پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت معصومه(س)

حوزه/ مسئول بسیج اساتید و نخبگان جامعةالزهرا(س) گفت: حضرت معصومه(س) یکی از بانوان تمدن ساز اسلامی است که نقش بسیاری در رشد و اعتلای دین اسلام داشته اند.

طاهره حیدری مجد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، در سوگ کریمه اهل بیت (ع) اظهار داشت: این بانو سراسر علم و معرفت و سلوک الی الله است دختری که در یک هزار و 400 سال پیش هجرت و کاروانی را مدیریت می کند و به تنهایی این هجرت را برای حفظ اسلام و امروز دین و تحقق امامت و ولایت به جان می خرد.

وی افزود: این بانوی ولایت مدار با تاسی از سیره حضرت زینب(س) پیش قدم می شود چرا که بعد از قیام امام حسین(ع) حضرت زینب(س) بودند که به تبیین و پیام رسانی اهداف قیام پرداختند اگر ایشان نبودند جریان شهادت و اهداف سالار شهیدان گم می شد.

مسئول بسیج اساتید ونخبگان جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه وجود حوزه های علمیه به برکت حضرت معصومه(س) شکل گرفت گفت: مراکز علمی و حوزوی و شخصیت های دینی و علمی همه در سایه وجودی حضرت به ترویج و تکمیل علوم اسلامی پرداختند. آنچه که امروز جهان را به حق دعوت می کند این حکومت اسلامی است.

وی ادامه داد: این بانو نه تنها در زمان خود تمدن ساز بود و بلکه هزار سال بعد از وجودشان، امروز جهان کفر و شرک و حق توجه به این حکومت اسلامی دارند که در پرتو علوم مکتب آل الله رقم خورد.

استاد حوزه و دانشگاه به مقامات این بانو اشاره کرد و گفت: ایشان از زمان تولد تا سن 27 سالگی در محضر معصومانی و امامانی از جمله امامان موسی بن جعفر(ع) و رضا(ع) و جواد(ع) بودند و از مکتب ایشان درس ولایت و امامت را آموختند.

وی افزود: شخصیت ایشان اینگونه بود که بسیار عالمه، عارفه و فقیه بودند و توانستند با رشد تعالی روحی و تقرب الی الله به مقاماتی از معنویات برسند.

حیدری مجد افزود: بعد علمی این بانو به قدری زیاد است که در تاریخ آمده است در زمان حیات مبارک امام موسی بن جعفر(ع) جمعی از علاقمندان و یاران حضرت که در بیرون از مدینه زندگی می کردند برای زیارت و عرض ادب و طرح سوالات خود به مدینه می آیند و به خانه حضرت مشرف می شوند. حضرت معصومه(س) به آن شیعیان می گویند که پدر در خانه نیست. آن شیعیان عرض می کنند ما از بیرون مدینه برای زیارت امام (ع) و طرح سوال خدمت شان رسیده ایم. این جاست که حضرت معصومه (س) می گویند من سوالات را ببینیم و بعد هم می فرماید فردا بیایید و جواب سوالات را بگیرید. فردا آن ها جواب سؤالات را می گیرند و در راه رفتن به سمت خانه هایشان امام موسی کاظم(س) را در راه زیارت می کنند، امام وقتی جواب ها را می بیند سه بار پشت سر هم تکرار می کنند: فداها ابوها فداها ابوها فداها ابوها.

وی با اشاره به مقام شفاعت حضرت معصومه(س) اشاره کرد و گفت: بحث شفاعت در بین بانوان ائمه به حضرت معصومه(س) و حضرت زهرا(س) اختصاص دارد. بر اساس روایات و احادیث به شفاعت ایشان تمام شیعیان به بهشت وارد می شوند اگر در بحث مقام معنوی این حضرت بحث کنیم زبانمان قاصر است.

استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: این بانو مقامات معنوی، تقوایی و الهی را کسب کردند معصومه و کریمه اهل بیت لقب‌های مشهور فاطمه دختر امام کاظم‌(ع) اند گفته‌اند «معصومه» از روایتی منتسب به امام رضا(ع) اخذ شده است. «کریمه اهل بیت» هم به خوابی مستند است که سید محمود مرعشی نجفی، پدر آیت‌الله مرعشی نجفی دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه را کریمه اهل‌بیت خوانده است.

وی خاطر نشان کرد: لقب معصومه یعنی پاک از گناه و خطاست ایشان از عالی ترین درجه عصمت و طهارت برخوردار بودند. این دو صفت ویژه اولیای الهی است که در شان این بانو ذکر شده است.ضمن اینکه ایشان دارای زیارت مخصوصی از ناحیه امام معصوم هستند.

حیدری مجد با اهتمام بر اینکه حضرت معصومه(س) راوی حدیث بود گفت: مقام معنوی، عرفانی و تقوایی این بانو به قدری بود که چندین روایت از این بانو به ما رسیده است که در خصوص رسالت و امامت امام علی(ع)، تثبیت جایگاه غدیر، اهمیت دوستی با خاندان اهل بیت است. این بانو تمام توجه را به مهمترین امر در دین که بحث امامت و ولایت است جلب کرده است.

وی گفت:جایگاه حضرت معصومه(س) بقدری بالاست که احادیثی که در شان این بانو بیان شده است که حتی قبل از تولد ایشان است. حضرت صادق(ع) فرمود: برای خداوند حرمی است که مکه باشد و برای رسول خدا(ص) حرمی است که آن مدینه باشد و برای امیرمؤمنان( حرمی است که آن کوفه باشد و برای ما اهل بیت حرمی است که قم باشد. به زودی فرزندم به نام فاطمه در آن دفن می شود. کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود. راوی گفت: این سخن را حضرت صادق(ع) وقتی فرمود که هنوز فرزند (امام) کاظم(ع) به دنیا نیامده بود. همچنین از امام رضا(ع) نقل شده است که کسی که معصومه(ع) را در قم زیارت کند، مانند آن است که مرا زیارت کرده است.

استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به شبهه ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) از سوی قشر جوان می گوید: در سیره اهل بیت تاکید بر ازدواج شده است اما دلایل مختلفی برای ازدواج نکردن این بانو مطرح شده است که یکی از این موارد نبود هم کفو برای این بانو از لحاظ درجه معنوی و علمی و اخلاقی است چنان که در روایات داریم که اگر حضرت علی(ع) نبود برای حضرت زهرا(س) نیز هم کفوی نبود.

وی ابراز داشت: در زمان امامان موسی بن جعفر(ع) و رضا(ع) خفقان سختی برای اهل بیت بود شیعیان جرات نمی کردند برای گرفتن سوالات به صورت آشکارا به خانه این حضرت بروند و این به خاطر ترس از حکومت بود که نه تنها حضرت معصومه(س) بلکه هیچ کدام از دختران ایشان ازدواج نکردند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha