پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت معصومه(س) نه تنها علم را از محضر امام معصوم و علوم آل محمد(ص) آموخته بودند بلکه در روایتگری حدیث سعی می کردند علم و دانششان را نشر و به دیگران ارائه کنند.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرنگار حوزه در سالروز رحلت جانسوز بانوی آب و آیینه حضرت معصومه(س) اظهار داشت: ایشان راوی احادیث مختلفی از جمله منزلت، غدیر، تولد امام حسین(ع) و بسیاری از روایات بودند که در کتب شیعه و در بعضی از کتب اهل سنت از جمله شافعی ها به آن پرداخته شده است.

وی افزود: بسیاری از روایاتی در خصوص اصل امامت و ولایت است که سلسله سند آن به این بانوی محدثه باز می گردد ایشان نه تنها مسیر نبوت و امامت را خوب تشخیص دادند بلکه به عنوان وظیفه فردی و اجتماعی به آن عمل کردند.

فعال حوزه زنان و خانواده، با بیان اینکه حضرت معصومه(س) همراه و همدل برادر بزرگوارش امام رضا(ع) بود گفت: ایشان وظیفه شناس بودند و به عنوان یک کنشگر اجتماعی با امام زمان خود ارتباط داشتند و پیرو ایشان بودند از این رو هجرت در یک مسیر طولانی و در شرایط سخت به جان خریدند و از شهر مدینه به سمت طوس حرکت کردند.

وی ادامه داد: این بانوی مطهره تحول اجتماعی را رقم زدند و با تبعیت از ولی زمانه، تابع و ولایت مدار و مرید امام بودند که از راه دور ایفای نقش کرده و در مسیر امامت و ولایت فضا سازی کردند و این امر باعث حساسیت موالیان بنی عباس شد.

کارشناس مباحث مذهبی، خاطر نشان کرد: برخی از مورخان و نویسندگان معتقد هستند که وفات حضرت حضرت معصومه(س) شهادت گونه بود زیرا تعدادی از کاروانیان به شهادت رسیدند و این بانو به خاطر شدت تالم روحی بیمار شد و یا اینکه این بانو را در ساوه، مسموم کردند و بعد راهی شهر مقدس قم شد و در 17 روزی که در بیت النور بود، پاسخگوی مردم و یا در حالت راز و نیاز با معبود خویش بود در نهایت این کسالت منجر به رحلت ایشان شد.

وی با تاکید بر اینکه حضرت معصومه(س) مظهر عفاف و پاکی، الگوی علم و ادب، اطاعت و ولایت مداری است گفت: ایشان به نحوی مورد اعتماد امام زمانه اش بود که نه تنها در دوران اسارت امام موسی بن جعفر(ع) بلکه بعد از شهادت پدرش، تحت تعلیم و تربیت امام رضا(ع) قرار گرفتند.

ظهیری، گفت: این بانو از نظر علم و آگاهی و قدرت پاسخگویی زبانزد عام و خاص بودند و حتی پدرش در در سنین کمتر از نوجوانی و شاید در کودکی این فرزندش فرمودند:« فداها ابوها».

وی با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) از لحاظ اخلاقی بسیار عفیف و دارای حسن و خلق بودند گفت: مردم برای یافتن پاسخ سوالات به ایشان مراجعه می کردند و ایشان پاسخگو بودند ضمن اینکه امام رضا(ع) به ایشان لقب معصومه دادند.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: این بانو دارای القاب بسیاری از جمله عالمه، محدثه،مطهره و معصومه بیان شده است که بیانگر یکی از شیوه های حسن خلق و جایگاه علمی ایشان است که انسان راوی حدیث باشد و تراث پیامبر را به نسل های آینده برساند.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) باید به عنوان الگو به مردم و به خصوص نسل جوان معرفی شود گفت: ایشان پاکدامن، عفیف، امام شناس، زمانه شناس، با بصیرت، ظلم ستیز و دارای حسن خلق و تقوای عملی بودند.

ظهیری خاطر نشان کرد: تورق دوباره در زندگی این بانو که مثل عمه اش حضرت زینب(س) عالمه غیرمعلمه بودند و درس آموخته در محضر امام معصوم بودند ضروری است.

وی با اشاره به اینکه چهار امام معصوم درباره این بانو روایت گری کرده اند گفت: از امامان جعفرصادق(ع)، موسی بن جعفر(ع)، رضا(ع) و جواد(ع) درباره این بانو روایت هایی به یادگار مانده است.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: گواهی های این چهار معصوم تاکید بر الگوبودن این بانو برای همه نسل ها و عصرها، روایت گری و درس آموزی است همچنین برای همیشه برای ما نگین انگشتری قم شد و بارگاه ایشان محلی برای نشرعلوم آل محمد(ص)و ام القرای جهان اسلام شد و ما افتخار می کنیم که ریزه خوار خان کریمه اهل بیت هستیم.

وی به جایگاه شفاعت کریمه اهل بیت اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) می فرمایند: «به زودی در آنجا (قم) زنی از اولاد من دفن می شود که نام او فاطمه است، پس هر کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود.»

ظهیری افزود: امام جواد(ع) نیز فرمودند: «هر کس عمه ام فاطمه(ع) را در قم زیارت کند، برای او بهشت خواهد بود».

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha