سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
معصومه ظهیری

حوزه/ معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: سبک زندگی حضرت زهرا(س) در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی نیاز به مطالعه و الگو برداری دارد ایشان با بینش و بصیرت، تکلیف مدارانه در دفاع از ارزش های اسلام، پاسدار سریر امامت و ولایت بودند.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار حوزه ضمن تسلیت شهادت جانسوز حضرت فاطمه الزهرا(س) و ایام فاطمیه اظهار داشت: این بانو در دفاع از ارزش های اسلام، اعتراض به غصب مال مومنان به قرائت خطبه فدکیه پرداختند و همچنین با شیوه های مختلف تبلیغی از جمله سخنرانی، پیام رسانی، تبلیغ چهره به چهره و تداعی معانی به غصب مقام امامت و ولایت اعتراض کردند.
وی تاکید کرد: این حضرت بعد از رحلت جانسوز رسول خدا(ص) و عدم انتقال امامت به حضرت علی(ع) و ایجاد شکاف اجتماعی در موضوع جایگاه امامت و ولایت عکس العمل نشان دادند.
این مقام حوزوی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) ولایت مدار بودند گفت: حضرت زهرا(س) به خاطر اینکه نهال نوپای اسلام، ریشه بدواند در موقعیت های اجتماعی و در دفاع از جایگاه امامت و ولایت، پیشگام و علمدار شد.
وی افزود: حضرت در اعتراض به اختلاف در خصوص جایگاه امامت و ولایت وصیت اعتراضی کردند تا شبانه و بدون مراسم تشییع دفن شوند تا با این اقدام نشان دهند کسانی که از من و رسول خدا(ص) روی برمی گردانند و هنجارشکنی می کنند جایگاهی ندارند از این رو مزار ایشان پنهان مانده است و این امر برای همیشه در تاریخ سیاه خواهد ماند.
ظهیری با اشاره به اینکه باید ابعاد مختلف زندگی حضرت زهرا(س) مورد واکاوی قرار گیرد گفت:  ریحانه النبی(س) نادره خلقت بودند که اهداف والای دین اسلام را دنبال کرده و با تکلیف مداری تاریخ را راهبردی کردند در همین راستا باید برای شناخت بیشتر این بانو به زندگی ایشان نگاه دوباره ای کرد.
وی اضافه کرد: این بانو از لحاظ پاکدامنی، حجاب و عفاف، حیا، اخلاق، عبادت و سایر خصوصیات فردی و اجتماعی انسان کامل بودی که بخش های مختلف زندگی و سبک زندگی فاطمی اش می تواند الگویی برای همه زنان و مردان عالم باشد.
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه ابعاد وجودی راضیه مرضیه(س) در سه بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم شده است گفت: ایشان نه تنها با خطبه فدک و چهره عفیفانه اش در اجتماع حاضر شدند بلکه در خانه نیز مادری مهربان و همسری دلسوز بودند.
وی ادامه داد: این بانو دارای سعه صدر و هم کفو با حضرت علی(ع) بود در باره همسرداری ایشان امیرالمومنین(ع) فرمودند: «به خدا سوگند(در سراسر زندگی مشترک با فاطمه(س) تا آنگاه که خدای عزیز و جلیل او را قبض روح فرمود هرگز او را خشمگین نساختم و بر هیچ کاری او را اکراه و اجبار نکردم، و او نیز مرا هرگز خشمگین نساخت و نافرمانی من نکرد؛ هر وقت به او نگاه می کردم رنج ها و اندوه هایم برطرف می شد.»
این مقام حوزوی، تاکید کرد: حضرت زهرا(س) با اینکه مدت کوتاهی در کنار فرزندانشان زندگی کردند اما تربیت فرزندان و امور خانه و خانواده از جمله اولویت های اصلی این حضرت بود و بعد از آن به اقتضاء زمان و در جایی که لازم بود در اجتماع حضور پیدا می کردند.
ظهیری ابراز کرد: ایشان دلسوز و مراقب تربیت فرزندانشان بودند و به این طریق سلسله امامت و ولایت را در مکتب اسلام تربیت کردند و به عنوان ام الائمه شناخته شدند، حضرت مهدی(عج) در باره مادرشان زهرای مرضیه(س) فرمودند: «دختر رسول خدا (ص) برای من اسوه و الگویی نیکو است».
وی ابراز داشت: درباره منزلت و مقام حضرت فاطمه (س) از امام صادق(ع) آمده است که ایشان فرمودند: «مریم سرور زنان جهان در عصر خود بود، اما فاطمه(س) سرور همه زنان از آغاز تا پایان است.»
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه خانه حضرت زهرا(س) در دوران حیاتش مکان مراجعه فقرا بود گفت: خانه این بانو محل خدمت و گره گشایی بود، زنان برای کسب علم و پاسخ سوال هایشان به اینشان که مفسر قرآن و مفاهیم اسلام بود رجوع می کردند.
ظهیری با اهتمام بر اینکه مطالعه سیره حضرت زهرا(س) برای همه جوانان و به خصوص زنان توصیه می شود گفت: انتخاب این بانو به عنوان بانویی برگزیده و علت انتخاب ایشان در آیه مباهله و تطهیر باید برای فهم بیشتر قشر جوان تبیین شود.
استاد حوزه، بیان داشت: نیمی از پیکره جامعه ما را زنان تشکیل می دهند و خداوند حضرت زهرا(س) را به خاطر امتیاز و ویژگی هایی که داشته است از جنس زنان به عنوان الگویی کامل و جامع برای همه قرار داده است.
وی خاطر نشان کرد: حیات معصومان از ابعاد مختلف قابل بررسی است و آثار آنها تا قیامت باقی است و اختصاص به زمان و مکان و موقعیت خاصی ندارد بلکه در همه شرایط زندگی شان برای همه مردم الگو و درس است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha