جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 محمد صادق یوسفعلی

حوزه/ تولیت مدرسه بیت المهدی(عج) شیراز اظهار داشت: حضرت معصومه(س) مدافع و حامی ولایت بود و در پرتو آیه ی تطهیر رشد نموده و به مقام قرب الهی رسیده و به صفت معصومه، شهره خاص و عام شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق یوسفعلی تولیت مدرسه علمیه بیت المهدی(عج) شیراز با توجه به فرا رسیدن ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، در جمع طلاب و روحانیون این مدرسه  به عظمت و کرامت آن بانوی بزرگ اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت معصومه(س)، مهاجر، مجاهد و مدافع ولایت بود و به همین منظور راهی سرزمین غربت دور از دیار خودش شد تا بتواند در جوار برادر و امام خود، امام رضا علیه السلام مدافع قرآن و اهل بیت(ع) باشد.

وی افزود: آن بانوی بزرگوار ودیعه ای است الهی که امام صادق(ع) ده ها سال قبل، به میلاد پر برکت او نوید دادند و فرمودند که بدانید که حرم من و فرزندان بعد از من در قم است، آگاه باشید که قم، کوفه کوچک ما است و برای بهشت هشت در است که سه تای آن به سوی قم است.

تولیت مدرسه علمیه بیت المهدی(عج) شیراز بیان کرد: حضرت معصومه(س) در روز دوشنبه و در تاریخ اول ماه ذیقعده سال 173 قمری در خانه امامت و در مهد ایمان و معرفت و علم چشم به دنیا گشود و نام ایشان به برکت نام مقدس ام الائمه، حضرت فاطمه زهرا(س) به همین نام مبارک زینت گرفت.

وی اضافه کرد: از جمله لقب های آن حضرت که در تاریخ آمده عبارت است از، طاهره، حمیده، رشیده، تقیه، نقیه، سیده و اخت الرضا و علاوه بر این، لقب های محدثه، عابده، فاطمه الکبری، مرضیه، صدیقه و ... نیز در یکی از زیارت نامه های منسوب به ایشان آمده است.

عالمه ی اهل بیت(ع)

حجت الاسلام والمسلمین یوسفعلی در جمع حوزویان شیرازی اظهار داشت: عنوان عالمه برای شخصیتی مثل حضرت فاطمه معصومه(س) امری بسیار روشن است. آن حضرت در کنار خانواده ای به سر می برد که مهد علم و دانش بود. پدری که صاحب امامت شیعیان و سرشار از اندوخته های علم الهی است و مادری مثل نجمه خاتون(ع) که در حوزه علمیه و آموزشی حضرت حمیده(س) همسر امام صادق(ع) به فراگیری علوم الهی پرداخت.

محدثه آل طاها

عضو جامعه روحانیت شیراز خاطر نشان کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) از راویان احادیث اهل بیت(ع) به ویژه از برادر گرامیشان امام رضا(ع) و پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم(ع) بودند.

وی یادآور شد: حدیث غدیر، حدیث معراج پیرامون منزلت و فضایل شیعیان، حدیث دوستی آل محمد، از جمله احادیث و روایاتی است که از آن بانوی عالم محدثه نقل شده است.

استاد حوزه علمیه شیراز تصریح کرد: تائید افتاء و اجتهاد و علم آن حضرت از سوی پدر بزرگوارش امام هفتم(ع) حاکی از مراتب بسیار بالای علمی او است و لذا جلوه ی زیبایی آن در پاسخ به سوالات علمی شیعیانی که از راه های دور به مدینه مراجعه کردند، بود.

وی ادامه داد: عبادت و راز و نیاز توام با عشق و معرفت حضرت معصومه(س) فوق العاده بوده و ایشان اوقات بسیاری از شبانه روز را به مناجات و سجده و رکوع در برابر خداوند اختصاص می داده و می توان عبادت ایشان را مثل عبادت های حضرت زهرا(س) و حضرت مریم(س) را به شمار آورد.

حجت الاسلام یوسفعلی گفت: این بانوی گرامی، نمونه و الگویی برای زنان مومن، پرهیزکار، عابد، پاکیزه، نیکوکار، اهل رکوع و سجده، صالح و به خصوص دختران و زنان جوان به شمار می آید و قطعا این صفت عابده را از جده اش حضرت زهرا(س) به ارث برده است.

تولیت مدرسه علمیه بیت المهدی(عج) شیراز بیان کرد و گفت: بانوان فاطمی و خاندان نبوت و رسالت و امامت، همگی بر این سیره پایدار بودند.

وی گفت: فاطمه معصومه(س) نهال خاندان عصمت و طهارت است و در دامان امامت پرورش یافته و در پرتو آیه ی تطهیر رشد نموده و به مقام قرب الهی رسیده و به صفت معصومه شهره خاص و عام شده است.

استاد حوزه شیراز در ادامه این نشست خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم کلمه معصومه را در جای دیگری جست و جو کنیم، در زیارت سرور زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها آمده است که "صَلِّ عَلَى الْبَتُولِ الطَّاهِرَةِ الصِّدِّيقَةِ الْمَعْصُومَةِ" در این زیارت به لفظ معصومه اشاه شده و شاید حضرت امام رضا(ع) بدون دلیل لقب معصومه را به خواهر نداده باشد، چرا که حضرت زهرا(س) معصومند و حضرت فاطمه معصومه(س) نیز تالی تلو معصوم هستند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha