سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حضرت معصومه

حوزه/ حضرت معصومه(س) بانوی عالمه و عارفه ای که مظهر تمام نمای ولایت مداری و با لقب کریمه اهل بیت(ع) درس آزادگی، عصمت و طهارت را به همه زنان و مردان گوشزد کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ هجری قمری در خانه امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع) و بانوی پاکدامن حضرت نجمه خاتون‌(س) در شهر مدینه منوره  دیده به جهان گشود دختری که نوید تولدش و آرامگاهش را سال ها پیش داده بودند.
این بانو در مکتب علم و اخلاق پدر بزرگوار و بردارش پیشوای هشتم شیعیان امام رضا(ع) بزرگ شد و با القابی از جمله طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، رضیه، مرضیه، سیده صدیقه، سیده نساء العالمین، محدثّه و عابده در میان مردم شناخته شد.
ایشان به قدری ولایت مدار بودند که در سال ۲۰۱ هجری قمری به نامه برادرش لبیک گفته و با همراهی بستگانش برای دیدن برادرش، امام رضا(ع) راهی خراسان شد که در نزدیکی ساوه به علت اتفاق هایی که افتاده بود از ادامه مسیر بازماند و از اطرافیان خواست تا او را به شهر قم برسانند.  
این بانو در شهر قم جانش را در راه برادرش و ولایت مداری فدا کردند و امروز آرامگاهش مامن عاشقان مکتب اهل بیت(ع) است.
همچنین سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم ایرانی با عنوان روز «دختران» نامگذاری شده ‌است‎‎. همچنین دهه اول ماه ذی‌العقده دهه کرامت نام گذاری شده است که آغازش با ولادت حضرت معصومه (س) و پایانش با ولادت حضرت ابوالحسن علی بن موسی‌الرضا (ع) است.


ولایت مداری درسیره کریمه اهل بیت(ع)
استاد حوزه در گفت و گو با خبرنگار حوزه در سالروز میلاد کریمه اهل بیت(ع)  در باره شخصیت والای حضرت معصومه(س) گفت: این روز به نام روز دختر نامگذاری شده است تا با معرفی ابعاد مختلف زندگی این بانو برای نسل جوان و متدینان الگو باشد.
طاهره حیدری مجد اضافه کرد: یکی از مهمترین ویژگی های این حضرت لقب کریمه اهل بیت(ع) است که از سالروز ولادت ایشان تا سالروز میلاد ثامن الحجج(ع) به دهه کرامت نیز نامگذاری شده است.
وی بیان داشت: حضرت معصومه(س) تنها خواهر امام رضا(ع) پیشوای هشتم شیعیان هستند که عارفه و عالمه هستند ایشان از مادری متولد شده است که به آل الله معروف بودند.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جایگاه مادر در نقش تربیت فرزند گفت: حضرت معصومه(س) در مکتب امامان معصومی از جمله حضرت موسی کاظم(ع) پدر بزرگوارش و برادر گرانقدرش حضرت رضا(ع) و مادر مکرمه اش نجمه خاتون(س) تربیت یافتند.
وی افزود: حضرت معصومه(س) و امام رضا(ع) میان فرزندان پیشوای هفتم شیعیان مانند خورشیدی می درخشیدند که فیض آنها شامل همه می شد.
پیشگویی امام صادق(ع) در خصوص تولد حضرت معصومه(س)
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به پیشگویی امام صادق(ع) در خصوص تولد حضرت معصومه(س) گفت: در بحارالانوار نقل شده است که یکی از شیعیان به محضر پیشوای ششم شیعیان آمد، دید آن حضرت در کنار گهواره کودکی، با آن کودک گفتگو می کند، تعجب کرد و گفت: آیا با کودک نوزاد سخن می گویی؟ و امام صادق(ع) فرمود: اگر تو هم مایل هستی نزد این کودک بیا و با او گفتگو کن.
وی ادامه داد: نقل شده است که این شخص می گوید: کنار گهواره آن کودک نوزاد رفتم، سلام کودکم، جواب سلام مرا داد، به من فرمود: نامی که برای دختر تازه متولد شده ات برگزیده ای عوض کن، زیرا خداوند آن نام را دشمن دارد.(این شخص چند روز قبل دارای دختر شده بود و نامش را حمیرا گذاشته بود.)
حیدری مجد خاطر نشان کرد: آن شخص می گوید: سخن گفتن نوزاد، و اطلاع او از اخبار پنهان، و نهی از منکر او، مرا بیشتر به تعجب واداشت، بهت زده شدم، امام صادق(ع) به من فرمود: تعجب نکن، این کودک فرزندم موسی(ع) است خداوند از او دختری به من عنایت کند که نامش فاطمه است، او در سرزمین قم به خاک سپرده می شود، و هر کس(مرقد) او را در قم زیارت کند، بهشت بر او واجب است.
وی با بیان اینکه حضرت معصومه(س) عالمه، فقیهه و عارفه زمان خویش بودند گفت: این بانو در زمان خویش دانشمند و فقیه بودند به گونه ای که در نبود پدرشان به سوالات و شبهات شیعیان پاسخ می دادند.
استاد حوزه گفت: در تاریخ آمده است که ایشان در نبود پدر جواب سوال های شیعیان را داد و وقتی پدرش جواب سوال ها را دیدند سه بار گفتد فداها ابوها این کلمه ای بود که پیامبر اکرم نیز در دوران خویش به فرزندش حضرت زهرا(س) گفته بودند.
وی با اشاره به صفت کریمه اهل بودن حضرت معصومه(س) گفت: صفت «کریمه» به دلیل باسخاوت بودن به ایشان تعلق‌گرفته نگرفته است بلکه به خاطر دارا بودن روح بزرگوار و منزه از هر پستی است.
حیدری مجد گفت: همه انسان ها به صورت ذاتی کریم هستند که بر اساس آیه ۶۱ تا ۶۵ سوره اسرا  شیطان نسبت به این صفت انسان حسد ورزیده است و بیان‌شده که وقتی خداوند به ملائکه می‌فرماید بر آدم سجده کنید همه ملائکه سجده می‌کنند الا ابلیس که وقتی خداوند  از شیطان سؤال می‌کند که چرا به آدم سجده نمی‌کنی؛ شیطان در پاسخ می‌گوید: من به کسی سجده کنم که از خاک است؟ و به من بگو چرا این انسان را کریم کردی؟
استاد حوزه ادامه داد: انسان‌ها در مواجه با شیطان به سه دسته تقسیم می‌شوند از گروه اول، با صفت «مخلصین» نام‌برده شده که شیطان هیچ‌گونه راه تسلطی بر آنان ندارد و این ویژه ۱۴ معصوم و انبیای الهی است، گروه دوم مورد سلطنت شیطان و گروه سوم در میان این دودسته قرار دارند و دائماً تحت وسوسه شیطان هستند.
وی ابراز داشت: خداوند صفت کریم بودن را در وجود هر شخصی قرار داده است از این رو فردی به واجبات عمل کند و از محرمات به دور و ولایت مدار باشد به کرامت خواهد رسید در همین راستا حضرت معصومه(س) به درجه اعلای کرامت رسیده بودند که باید به عنوان الگو برای همه معرفی شوند.
استاد جامعه الزهرا(س) به عصمت و طهارت حضرت معصومه(س) نیز اشاره کرد و گفت: این حضرت دارای  عصمت اکتسابی و مقام شفاعت در نزد خداوند و صاحب کرامات عالیه‌ای است که با تمسک به ولایت و اطاعت از امامت آن را خداوند به آن حضرت اعطاء کرده است.
وی گفت: همچنین زیارت حضرت معصومه(س) معادل زیارت حضرت فاطمه زهرا(س) است که در این باره نقل شده است که مرحوم آیت‌الله سیّد محمود مرعشی نجفی بسیار علاقه‌مند بود که محل قبر شریف حضرت فاطمه زهرا (س) را به دست آورد که در عالم رؤیا به محضر مقدّس حضرت امام صادق (ع) مشرّف شد.
استاد حوزه ادامه داد: امام به ایشان فرمودند: «عَلَیْکَ بِکَرِیمَةِ اَهْل ِ الْبَیت» یعنی به دامان کریمه اهل بیت چنگ بزن که قبر شریف حضرت معصومه (س) در قم است.
به گفته وی، آن حضرت در سایه اطاعت و عبادت و تهذیب نفس به مقام کرامت اکتسابی که همان شأن مقام ولایت است و در زیارت نامه ایشان با عنوانیا فاطمة اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شاناً من الشأن بیان شده است ومهمترین بخش زندگی آنحضرت که برای دختران جوان بعنوان الگوی معرفی می‌شود ترک معصیت واطاعت از خداوند است.


بهشت پاداش زیارت حضرت معصومه(س)
استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار حوزه در سالروز میلاد کریمه اهل بیت(ع) حضرت معصومه(س) اظهار داشت: این بانو امامزاده جلیل القدری هستند که درباره فضیلت زیارت حرم ایشان روایات متعددّی از سوی امامان معصوم صادر شده است که هم بر منزلت و قداست این بانوی بزرگوار دلالت می‌کند و هم پاداش زیارتش را بیان می‌دارد.
افتخار یوسفی افزود: امام رضا(ع) فرمود: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ»؛ «کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود.»
وی با اشاره به درجات علمی و فقهی این بانوی عالمه بیان داشت: روزی جمعی از شیعیان به قصد دیدار حضرت موسی بن جعفر(ع) و پرسیدن سوالاتی از ایشان به مدینه منوره مشرف شدند. چون امام کاظم(ع) در مسافرت بود، سوالات خود را به حضرت معصومه(س) تحویل دادند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: فردای آن روز برای بار دیگر به منزل امام شرف حضور پیدا کردند، لیکن هنوز ایشان از سفر برنگشته بود. چون ناچار به بازگشت بودند، مسائل خود را مطالبه کردند تا در مسافرت بعدی خدمت امام برسند که در این هنگام متوجه شدند این بانو جواب پرسشها را نوشته است.
وی خاطر نشان کرد: همین افراد در بین راه با امام موسی بن جعفر(ع) مواجه شده، ماجرا را تعریف کردند و چون امام پاسخ سوالات را مطالعه کرد، سه بار فرمود:((فداها ابوها)) پدرش فدایش.


الگویی کامل برای زنان و دختران عالم
یوسفی با بیان اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) الگوی کامل برای زنان و دختران است گفت: این بانو برای همه کسانی که حتی هم دین و مذهب ما نیستند و دارای آزادگی هستند نیز یک الگوی نمونه است.
وی تاکید کرد: از زندگی و بخش های مختلف سیره این بانوی بزرگوار باید درس گرفت و به اقتدای عملی کرد.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه باید به حضرت معصومه(س) اقتدای عملی کرد گفت: ایشان درس معرفت و ایمان را برای همه به یادگار گذاشته اند به گونه ای که با تقویت پایه های اعتقادی نه تنها خودشان عالمه بودند بلکه در نبود امام زمانه اش پاسخ گوی سوالات و شبهات شیعیان بودند.
وی ابراز داشت: این بانو در متانت، وقار و حفظ حریم نامحرم نمونه بودند و با حفظ حجاب و عفاف و پاکدامنی پاسخگوی عموم مردم بودند.
ایثار و ولایت مداری در سیره بانو کریمه اهل بیت(ع)
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کریمه اهل بیت(ع) درس ایثار و ولایت مداری را در تاریخ نشان دادند گفت: ایشان در لبیک به ولی زمانش مسیر طولانی از مدینه تا ایران را برای دیدن برادرش امام رضا(ع) پیمودند و در این مسیر جان خویش را از دست دادند که این امر نشانگر مودت و ولایت مداری را به وضوح نشان می دهد.
یوسفی گفت: برای کسب معرفت زیارت حرم این بانو باید تک تک ابعاد زندگی اش را مورد مطالعه قرار داد و از آن درس گرفت.
حضرت فاطمه معصومه(س) سرچشمه همه خوبی هاست ایشان الگویی تمام عیار در عرصه های معرفتی، بصیرتی و مجاهدت در راه خداست که سخنان نورانی و گوهر بار امامان معصوم(س) نشانگر منزلت، شخصیت و جایگاه زیارتی حرم این بانو است.

۳۱۳/۶۱

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha