چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مدارس سلفی

حوزه/ در ادامه سلسله نشست های بررسی جریان های تکفیری و افراطی در مدرسه محمدیه(ص) شیراز نقش مدارس مذهبی کشورهای همسایه در رشد افراطی گری مورد تحلیل قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین جواد حائری شیرازی تولیت مدرسه علمیه محمدیه(ص) شیراز در این نشست اظهار داشت: سه نوع نظام آموزشی مذهبی، دولتی و خصوصی، مدارس مذهبی در بعضی از کشورهای همسایه حاکم است.

وی افزود: مدارس مذهبی مشهورترین بخش ساختار آموزش و پرورش این کشورها به شمار می رود و عمدتا از دانش آموزانی تشکیل شده است که به فقیرترین اقشار جامعه وابسته هستند.

تولیت مدرسه محمدیه(ص) شیراز بیان کرد:  خانواده های ثروت مند این کشورها، نظام آموزش و پرورش دولتی را قبول ندارند و فرزندان خود را به مدارس انگلیسی زبان خصوصی  ، می فرستند که آموزش با کیفیت بالایی را فرا بگیرند.

استاد حوزه شیراز گفت: این نظام سه بعدی آموزش، باعث شکل گیری تفاوت های چشمگیری در نوع نگرش دانش آموزان این مدارس شده است؛ از جمله دانش آموزان مدارس دولتی اردو زبان تا حدودی بیشتر با مخالفان راه می آیند و کمتر به افکار جهادی گرایش دارند و کسانی مثل اسامه بن لادن و صدام حسین را به دلیل رویکرد ضد غربی شان را تایید می کنند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه و رشد مدارس مذهبی در همکاری بعضی از حاکمان با اسلام گرایان بستر مناسبی برای تشکیل گروه های سیاسی و نظامی از میان فارغ التحصیلان مدارس فراهم کرد که همگی با نیت دفاع از اسلام مورد نظر خودشان با شیوه های نسبتا متفاوتی وارد مبارزه شوند.

حجت الاسلام والمسلمین حائری گفت: اکثر مدارس مذهبی این کشورها مثل پاکستان و ... با دور نگه داشتن محصلان خود از یادگیری علوم جدید، مببارزه با مراکز آموزشی علوم روز را جزء برنامه ها و وظایف خود می دانند.

وی اضافه کرد: متاسفانه استفاده از ابزار تکفیر و ارتکاب خشونت های بیشتر در سایه این تکفیر از بدترین ابزار آنها برای رسیدن به اهدافشان به شمار می آید.

استاد حوزه شیراز ادامه داد: به همین جهت در طول این سال ها بخش عمده افراطیون تکفیری، از فارغ التحصیلان مدارس مذهبی پاکستان  یا مرتبط با آنها به وجود آمده است و بعضی از آنها مانند سپاه صحابه  به فعالیت های مسلحانه از جمله ترور اهل تشیع روی می آورند.

وی یادآور شد: پس از 11 سپتامبر 2001 بیشتر مدارس مذهبی به سمت ضدیت با غرب هدایت شدند و بر این اساس الان این مدارس منشا احساسات ضد غربی به حساب می آید.

مسئول مدرس محمدیه(ص) شیراز گفت: آمریکا و جامعه بین الملل در چار چوب مبارزه با افراطی گری مذهبی، کشورهایی مثل پاکستان را مجبور کرد تا فشار بر مدارس دینی کشورهای خود بیاورد و طلبه های خارجی را اخراج کند.

وی اظهار داشت: مسئولین این کشورها اعتقاد داشتند که مدارس دینی، تشکیلات وسیع غیر دولتی هستند که به بیش از یک میلیون طلبه به صورت مجانی آموزش های دینی می دهند و نباید تصور کرد که تمام آنها خلاف کار هستند، امام بعد از واقعه حمله انتحاری در لندن در سال 2005 اتهام ها علیه مدارس دینی کشورهایی مثل پاکستان بالا گرفت.

حائری شیرازی، تصریح کرد: بنابراین این کشورها بعد از به وجود آمدن چنین جنایت هایی برای اصلاح متون آموزشی مدارس بسیار تلاش کردند و هرچند در عمل توفیق چندانی نداشت ولی هر نوع محتوای ترویج دهنده خشونت را در سیستم آموزشی خود حذف کردند.

وی گفت: امروزه دشمن قصد دارد که با توسعه مدارس مذهبی و تربیت جوانان بر اساس و شیوه غلط، زمینه را برای به وجود آمدن نسل جدید از افراطیون در منطقه فراهم کند و با نفوذ کردن به افکار این جوانان بستری برای اختلاف فکری و مذهبی مسلمانان به وجود آورد.

استاد حوزه شیراز در پایان بیان کرد: بنابراین تمامی کشورهای مسلمان باید وحدت را سرلوحه کار خود قرار بدهند و مواظب مسئله نفوذ دشمن که امروزه مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد،  باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha