جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عباسی خراسانی

حوزه/ از جمله ویژگی های استثنایی حضرت معصومه(س) آن است که ایشان، امامزاده ای است که زیارت نامه اش از معصوم(ع) صادر و اهمیت زیارت ایشان در روایات متعدد اهل بیت(ع) مورد تاکید واقع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی عباسی خراسانی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به اینکه مقامات حضرت فاطمه معصومه(س) بسیار متعدد است، اظهار داشت: نخستین مقامی که در خصوص ایشان می توان عرض کرد آن است که ایشان واقعا فاطمه است و فاطمه کسی است که از بدی ها جدا شده است.

وی افزود: فاطمه کسی است که نسبت به دیگران جلودار بوده و منقطع از خلق و متصل به حق است؛ به این معنا بزرگترین مقامی که عرفا برای یک عارف در نظر می گیرند، همین انقطاع از خلق و اتصال به حق است.

*چه کسانی خطاب «فداها أبوها» را دریافت کرده اند؟

این استاد حوزه ابراز داشت: مقام دومی که برای حضرت بیان شده است، عنوانی است که هر دو پدر بزرگوار ایشان یعنی پیامبر اکرم(ص) و امام موسی بن جعفر(ع) نسبت به دختران خود بیان کردند؛ پیامبر به حضرت زهرا(س) و امام موسی کاظم(ع) به حضرت معصومه(س)، فداها ابوها را گفته اند و نکته جالب آنکه پیشوای هفتم شیعیان این بیان را پس از پاسخ حضرت معصومه(س) به سؤال قمی ها بیان کردند.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه از دیگر مقامات حضرت معصومه(س)، مقام شفاعت است، خاطرنشان ساخت: امام صادق(ع) روایت سنگینی نقل کردند که در آن بیان فرمودند: «ان لله حرما وهو مكة و للرسول حرما وهو المدينة ولاميرالمؤمنين حرما وهو الكوفة ولنا حرما وهو قم وستدفن فيها امراة من ولدي تسمي فاطمة من زارها وجبت له الجنة/ براي خدا حرمي است و آن مكه است و براي رسول خداصلي الله عليه وآله حرمي است و آن مدينه است و براي اميرمؤمنان عليه السلام حرمي است و آن كوفه است و براي ما حرمي است و آن قم است و به زودي زني از فرزندان من در آنجا دفن مي شود كه نامش فاطمه است؛ هر كس او را زيارت كند بهشت بر او واجب خواهد شد».

نویسنده کتاب الهی نامه گفت: مقام زیارت حضرت معصومه(س) به حدی است که زیارت کننده قبر ایشان به مقامی می رسد که بهشت بر آن واجب می شود؛ از آنجا که دنیا مزرعه آخرت است، کسی که در این دنیا مقام عفت داشته باشد، در عالم آخرت به مقام شفاعت می رسد.

وی اظهار داشت: مقام دیگر ایشان آن است که این بانو از روات و محدثین بزرگ تاریخ اسلام بوده و در سلسله روات شیعیان هستند؛ حتی خطبه فدک نیز از حضرت معصومه نقل شده است.

*امامزاده ای که زیارت نامه ایشان از معصوم(ع) صادر شده است

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی بیان کرد: از جمله ویژگی های استثنایی ایشان آن است که حضرت معصومه(س) امامزاده ای است که زیارت نامه ایشان از معصوم(ع) صادر شده و اهمیت زیارت ایشان در روایات متعدد اهل بیت(ع) مورد تاکید واقع شده است.

این پژوهشگر حوزوی گفت: حضرت معصومه(س) از معدود بندگانی در تاریخ بشریت هستند که مقام عندیت داشتند؛ مقام شفاعت در برزخ ممکن است برای شهدا و علما نیز بیان شده باشد؛ اما مقام شأنا من الشأنی که از امام رضا(ع) در خصوص ایشان ذکر شده، نشان می دهد که کریمه اهل بیت(ع) به مقام عندیت رسیده اند.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: مقام دیگر ایشان، نسبت خاص با ائمه(ع) است؛ حضرت فاطمه معصومه(س) دختر، خواهر و عمه امام است و در شأن ایشان همین بس که امام رضا(ع) در خصوص این بانو فرمودند که هر کسی که حضرت معصومه(س) را زیارت کند، گویی من را زیارت کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی خراسانی تصریح کرد: حضرت معصومه(س) محور صدور علوم اهل بیت(س) است؛ امر، امر الهی بوده است که مدفن ایشان مرکز حوزه های علمیه شیعه و صدور علوم اهل بیت(ع) باشد و به همین دلیل مردم این شهر به خصوص طلاب باید به این حضرت و صفات خاص ایشان اقتدا نمایند.

وی بیان داشت: کرامات حضرت فاطمه معصومه(س) بیش از حد تصور است و دوست و دشمن به این کرامات اعتراف دارند؛ افتخار بنده شاگردی اساتیدی همچون مرحوم آیت الله بهاالدینی، آیت الله مصطفی خوانساری و علامه حسن زاده آملی است که از راه توسل به این بانو حاصل شده است.

این استاد حوزه اظهار داشت: بندگان خدا و عاشقان مکتب اهل بیت(ع) در این روزهای عزیز تا می توانند باید زائر حضرت بوده و به مضجع شریف بانویی بروند که مقام عندیت داشته و از معدود اولیاء الهی است که مقام شفاعت بندگان خدا را دارد.

*اقسام شفاعت

این پژوهشگر حوزوی با بیان این مطلب که در مکتب اسلام دو نوع شفاعت «عند الورود الی الجنه» و «فی الجنه» وجود دارد، ابراز داشت: علما و شهدا می توانند برای ورود به بهشت شفاعت کنند؛ ولی تنها افراد خاصی هستند که در بهشت می توانند برای ارتقای درجه بهشتیان شفاعت کنند؛ ما شیعیان قائل به تکامل برزخی هستیم؛ به این معنا که بندگان در بهشت نیز می توانند ارتقاء درجه داشته باشند و حضرت معصومه(س) از خاص ترین بندگان خداست که جواز چنین شفاعتی را از خداوند دریافت کرده است؛ زیرا این بانوی بزرگوار مقام عندیت دارند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha