سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ مصاحبه با معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران خانم ظهیری

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: سبک زندگی حضرت معصومه(س) کریمه اهل بیت(ع) مسیر روشن و سعادت بخش برای تمام دختران جهان است تا روش این بانو را الگو و سرلوحه قرار دهند.

معصومه ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به مناسبت میلاد کریمه اهل بیت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: این حضرت بانوی با فضیلت و حرمش نگین انگشتری شهر مقدس قم است که چهار امام معصوم در شان او روایات دارند، امام صادق(ع) فرمودند که قم حرم اهل بیت است.

وی افزود: به شفاعت این بانو همه شیعیان بهشتی می شوند.

ظهیری با اشاره به اینکه چهار ویژگی برای حضرت معصومه (س) اختصاص یافته است گفت: قبل از ولادت این بانو وعده آمدنش داده شد، در جوانی حجت امام زمانه خویش قرار گرفت در زیارت نامه می خوانیم که امین و حجت است.

وی ادامه داد: امام معصوم این بانو را معصومه نامید این نام را حضرت رضا (ع) برادر بزرگوارش به خاطر طهارت و پاکی و مسیر امام محوری نامیدند.

وی با بیان اینکه حضرت معصومه (س) آگاه به زمان بود گفت: ایشان در شرایط سخت اجتماعی آن زمان که پدرشان در تبعید یا زندان بودند با کنشگر اجتماعی و روحیه تاثیر گذاری در جامعه برخورد می کردند که ارتباطات امام رضا(ع) با این خواهر محقق می شد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه حضرت معصومه (س) علاوه بر شخصیت صالح و مومن و عفیفه بودن یک وجهه اجتماعی داشت گفت: این بانو راوی حدیث است و اکثر روایات امامت را از جمله سفینه و غدیر از ایشان نقل شده است.

وی گفت: فاطمه معصومه (س) بانوی عالمه صالحه مومنه است که برای همه نسل ها می تواند الگوی مفید بودن به حال جامعه از جهت تقید به شریعت و عفاف و همچنین پیام رسانی را به یادگار بگذارد.

ظهیری بیان داشت: این بانوی پیام رسان و مبلغ است که در سنین کم پاسخگوی سوالات مردم بودند و احساس مسئولیت نسبت به وضعیت شیعیان داشتند.

وی ابراز داشت: در تاریخ نقل شده است ک روزی جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر(ع) و پرسیدن سؤلاتی از ایشان، به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم(ع) در مسافرت بود، پرسشهای خود را به حضرت معصومه(س) که در آن هنگام کودکی خردسال بیش نبود، تحویل دادند.

ظهیری ادامه داد: فردای آن روز برای بار دوم به منزل امام رفتند، ولی هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. پس به ناچار پرسشهای خود را باز خواستند تا در مسافرت بعدی به خدمت امام برسند، غافل از اینکه حضرت معصومه (س) پاسخ پرسشها را نوشته بودند.

به گفته وی وقتی پاسخها را دیدند بسیار خوشحال شدند و پس از سپاسگزاری فراوان، شهر مدینه را ترک کردند. در بین راه با امام کاظم(ع) برخورد کردند و ماجرای خود را تعریف کردند، وقتی امام(ع) پاسخ پرسشها را مطالعه کردند، سه بار فرمود: «فَداها أبوها» پدرش فدایش.

وی با اشاره به هجرت حضرت معصومه (س) به سمت برادر گفت: وقتی امام رضا(ع) نامه دادند این بانو تنها به قصد دیدن برادر نبود بلکه با کاروان در مسیر اطاعت پذیری و ولایت محوری حرکت کردند.

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: حکومت جو خفقان ایجاد کرده بود و رابطه با امام رضا (ع) را مورد کنترل قرار می داد اما این کاروان توانست وظیفه ارتباط بین امت و امام را ایجاد کند و ایفای نقش داشته باشد در ادامه مسیر کاروان در نزدیک ساوه مورد هجمه قرار می گیرد و شهر قم میزبان بانوی آب و آیینه و مامن عاشقان اهل بیت می شود.

وی تاکید کرد: خداوند یک بلند مرتبگی به قم نسبت به سایر سرزمین ها اعطا کرد همچنین بسیاری از نهضت ها و انقلاب ها از اینجا شکل گرفته است و مبعث انقلاب اسلامی قم بوده است که تحولات جهان اسلام و زمینه سازی برای آمدن مصلح شکل گیری پیدا کرده و زمینه سازی شده است.

ظهیری ابراز امیدواری کرد: نسل جدید با مطالعه در زندگی بهترین ها و اسوه ها این مسیر خوب را بتواند برای همیشه طی کند ضمن اینکه خوبان متعلق به مکان و زمان خاصی نیستند و به همه عصر و زمان ها تعلق دارند و شیوه آنها درامام شناسی و مشارکت های اجتماعی و حضور در تشکل ها برای ما می تواند زمینه تشکل بزرگ خوبان و وحدت رویه را ایجاد کند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha