جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله  حائری شیرازی

حوزه/ استاد حوزه بیان کرد: هنر دین همین بود که بدترین را می گیرد و بهترین را می سازد؛ ارزش افزوده ای که دین به انسان ها می دهد باعث تحولات عمیق در تاریخ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله حائری شیرازی شنبه شب در نشست علمی ویژه همایش هنر و تبلیغ (حکمت و هنر) در تالار اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: فرم، تابع محتوا است؛ ولی این مفهوم به این معنی نیست که شعری که از نظر فرم نیز فاخر است، محتوای آن نیز حتما فاخر خواهد بود.

وی افزود: هر شاعر و هنرمدی که شعری می سراید، درجه ای از فصاحت و بلاغت و هنر را دارد؛ زمانی که بیان می کنیم فرم، تابع محتوا است، یعنی اینکه جایی که هنرمند عالی ترین فرم را آورده است در حالی بوده که محتوا روی او کار می کرده،  یعنی در اثر این محتوا، این تفاخر فرم ایجاد شده است.

آیت الله حائری شیرازی اظهارکرد: شعر فوق العاده شاعر، همیشه باید با درک شرایط و حالات او در نظر گرفت؛ زیرا وقتی شاعر از آن حال معنوی خارج می شود و وقتی می خواهد یک مفهوم ناب دیگر خلق کند، نمی تواند در شرایط جدید آن محتوا و فرم را بسازد.

این استاد حوزه بیان کرد: حافظ، برای سرودن، هیچگاه برگه را مقابل خود قرار نمی داده  تا شعری در آن بنویسد، بلکه سوز و حالی که به او دست می داده این شعر را تراوش می داد.

آیت الله حائری شیرازی یادآورشد: زمانی که بین خالق و مخلوق یک رابطه عرفانی ایجاد می شود، این حال و شعف و شور الهی محتوای الهی را به کمک فرمی که همین شور به او می دهد، تولید می کند.

وی افزود: نسل های بشر باید حلقه های مفقوده خلقت را کشف کنند و سیر و تغییراتی که در تاریخ جهان ایجاد شده است را ببیند و به فرمول تغییرات برسند تا بتوانند به منحنی نظام خلقت برسند.

آیت الله حائری شیرازی اظهارکرد: خلقت به دنبال آن است که انسان بتواند او را کشف کند؛ خلقت نمی خواهد که انسان را گنگ باقی بگذارد؛ تمام هستی و بقایای اقوام و حیوانات و تمدن ها همه انسان را به این فهم کمک می کنند؛ قرآن نیز به همین خاطر همیشه داستان اقوام مختلف را بیان کرده است.

این استاد حوزه بیان کرد: ائمه اطهار(ع) هدایت کنندگان جامعه بشریت هستند؛ فراگیری آموزه های اهل بیت(ع) از ضرورت های جامعه اسلامی است و در شکل دهی به آثار هنروری باید به این معارف ناب توجه کرد.

آیت الله حائری شیرازی گفت: پیامبر اسلام از هرزه ترین انسان های تاریخ، بزرگان تاریخ را بوجود آوردند؛ هنر دین همین است که بدترین را می گیرد و بهترین را می سازد؛ ارزش افزوده ای که دین به انسان ها می دهد باعث این تحولات عمیق در تاریخ شده است.

وی افزود: امام سجاد(ع) به همراه پدراز خانواده شاه ایران بوجود آمده است و امام زمان(عج) نیز از خاندان نرجس خاتون متولد شدند، ولی همنشین شدن امام(ع) با دختر یزدگرد سوم باعث شد که این انسان به این پاکی برسد که ظرفیت حمل یک امام را پیدا کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha