جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی نژاد تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان مرودشت

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) مرودشت گفت: قرآن مجید بیانگر حقایقی از زندگی گذشتگان است، لذا می توان از مطالعه جنبه های مثبت و منفی زندگی گذشتگان درس ها آموخت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از فارس، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی نژاد تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان مرودشت در نشست" تدبر در آیات قرآنی" اظهار داشت: قرآن کتاب عبرت است. اگر سرگذشت اقوام پیشین را مطرح می کند، برای این است که آیندگان عبرت گیرند؛ چرا که می توان از مطالعه جنبه های مثبت و منفی زندگی گذشتگان درس ها آموخت.

وی افزود: عالم آفرینش قانون مند و دارای نظام است. در این عالم نه هیچ فرد یا قومی بدون جهت و سبب، سربلند شده و نه هیچ کس بدون علت، به نابودی و گرفتاری رسیده است.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) مرودشت بیان کرد: قرآن مجید، بیانگر حقایقی از زندگی گذشتگان است تا به انسان ها راه و رمز زندگی سعادتمندانه را بیاموزد و به آنها هشدار می دهد که هیچ کس نمی تواند بدون تلاش و مجاهدت به عزت، عظمت و سربلندی برسد.

وی اضافه کرد: شیوه و روش قرآن گریز از مجازگویی و بیان حقایق است، لذا خداوند درباره اصحاف کهف می فرماید "نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَ زِدْناهُمْ هُدىً" ما داستان آنها را با حقیقت برای تو بازگو می کنیم. آنها جوانانی بودند که پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایتشان افزودیم.

از حوادث گذشته برای آینده عبرت گرفته شود

حجت الاسلام والمسلمین موسوی نژاد، در ادامه این نشست قرآنی خاطر نشان کرد: از آنجا که قانون هستی یکی است، سرگذشت ها و سرنوشت ها هم یکی است. همه انسان های گذشته و آینده تابع یک قانون و یک نظام اند. هرگز نباید انتظار داشت که سنت ثابت و لا یتغیر الهی به خاطر فردی و یا قومی تغییر کند.

وی افزود: گذشته و حال و آینده، همانند حلقه های به هم پیوسته ی یک زنجیر هستند. این حلقه ها اگر چه هر کدام از وجودی مستقل برخوردارند ولی همه محکوم یک نظام و تابع یک قانون اند و به هیچ وجه با یکدیگر نا هماهنگ نیستند.

استاد حوزه فارس گفت: جالب این است که نه گذشته تکرار می شود، و نه حال، استقرار پیدا می کند و نه آینده در جای خود میخ کوب می شود.

تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) مرودشت ادامه داد: هر چند از دید محدود و بسته ما قیامت، دور است ولی از دیدگاه نامحدود و گشاده خداوند قیامت نزدیک است.

وی در پایان گفت: آنچه برای انسان قابل اهمیت است، باز کردن چشم عبرت بین به حوادث گذشته و حوادث حال به منظور بهره مندی برای آینده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha