جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معصومه ظهیری

حوزه/ معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: امام محمد باقر(ع) به عنوان عالم آل محمد(ص) به شکافنده علوم معروف بودند که توانستند انقلاب فرهنگی و علمی را بنیان گذاری کنند.

معصومه ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) پیشوای پنجم شیعیان اظهار داشت: جریان سیاسی و اجتماعی در زمان امام سجاد(ع) به قدری خفقان بود که ایشان به صورت مخفی و در قالب دعا و کتاب صحیفه سجادیه  مسائل دینی و علمی را بیان می کردند اما در زمان امام محمد باقر شرایط به گونه ای شد که ایشان توانستند علوم را ترویج داده و در زمان امام صادق(ع)به اوج خود برسد.

وی افزود: امام محمد باقر(ع) کرسی های تدریس، پاسخ به شبهات و سوالات، احکام و مسائل فقهی و اعتقادی را بیان کردند و تحولی بزرگ در عرصه علمی و فرهنگی ایجاد کردند.
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: نشر کرسی‌های علمی و سریر امامت به دست امام محمد باقر(ع) آغاز شد و در زمان امام صادق(ع) با تربیت ۴ هزار شاگرد و برگزاری ۴۰۰ کرسی علمی و فقهی گستره پیدا کرد.
وی با اشاره به اینکه امام محمد باقر(ع) جایگاه امامت را تبیین کردند گفت: بعد از رحلت پیامبر(ص) خلافت در مقابل امامت شکل گرفت که در زمان این امام معصوم امامت به جایگاه اصلی خویش بازگشت و تبدیل به یک دانشگاه علمی و پژوهشی شد که در آن کاویدن علم، علوم و دانش ها برگرفته از قرآن و پیامبر (ص) دوباره رونق گرفت.
ظهیری ادامه داد: ایشان در همه زمینه بر اساس علوم لدنی و مبانی قرآنی به سوالات پاسخ می داد و با این که سن کمی داشتند همه دانشمندان در مقابل علم ایشان معترف بودند.
وی اضافه کرد: این امام همام نشان دادند که باید علم را از کسانی آموخت که علم لدنی دارند و بر قدرت علمی تسلط کامل دارند از این رو این علم تنها در نزد امامان معصوم است.
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با بیان اینکه امام باقر(ع) نسلش از طرف مادری و پدری به پیامبر اسلام(ص) میرسد  گفت: پدر ایشان امام سجاد و مادرش فاطمه بنت حسن بن علی دختر حسن بن علی است از این رو ایشان اولین امام شیعه، از نسل هر دو نوه پیامبر(ص)، حسن(ع) و حسین (ع) است.
وی بیان داشت: ایشان بسیار توسل به اهل بیت و حضرت زهرا(س) داشتند به گونه ای که نقل شده است وقتی تب داشتند بسیار وضو می گرفتند و ذکر یا زهرا(س) می گفتند و از این طریق بهبودی خود را به دست می آوردند.
ظهیری مهربانی را یکی از مهمترین خصوصیات اخلاقی امام باقر(ع) عنوان کرد و گفت: ایشان نسبت به مردم و خاندان اهل بیت(ع) به قدر مهربان بودند که زبانزد عام و خاص بودند.
وی خاطر نشان کرد: ایشان در خردسالی در واقعه کربلا حضور داشتند و شاهد جریان مبارزه و تلاش و کوشش اهل بیت(ع) و ستم هایی که بر ایشان شد بودند از این رو بسیار رئوف و مهربان با مردم برخورد می کردند.
معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران ابراز داشت: در فضای خفقان و گرداب ترسی که نسبت به دشمنان در آن زمان ایجاد شده بود ایشان سعی کردند در این فضا با نشان دادن واقعی جایگاه امامت انس و مهربانی را به مردم بیاموزند.

۳۱۳/۶۱

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha