اینکه کالای رو خریداری کنه باید در ازای اون یه کالای مشابه رو میداد و مبادله صورت میگرفت (مبادله کالا به کالا) بعداز آن کالا ها شناخته شدن و کالای اساسی هر شهر مورد معامله بود مثلا مشهد زعفران میداد شمالیها برنج تو همجای جهان مرسوم بود (مبادله کالاهای اساسی و مرغوب) در این دو مورد اول همیشه بحث ارزش گذاری مطرح بود بین کالاها و توافقات به صورت لفظی و حضوری صورت میگرفت.(ارزش گذاری کالا) بعدها برای مبادلات بین انسانها طلا پدید و فلزات گرانبها مرسوم شد و طلا بخاطر ارزش بالا و خطرات سارقین ک تجار و بازرگانان همیشه مورد دستبرد و دزدی قرار میگرفتن یه چیزی به اسم بانک پدید آمد و بازرگانان و تجار طلاهای خود در اون مکان نگهداری میکردن و در اعضای اون حواله ای دریافت میکردن و با اون حواله به دادو ستد میپرداختن،یعنی با پشتوانه مقدار ذخیره ای ک در بانک داشتن . و بعداز اون سکه ضرب کردن وبعد از آن نظام برتون وودز شکل گرفت(همین فارکس قدیمیش) تا سالها فقط بانکهای مرکزی و تجار و سرمایه داران بزرگ میتونستند تو این بازار فعالیت کنن این نظام متشکل از کل بانکهای مرکزی تمام کشور ها شکل گرفت و تعیین شد تمامی کشورها میتونند به اندازه ای ذخیره طلای ک در بانک مرکزی دارن اسکناس چاپ کنن و برای سهولت داد وستد بین مردومشون پخش کنن ، و در این وسط آمریکا با زرنگی و بخاطر اینکه دو سومه ذخایر طلای جهان رو داشت دلار رو ارز ریزور اعلام کردن یعنی شد طلا و دلار بخاطر اینکه دوبار تو ارزش گذاری طلا مشکلاتی پیش میومد یعنی طوری بود ک قیمت طلا تو تمام جهان یکی بود و همینطور دلار و امریکا این رو به عنوان ابر قدرت(البته هیچی نیستا) قبول کنه این نظام تا قبل سال 2000 یکطرفه توسط آمریکا منحل شد و امریکا اعلام کرد از این به بعد تمامی ارزهای جهان با توجه به خدماتی ک ارائه میدن( در سطح بین المللی) رشد اقتصادی اون کشور شرایط سیاسی اون کشور وضع جامع کار ،شاخص های مهم اقتصادی GDP و....... تا اینجا اوکی خوب بعدها نظام برتون ودز ک منحل شد مثل اون نظام بازاری پدید آمد به نام فارکس ک بازم فقط بانکهای مرکزی میتونستن توش معامله کنند ولی با پیدایش اینتر
  • هادی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۱
    0 0
    کالاها بدلایل اینکه مادی هستن و وجود دارند و جفت ارزها به دلیل اینکه روی روی ارزش مادی آنها معامله میکنید و ارزها به دلیل اینکه ارزش گذاری روی تعداد آنها و مارکت کپشان انجام می‌شود معامله کردنشان حلال است در فارکس باید معامله سریع و آنی انجام شود تا قیمت همان لحظه آن معامله شود پس بروکرتان باید معتبر و قوی باشد
  • امید IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۲
    0 0
    الان چی شد حلاله یا حرامه؟؟؟؟؟ قماره یا نه،؟؟؟؟؟؟؟ تو رو خدا یکی واضح بگه
  • Bg GB ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    0 0
    به نظر اکثر مراجع و چیزی که من برداشت کردم جون کالایی ردو بدل نمیشه و‌صرفا روی ارزش و قیمت اون جنس یا ارز معامله ای صورت میگیره حرامه
  • رضا US ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    1 0
    دوستان یکی به من بگه اعتباری که کارگزاریهای بورس می دن درسته. نوسان گرفتن دولت و صندوقها و کارگزاریها از مردم به خاطر رانت اطلاعاتی درسته؟ لا کردن سهامدار خرد درسته؟ شما سهمی میخری و نوسان می گیری که بزرگترین نوسانگیر دولت و حقوقیها هستن درسته؟ اینکه تو صف خرید بهت میاندازن و تو صف فروش ماه‌ها گیر می کنی درسته؟ و هزارتا چیز دیگه راجع با بورس خودمون. فقط میتونم بگم بورس ایران بمراتب ناشفاب تر و رانتی تر و زهرماری تر از فارکس.! اونجا با یه مشت کافر معامله می کنی سود هم بکنی میاری تو ایران خرج می کنی. و .... به خدا من گیج و مبهوت هستم. چرا با مردم ایران این کارها رو می کنید. بخدا عامل همه بدبختی‌های ن بانک‌ها و ... ایرانی هستند....
  • ساجد IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    سلام من همین ابتدا که مطالعه کردم به نظرم اصلا طریق معامله و کسب سود در فارکس رو درست نمی دونید لذا چه طور پیرامون حکم آن نظر می دید این قسمت رو ببینید این مبلغ تصریح کرد: در این بازار یک ارز را توسط ارز دیگری معامله می کنند و کسی که قصد معامله دارد اگر احساس کند که ارزش ارزی در حال افزایش است آن ارز را خریداری می کند و هنگامی که ارزش آن افزایش یافت به فروش آن می پردازد و یا ارز گران را فروخته و پس از ارزان شدن مجدداً خریداری می کند و از این راه سود می برد... این دو مدل دقیقا یکی شد نه دو نوع معامله بازار فارکس شبیه بازار آتی بورس هست. لذا دقت کنید. بعد هم شما پیرامون موضوع دارید نظر میدید و ما چرا نباید حمل به صحت کنیم که طرف مقابل چیکار می کنه صوری کار می‌کنه یا واقعی
    • احمد IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
      1 0
      دقیقا بحث sell کردن یک جفت ارز همینه اما در نظرات خیلی از دوستان که دیدم، متاسفانه درست متوجه این موضوع نشدن ! شما وقتی روی مثلا جفت ارز eurusd داری buy می کنی ، یعنی یورو رو در مقابل دلار می خری وقتی روی این جفت ارز sell می کنی ، یعنی داری دلار رو در مقابل یورو می خری در هر دو حالت خرید هست اما در حالت sell ، خرید ارز دوم در مقابل ارز اول هست
  • احمد IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
    0 0
    سلام نظرات رو که میخونم ، ماشالله هر یک از دوستان برای خودشون فقیهی هستن ! یکی میگه قماره ، یکی میگه دزدیه ، یکی میگه... ! اینطور که نمیشه ، 100 تا نظر مختلف در این صفحه داده شده ، اصلا نمی شه به هیچ نتیجه ای رسید ! کسی که میاد همه رو بخونه ، واقعا سر در گم میشه البته نظرات بعضی دوستان خیلی خوب بود و استفاده کردم ، مشخصه که تحقیقات خوبی داشتن یک مقاله تخصصی فقهی دقیقا در این مورد نوشته شده که 28 صفحه است ، به همه دوستان پیشنهاد می کنم اون مقاله رو بخونن که سیر تا پیاز این موضوع بیاد دستشون عنوان مقاله که توی اینترنت هم برای دانلود هستش : امکان سنجی فقهی ماهیت قرارداد
  • ایمان IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    سلام. من میخواستم وارد بازار فارکس بشم و قبلش حسابی تحقیق کردم که شرعا ایرادی نداشته باشه، ولی نظرات ضد و نقیض باعث شد من سردرگم بشم ولی محل ندادم. دیشب از خدا خواستم که اگه حرامه، یه جوری به من بفهمونه و مانع ورود من به این بازار بشه، و اگر حرام نیست، من فردا وارد بازار فارکس میشم. امروز صبح به صورت تصادفی یک مطلب کاملا جامع در وبسایت فقه اقتصادی طیبات خوندم و حرام بودن فارکس برام محرز شد. در این وبسایت علاوه بر فارکس، درمورد بازاریابی شبکه ای و سایر بازارهای دیگه هم مطالب جامعی گذاشته که پیشنهاد میکنم اگه دو دل و سردرگم هستید، حتما مطالب این وبسایت رو بررسی کنید. هیچ وقت پول حرام و ربا وارد زندگیتون نکنید که شاید الان زمین نخورید، ولی چندسال دیگه زمین میخورید. اگه چند سال دیگه خودتون زمین نخورید، این پول حرام بر نسلتون تاثیر منفی میذاره. واسه رسیدن به ثروت و متاع زودگذر دنیا، آخرتتون و نسلتون رو خراب نکنید. التماس دعا
  • وحید IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۶
    0 0
    سلام دوستان من رفتم دفتر پاسخ گویی سوالات شرعی رهبری در مشهد در این خصوص پرسیدم در مورد فارکس دو اشکال صوری بودن و پیشبینی نوسانات پرسیدم گفتند که منظورشون از صوری بودن همون صفحه مجازی کارگزاری که کلاهبرداری میکنند هستن و اینکه گفتن معامله باید واقعی باشن منظور اینکه واقعا شما چیزی خریده باشین که در معاملات cfd شما قرارداد مابه التفاوت خرید یا فروش جفت ارزهارو میخرین مثل خرید اوراق قرضه که درست و جایز هست و دفتر رهبری هم حرفهامو تایید کردند در مورد پیشبینی نوسانات هم منظورشون گفتن همون شانس هست و علمی اگه باشه مشکلی نداره پس نتیجتا فاکس از نظر رهبری حلاله سیستانی هم به مراجع دیگه با رعایت اعلم حکم دادند درمورد سیستانی از دفتر هم پرسیدم گفتن که اونها زیاد در این مورد اصلاعات ندارند برای همین بنا به احتیاط حرام اعلام میکنند نظر مکارم هم {بازار فارکس در صورتی که فاقد بهره شبانه باشد، حلال است، حکم به جواز معاملات فارکس در بروکرهای فارکس با حساب اسلامی را داده‌اند} در اینترنت زده این هست.
  • علی جهانشاهی IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    3 0
    من سعی میکنم جامع ترین پاسخ رو در کوتاه ترین حالت ممکن عرض کنم : شما یک لنج شمس طلا توی بندر خالی کن ، به فروشنده به جای پول بیتکوین بده.آیا فروشنده قبول میکنه؟قطعا بله.شما به جای صدها کیلو شمش طلا میای مثلا 50تا بیتکوین از ولت خودت به ولت فروشنده طلاها جابجا میکنی.یک معامله مجازی ولی عقلایی.بیتکوین اولا ملکیت داره و مالکیتش از شما به اون شخص منتقل میشه.درسته مجازیه ولی عرفا و منطقا یک دارایی ارزشمند به حساب میاد.صدها کیلو طلا جلوی چشم شماست.واقعی واقعی و فروشنده فقط یه چیزی در دنیای مجازی به نامش شده.ولی معامله عقلایی هست چون ملکیت داره بیتکوین. حالا توی فارکس چی ؟آیا این ملکیت وجود داره؟شما فقط پیش بینی روند میکنی و هیچ چیزی رو مالک نمیشی.اگر ارزش طلاهای کل جهان x دلار باشه ، ارزش معاملات gold چند صدبرابر اونه.این نشون میده اصلا بحث بحث ملکیت نیست.بحث پیش بینیه.یقین کنید اگر دست از این ماجرا بکشید خدا یه جای دیگه براتون صدبرابرش رو جبران میکنه.
  • سید مهدی IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
    0 0
    نظر مراجع رو اشتباه فرمودند لطفا بهروز رسانی شوید
  • علی IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    0 0
    https://www.hawzahnews.com/news/928988/نظر-مراجع-معظم-تقلید-درباره-معامله-در-بازار-فارکس این مقاله و بخونید و نظر بدین .....