چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
معصومه ظهیری

حوزه/ معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گفت: امام حسن عسکری(ع) در اوج خفقان نظام حاکم در دوران امامت خویش فعالیت های فرهنگی، علمی و سیاسی بسیاری انجام داد.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، باتبریک ولادت امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: امام حسن عسکری(ع) در روز هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری در شهر مدینه دیده به جهان گشود و در کودکی از پدر بزرگوارش امام هادی(ع) دهمین پیشوای شیعیان سیره پیامبراکرم (ص) و ائمه معصومین(ع) را فراگرفت و در چنین محیط معنوی، ایشان رشد و پرورش یافت و به مقام امامت رسید.

معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران افزود: امام حسن عسکری(ع) در دوران امامت خویش فعالیت های فرهنگی، علمی و سیاسی بسیاری انجام داد، این امام جزو جوانترین امامان معصوم است که دوره امامت ایشان ۶سال به طول انجامید.

وی ابراز داشت: در دوره این امام معصوم شبهات بسیاری مطرح بود و دسترسی به امام به خاطر خفقان حکومت بسیار سخت بود از این رو اگر شخصی به امام مراجعه می کرد دستگیر می شد.

وی خاطر نشان کرد: امام از طریق نمایندگان با مردم و شیعیان ارتباط برقرار می کرد و پاسخگوی سوالات و شبهات آنها بود به گونه ای که در تاریخ نقل شده است امام جواب نامه مردم اهواز را داخل نی قرار داد بدون اینکه به حمل کننده آن چیزی بگوید تا از طریق این بی اطلاعی جان این شخص را نجات دهد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه امام عسکری در جهت حفظ جان شیعیان و برطرف کردن عقاید نادرست تلاش کردند گفت: امام ضمن اینکه پاسخگوی شبهات و سوالات بود افراد را از عقاید باطلشان باز می گرداند و در مسیر الهی هدایت می کرد.

وی گفت: نقل شده است که «یعقوب بن اسحاق کندی» فیلسوف عرب در عصر خود، دست به تألیف کتابی در باب تناقضات قرآن زد که با سوالی از امام نه تنها قانع شد و از عقاید خود بازگشت بلکه این کتاب را نیز آتش زد.

ظهیری ابراز کرد: امام حسن عسکری (ع) تحت سخت‌ترین اشراف اطلاعاتی دستگاه حکومت عباسی قرار داشت، ولی با وجود همه آن فشارها و خفقان سیاسی و اجتماعی شاگردانی تربیت کرده بود که کمک شایانی به نشر معارف اسلامی، شیعی و رفع شبهات شبهه افکنان و پاسخگویی به پرسشگران انجام دادند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین کارهای حضرت امام حسن عسکری(ع) کار فرهنگی بود، ادامه داد: ایشان ضمن مقابله با شبهات با وجود فشارهای حکام جور، تلاش می کردند کار فرهنگی را از طریق پاسخ به سؤالات انجام دهند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha