جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین جواد حائری شیرازی

حوزه/ تولیت مدرسه علمیه محمدیه(ص) شیراز گفت: زهد صرفا پوشیدن لباس معمولی و یا خوردن غذایی ساده نیست؛ بلکه زهد واقعی رفتاری است که بر پایه درک اعتقادی و بینش الهی و نیز ارج گذاری به لذت ها و مظاهر زندگی با ملاک دقیق ایمان استوار باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین جواد حائری شیرازی، تولیت مدرسه علمیه محمدیه(ص) شیراز در نشست اخلاقی طلاب و اساتید این حوزه علمیه، با اشاره به معانی زهد اظهار داشت: زهد صرفا پوشیدن لباس معمولی و یا خوردن غذایی ساده نیست؛ بلکه زهد واقعی رفتاری است که بر پایه درک اعتقادی و بینش الهی و نیز ارج گذاری به لذت ها و مظاهر زندگی با ملاک دقیق ایمان استوار باشد.

استاد حوزه علمیه شیراز خاطرنشان کرد: خداوند در سوره حدید می فرماید: «لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ/ برای آنچه که از دست داده اید، تأسف نخورید و به آنچه به شما داده شده، دل نبندید».

حجت الاسلام والمسلمین جواد حائری شیرازی با اشاره به اینکه زهد دارای دو مرحله قلبی و عملی است، خاطرنشان ساخت: مرحله قلبی آن نداشتن دل در گرو دنیا و مرحله عملی آن دوری از تجملات و تشریفات و بسنده کردن به حداقل امکانات است.

تولیت مدرسه محمدیه(ص) شیراز یادآور شد: این معنی از زهد، شیوه انبیاء و ائمه اطهار(علیه السلام) در زندگی بوده؛ لذا ساده زیستی و دل در گرو دنیا نداشتن راهی مؤثر برای آزاد بودن از تعلقات مادی است و آن مهمترین راز موفقیت رهبران الهی برای نفوذ در قلب مردم است.

استاد اخلاق حوزه شیراز بیان کرد: امام رضا(ع) از زمره این رهبران است؛ چراکه ایشان به رغم اینکه امکاناتی فراوان در اختیار داشت و در سال های پایانی عمرش از مقام و قدرت سیاسی برخوردار بودند؛ اما هرگز به تجملات و تشریفات گرفتار نشد؛ بلکه همواره زهد و ساده زیستی را برای خود یک اصل می دانست و در هیچ شرایطی از آن اصل غفلت نکرد.

وی در پایان گفت: ائمه اطهار(ع) علاوه بر اینکه خود زندگی زاهدانه ای داشتند، در بعضی مواقع برای تبیین معنای زهد و نهادینه شدن این خصلت پسندیده، به رفتار دیگر اولیای الهی اشاره می کردند و به نقل خاطره هایی از آنان می پرداختند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha