سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
تصاویر/ مصاحبه با مدیر کتابخانه حرم حضرت معصومه (س)

حوزه/ مدیر کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به گنجینه کم نظیر پیایندها(نشریه های ادواری ) در کتابخانه فاطمی گفت: این گنجینه شامل ۱۴۸۰ عنوان نشریه و ۲۰۴ عنوان روزنامه است که از قدیمی‌ترین نشریه‌ها در این واحد می‌توان به مجله فلاحت و تجارت (۱۲۹۸ش)، روزنامه شرف (۱۳۰۶ش)، عروه‌الوثقی (۱۳۵۱ق)، صوراسرافیل (۱۲۷۶ش) و کاوه (۱۲۸۵ش) اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمد عباسی یزدی در گفت‌وگویی، به معرفی کتابخانه فاطمی پرداخت و اظهار کرد: قدمت کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به نیمه دوم قرن سوم هجری قمری بر می‌گردد که به علل نامعلوم به تعطیلی کشیده شد ولی در سال ۱۳۳۱ شمسی از طرف تولیت وقت آن زمان آقای حاج سیدابوالفضل تولیت با ۱۵۰۰ جلد کتاب خصوصی اهدایی ایشان راه اندازی مجدد شد.

 وی با بیان اینکه بعد از راه اندازی مجدد، با هزینه آستان مقدس به مرور کتاب‌های لازم خریداری و به این کتاب خانه اضافه شده است، افزود: آیات عظامی چون مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی و دیگر آیات و علمای اعلام نیز کتاب‌هایی را به این کتابخانه اهدا نموده‌اند.

مدیر کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ادامه داد: مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی علاوه بر اهدای صدها کتاب چاپی ارزشمند، نزدیک به ۲۵۰ نسخه خطی نفیس و چاپی نادر به کتابخانه اهدا کردند و طی نامه‌هایی به دوستان خود که دستی در کتاب و تألیف داشتند، از آنها خواستند در تکمیل منابع کتابخانه آستان مقدس مشارکت نمایند.

وی بیان کرد: از جمله نامه های آیت الله مرعشی نجفی می توان به نامه ایشان به مرحوم استاد عمادزاده اصفهانی اشاره کرد که در بخشی از این نامه آمده است «…کتابخانه در آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه [علیهاالسلام] افتتاح شده و فعلاً مقدار کمی کتاب تهیه شده خیلی ناقابل. لذا چنانچه از مؤلفات خودتان از هر کدام نسخه‌ای تقدیم نمایید مناسب است و علاوه دوستان را تشویق فرمایید به جا و به موقع خواهد بود…».

عباسی یزدی با بیان اینکه در مهرماه سال جاری بیش از ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه اهدا شده و در آبانماه نیز کتب کتابخانه مرحوم آیت الله اشتهاردی از سوی بیت معظم له به کتابخانه آستان مقدس اهدا شده است، افزود: یکی از بخش‌های کتابخانه آستان مقدس بخش کتب اهدایی است که کتاب‌های اهدایی از سوی آیات عظام، علما، ناشران، خیران و فرهنگ دوستان در این بخش نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به گنجینه‌های مختلف و ارزشمند موجود در کتاب خانه فاطمی، گفت: یکی از گنجینه‌های این کتابخانه، گنجینه پیایندها، شامل ۱۴۸۰ عنوان نشریه و ۲۰۴ عنوان روزنامه است که قدیمی‌ترین نشریه ارزشمند در این واحد، مجله فلاحت و تجارت به تاریخ ۱۲۹۸ شمسی و روزنامه شرف به تاریخ ۱۳۰۶ شمسی است که به صورت نسخه اصلی موجود است.

مدیر کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها اضافه کرد: همچنین برخی از نشریات کمیاب و قدیمی این گنجینۀ کم‌نظیر پیایندها عبارت از عروةالوثقی (۱۳۵۱ق)، صور اسرافیل (۱۲۷۶ش) و کاوه (۱۲۸۵ش) می‌باشد.

گفتنی است کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها واقع در صحن فاطمی با بیش از ۲۵۰ هزار جلد کتاب از غنی ترین کتابخانه‌های کشور محسوب می شود که کتابخانه قفسه باز، تالار مرجع، نرم افزارهای امانی، اینترنت پژوهشی، مطبوعات روز و ارائه تصاویر نسخ خطی و کتب قدیمی از مهمترین خدمات این مرکز علمی فرهنگی می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha