شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حضرت معصومه(س)

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) گفت: این بانو با داشتن زیارت نامه‌ای از امام معصوم و مرقد مطهری دارای شأن و منزلت بالایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، اظهار داشت: با بهره گرفتن از زیارت نامه ها به شناخت معصومین و امامزادگان وعظمت وجودی آنان پی می ببریم در زیارت نامه حضرت معصومه(س) راه شناخت وجود دارد بعد از سلام هایی که به پیامبران دادیم بعد به ایشان پیام می دهیم.

وی افزود: امام رضا(ع) در شان این بانو فرمودند: مَن زارَها عارِفا بِحَقِّها فَلَهُ الجَنَّةُ: هر کس او را با شناخت زیارت کند ، بهشت پاداش او خواهد بود. با توجه به اینکه زیارت رفتن امر مستحبی است اما بهشت را برای انسان واجب می کند که باید این زیارت همراه با کسب معرفت و شناخت نسبت به امام باشد و جویندگان نیز با موشکافی و اسرار در زیارت نامه ها به بعد علمی و اخلاقی امامزاده پی می برند.
استاد جامعه الزهرا(س) ادامه داد: دعا و زیارت یک جام زلالی از معرفت در کام تشنگان است که در زندگی خود دریافت کردند. متاسفانه اتفاق های بسیاری به وجود می آید که باعث ناامیدی می شود ولی دعا و زیارت فریاد روح محجور ماست و به امیدبخشی انسان ها کمک می کند.
وی با بیان اینکه ۲ نوع عصمت وجود دارد گفت: عصمت ذاتی و اکتسابی داریم که ذاتی برای ائمه معصومان و اکتسابی برای همه مردم است که می توانند در طول زندگی آن را کسب کنند هر کسی به هر جایی رسید اول به تشبه وبعد زمینه تشرف فراهم شد.
درویشی گفت: سیره بزرگان را باید مطالعه کنیم و از نظر فکری و رفتاری خودمان را شبیه به حضرات کنیم تا زمینه تشرف را برای خودمان فراهم کنیم. از این رو در زیارت نامه حضرت معصومه(س) در کنار چهارده معصوم به ایشان سلام می دهیم که نشانگر بالابودن شان و منزلت ایشان در کنار انبیا و ائمه معصومان است.
وی تاکید کرد: چهار معصوم از جمله امامان صادق(ع)، موسی کاظم(ع)، رضا(ع) و جواد(ع) به زیارت ایشان تاکید کردند، امام صادق (ع) نیز فرمود: کسی که حضرت (س) را زیارت کند در حالی که آگاه و متوجه شأن و منزلت او باشد به بهشت می‌رود.
استاد جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه در زیارت حضرت معصومه(س) ایشان را واسطه قرار می دهیم گفت: زائران با واسطه به این معصومان به خداوند نزدیک می شوند و در برابر خداوند و مقربان الهی خشوع بیشتر و از مرکب غرور پایین خواهیم آمد.
وی افزود: یکی از دغدغه انسان عاقبت اندیش این است برای رفع و دفع بلاها باید امید داشته باشد و امید نیز برای انسان های مومن است. امیدی که از توسط با اهل بیت پیدا می کنیم به ما آینده روشنی را ترسیم می کند که خود این نشان دهنده بندگی و عبد است.
استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه زندگی حضرت معصومه(س) با حیات طیبه ای همراه بود گفت: برگرفته از زندگی معصومان بود و در مکتب آل الله به معرفت رسیدند.
وی ابراز داشت: ما نیز می توانیم با دور کردن رذایل و مزین کردن به فضایل اخلاقی و الهی به درجه عصمت اکتسابی دست یابیم.
وی با بیان اینکه امام رضا(ع) زیارت نامه را در شان حضرت معصومه(س) بیان کردند گفت: در این زیارت جایگاه والای این بانو بیان شده است. در تاریخ آمده است که امام رضا(ع) به سعد اشعری قمی می فرمایند: نزد شما برای ما یک قبری است که ارزش آن قبر به خاطر آن شخصی است که آن را در خود جای داده است.حضرت با این بیان دلسپردگی به خواهرشان را مطرح می کنند.
وی افزود: جایگاه این بانو به قدری والا بوده است که حتی ائمه قبل از ایشان نیز به جایگاه حضرت معصومه(س) اشاره کردند. حضرت صادق(ع) فرمود: برای خداوند حرمی است که مکه باشد و برای رسول خدا(ص) حرمی است که آن مدینه باشد و برای امیرمؤمنان( حرمی است که آن کوفه باشد و برای ما اهل بیت حرمی است که قم باشد. به زودی فرزندم به نام فاطمه در آن دفن می شود. کسی او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می شود. راوی گفت: این سخن را حضرت صادق(ع) وقتی فرمود که هنوز فرزند (امام) کاظم(ع) به دنیا نیامده بود.»

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha