شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله حائری شیرازی

حوزه/استاد حوزه گفت: امروز غربی ها با استفاده از فضای مجازی و سایر ابزارهای کلان، مانند بیل مکانیکی عمل می کنند و میلیون ها نفر را وارد کفر می کنند و ما هم اگر هنر کلان داشته باشیم می توانیم آنها را وارد قلعه ی ایمان کنیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله حائری شیرازی در دیدار رئیس و تعدادی از اعضای اداره ادبی  مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات که در منزل این استاد حوزه برگزار شد، با بیان اینکه بحث از میان راه اختلاف ها را حل نمی کند گفت: در مباحث هنری نمی توان از ارتکازات و ذوقیات شروع کرد و بر خلاف مباحث علوم تجربی، طرح مباحث علوم انسانی از قبیل اقتصاد و اخلاق و هنر، بدون  تعریف انسان امکان ندارد.

وی به تبیین تفاوت نگاه غرب و نگاه اسلام به تعریف انسان پرداخت و مهمترین وجه این تمایز را وجود نظام ارزشی مطلق در دیدگاه اسلامی دانست که این نظام ارزشی باعث تمایز انسان و حیوان نیز هست.

آیت الله حائری شیرازی، دو مفهوم شناخت و توسعه را از مباحث زیربنایی علوم انسانی از جمله مباحث پیرامون هنر  برشمرد و گفت: رساله های عملیه رساله های خرد هستند و ما برای دستگاه ها و وزارتخانه ها از قبیل وزارت اقتصاد و شهرداری ها نیاز به رساله ی عملیه ی کلان داریم، این ضعف را در حوزه ی هنر نیز مطرح است.

این استاد حوزه در ادامه به تبیین نگاه کلان سعدی در قاعده ی فرهنگی و نگاه کلان حافظ در ارتفاع فرهنگی پرداخت و همین نگاه کلان را وجه امتیاز این دو شاعر دانست؛ نگاهی که موجب شده است تا درخت هنر سعدی و حافظ از مرزها و قلعه مسلمین بالاتر رود و بر سر بشریت سایه بیاندازد.

وی  یادآورشد: امروز غربی ها با استفاده از فضای مجازی و سایر ابزارهای کلان مانند بیل مکانیکی عمل می کنند و مومنین را میلیون میلیون وارد کفر می کنند و ما هم اگر هنر کلان داشته باشیم می توانیم آنها را وارد قلعه ایمان کنیم.

آیت الله حائری شیرازی در پایان توصیه هایی را برای طلابی که وارد حوزه ادبیات می شوند مطرح و بیان داشت: طلاب هنرمندباید تا حد مطلوب از علم بهره مند شده باشند و اینکه روی طلابی سرمایه گذاری شود که ذاتا استعداد هنری داشته باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha