جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ استاد حوزه از ایجاد شبکه وکالت در زمان امام ششم خبر داد و گفت: در آن زمان به خاطر اینکه شیعیان پراکنده بودند و دوران خفقان بنی امیه و عدم ارتباط با امام را تجربه کرده بودند، امام صادق(ع) این شبکه را ایجاد کردند.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت امام صادق(ع) اظهار داشت: مطالعه کتاب پیشوای صادق نوشته رهبر معظم انقلاب اسلامی برای نسل جوان بسیار مفید است، در این کتاب حیات سیاسی، اجتماعی و نقش تربیتی امام صادق(ع) به تحریر درآمده است. این کتاب، در سال ۱۳۵۸ در قالب مجموعه یادداشت‌هایی منتشر و سپس به‌صورت کتاب چاپ شده است.
وی افزود: در این کتاب، با تبیین مفهوم امامت، اهداف آن و توضیح مبنای انسان ۲۵۰ ساله، به جایگاه و اقدامات امام صادق(ع) اشاره شده است همچنین پاسخ به شبهات و نقش حاکمیتی و حرکت سیاسی در زمان این امام همام نگاشته شده است که همه جوانان مورد مطالعه قرار دهند.
استاد حوزه، با بیان اینکه ششمین اختر تابناک امامت ۶۵ سال عمر کردند گفت: ۳۵ سال دوران امامت ایشان بوده است و طولانی ترین تاریخ اسلام در دوره این امام سپری شده است.
وی اضافه کرد: امام صادق(ع) ۱۴ سال در مکتب پدربزرگشان امام سجاد(ع) و ۱۹ سال را در کنار پدر گرانقدرشان امام باقر(ع) را سپری کردند که عصر این امام، عصر طلایی تعلیم و تربیت است شکوفایی معارف اسلام است.
ظهیری با اشاره به اینکه امام صادق(ع) چهار هزار شاگرد را تربیت کردند گفت: ایشان شاگردانی را در رشته های مختلف و تخصصی پرورش دادند که در آن زمان کمتر به آن پرداخته می شد، بخشی از شاگردان ایشان در دوره عمومی معارف؛ فقه، حدیث و تفسیر و شاگردان تخصصی در شیمی، ریاضی، علوم پیچیده و نجوم تربیت شدند.
وی بیان داشت: ۴۰۰ کرسی علمی توسط شاگردان این امام برگزار می شد و اعزام مبلغان دینی برای پاسخگویی به شبهات و جمع آوری وجوهات از دیگر اقدامات بود.
استاد حوزه، از ایجاد شبکه وکالت در زمان امام ششم خبر داد و گفت: در آن زمان به خاطر اینکه شیعیان پراکنده بودند و دوران خفقان بنی امیه و عدم ارتباط با امام را تجربه کرده بودند، امام صادق(ع) این شبکه را ایجاد کرد.
وی ابراز داشت: پیشوای ششم دوران خلافت پنج خلیفه بنی امیه و ۲ خلیفه بنی عباس را درک کردند، ایشان از انتقال حکومت استفاده کردند و دوران انقلاب فرهنگی که از زمان امام باقر(ع) بنا گذاشته شده بود را گسترش دادند.
ظهیری خاطر نشان کرد: شبکه وکالت به گستره انتقال علوم و پیام ها انجامید و تا دوران غیبت صغری فعال بود به گونه ای که در آن کار علمی، مناظره و مجالس تعلیم و تربیت برگزار می شد.
به گفته وی، دوران شکل گیری شیعیان ناب در سلسله امامت در زمان این امام همام صورت گرفت این در حالیست که حتی بسیاری از گروه ها و جریان های مختلف از راه های دور، مشتاق بهره بردن از محضر این حضرت بودند تا از منبع فیض و آبشخور زلال وحی مباحث را درک کنند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بهره مندی صاحبان نظر اهل سنت از امام صادق(ع) گفت: در تاریخ آمده است که مالک بن انس می گفتند این امام را مگر در حال عبادت، تفکر و تدبر نمی دیدم.
وی افزود: بسیاری از شاگردان امام صادق(ع) معتقد بودند که اگر سال های شاگردی امام صادق علیه السلام  نبود برای ما هلاکت در معارف دین بود.
ظهیری به ویژگی های امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان بسیار اهل موعظه، اخلاق مداری و سفارش به نیکی ها می کردند و تاکید داشتند که نماز را بزرگ بشمارید و او را جز افضل فضائل می دانست.
وی گفت: ایشان بسیار به کسب روزی حلال سفارش می کردند و ایشان مانند جد بزرگوارشان امام علی (ع) می فرمودند که از من بپرسید قبل از اینکه از بین شما بروم از این رو بسیار نسبت به اینکه علوم را در اختیار دیگران بگذارند علاقمند بودند زمینه و رغبت را ایجاد می کردند.
استاد حوزه خواهران، با تاکید بر اینکه عصر پیشوای ششم شیعیان عصر رشد علمی بود گفت: بسیاری از مردم سفر طولانی را هموار می کردند تا خود را به خانه امام صادق(ع) برسانند همین باعث شده بود تا خلفا نسبت به حضرت حساس شوند و منصور دوانقی که مسئول شهادت حضرت بود،خانه این امام را محاصره کرده بودند.
وی بیان داشت: با اینکه حضرت در حصر و کنترل به سر می بردند اما احادیث بسیاری از ایشان باقی مانده است که بیشترین آنها در کتب و شیعه به یادگار مانده است. همچنین احیا گری در دین و آنچه که باید به ما از زمان پیامبر(ص) می رسید از این امام گرانقدر برای شیعیان به تراث مانده است.
ظهیری، یکی از مهمترین جلوه های زندگی امام صادق(ع) را ارادت به جده اش حضرت زهرای مرضیه(س) عنوان کرد و گفت: احادیث بسیاری در خصوص اسما، تسبیح ، خلقت نوری، نزول جبریل، مدفن، سیره و سبک زندگی، شیوه شهادت حضرت زهرا(س) را بیان کرده اند.
وی افزود: همچنین ایشان به جدشان امام حسین(ع) نیز عنایت ویژه داشتند و مجلس عزاداری برپا می کردند و نقش میزبانی و متولی را عهده دار می شدند.
این استاد با بیان اینکه شیوه زندگی امام صادق(ع) مدلی برای جذب مردم بود گفت: دیگران علاقمند به هم صحبتی با ایشان داشتند در همین راستا، حساسیت حکومت به این جایگاه ویژه و نفوذ اقتدار سبب شد تا ایشان را در سن ۶۵ سالگی به شهادت برسانند مدفن ایشان در بقیع کنار مزار امام باقر(ع) قرار دارد و عمری است که شیعه در حسرت ساختن بارگاهی برای پیشوای صادق می سوزند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha