دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حضور دسته های عزاداری در سوگ اخت الرضا(ع) در حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) با بیان اینکه زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها با حیات طیبه همراه بود گفت: زندگی این بانو برگرفته از زندگی معصومان بوده و ایشان تربیت یافته مکتب پدر و برادر بزرگوارش است.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در سوگ حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این بانو ورود زیارتنامه مأثور از برادرش امام رضا(ع) است که بعد از حضرت فاطمه زهرا(س) او تنها بانوی بزرگواری است که زیارت مأثور دارد.

وی افزود: علی بن ابراهیم سعد از حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نقل می کند که امام رضا(ع) می فرمایند: «ای سعد ما پیش شما (مردم قم) قبری داریم». گفتم فدای شما گردم. منظور شما قبر فاطمه معصومه(س) دختر امام هفتم(ع) است؟ فرمودند: بله، کسی که با شناخت حقّ او، وی را زیارت کند بهشت برای اوست. بعد فرمودند: وقتی برای زیارت آمدی در بالای سر و رو به قبله بایست، ۳۴ بار «الله اکبر»، ۳۳ بار «سبحان الله» و ۳۳ بار «الحمدلله» بگو و سپس زیارت را بخوان. در این زیارت نامه بعد از سلام هایی که به پیامبران داده ایم به حضرت معصومه سلام می دهیم.

استاد حوزه با بیان اینکه زیارت رفتن امر مستحبی است اما بهشت را بر انسان واجب می کند گفت: در زیارتنامه شایستگی های امام معصوم را می شناسیم، کسانی که جویندگان حق و حقیقت هستند به اسرار شگفت انگیز زیارتنامه ها می رسند.

وی تأکید کرد: دعا و زیارت جام زلال در کام تشنه کسانی است که این عطش را دریافت کرده و به بارقه امید در فضای غبارآلود زمان دست می یابند.

درویشی با اشاره به اینکه دو نوع عصمت ذاتی و اکتسابی داریم گفت: عصمت ذاتی برای انبیای الهی است و عصمت اکتسابی را افراد در طول زندگی خود می توانند به دست بیاورند هر کسی که به هر جایی رسید اول به تشبه رسید بعد زمینه تشرف فراهم شد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی سیره بزرگان را مطالعه کنیم و از لحاظ فکری و رفتاری و عملی خود را به آنها شبیه کنیم، زمینه تشرف مهیا می شود.

استاد جامعة الزهرا(س) با بیان اینکه زندگی حضرت معصومه با حیات طیبه همراه بود گفت: زندگی این بانو برگرفته از زندگی معصومان است ایشان تربیت یافته مکتب پدر و برادر بزرگوارش است.

وی ابراز داشت: از ویژگی‎های ایشان این بود که به علوم اسلام و آل محمد(ص) آگاهی داشت و از جمله روایت کنندگان حدیث بود. چندین حدیث است که در سند آنها نام حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ذکر شده است.

درویشی به آثار زیارت رفتن اشاره کرد و گفت: ارتباط و انسی را بین ما و شخصیت با عظمت پدید می آورد که نباید این آثار را در زندگی دست کم گرفت، عده ای هستند که در مورد زیارت رفتن دچار ناباوری و تمرد هستند و بعضی ها دچار ستایش بیش از اندازه می شوند این در حالیست که باید از نظر فکری ائمه معصومان را طوری بشناسیم که فراموش نشوند و آنان را واسطه فیض بین بنده و خداوند بدانیم.

وی خاطر نشان کرد: پیام زیارت کننده این است که من نسبت به امام معصوم معرفت پیدا کردم و قدر آن را می دانم و باید پیوسته مقام های آنها را بشناسیم. بهترین وسیله برای تقرب به خدا توسل به ائمه است. زائر به همه می فهماند که با توسل به معصومان انگیزه ای برای مناجات و برآورده شدن حوائج در کنار تلاش و همت دارد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha