دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
 حسن طاهری پاکدل

حوزه/ تولیت مدرسه امام سجاد(ع) شیراز با اشاره به آثار سازنده فردی و اجتماعی نماز بر ترویج و فرهنگ سازی این مهم در جامعه تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ­«حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین حسن طاهری پاکدل، تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) شیراز در نشست هم اندیشی "نماز جماعت" که با حضور اساتید و طلاب این مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: مکتب اسلام که از جامع ترین و کامل ترین مکتب ها است به زندگی اجتماعی انسان و جمع گرایی او اهمیتی ویژه قائل شده و برای تحکیم پیوندهای اجتماعی راهکارها و دستوراتی سازنده ارائه داده است.

وی افزود: یکی از این کارها، به کاربردن برخی فرازهایی مانند، ایاک نعبد، ایاک نستعین، اهدنا الصراط المستقیم، السلام علینا، علی عبادالله الصالحین در نماز است که این فرازها نمازگزار را به میان جمع می برد و رابطه ی او را با دیگر برادران ایمانی محکم می کند. این حاکی از آن است که هرچند نماز عملی فردی است، اما نمازگزار از زبان جمع سخن می گوید.

استاد حوزه فارس گفت: بنابراین از آن جهت که اجتماعی زندگی کردن، ضرورتی انسانی و غیر قابل اجتناب است بر همه لازم است از گوشه گیری و جمع گریزی دوری کرده و گرایش به زندگی اجتماعی را در خود تقویت کنند، لذا تنها در اجتماع است که روحیه تعاون و برادری پرورش پیدا می کند و استعدادهای فردی انسان شکوفا می شود.

وی خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) در وسائل الشیعه پیرامون جمع گرایی می فرماید که "لَا بُدَّ لَكُمْ مِنَ النَّاسِ إِنَّ أَحَداً لَايَسْتَغْنِي عَنِ النَّاسِ حَيَاتَهُ وَ النَّاسُ لَابُدَّ لِبَعْضِهِمْ مِنْ بَعْضٍ" نیاز شما به مردم امری اجتناب ناپذیر است، لذا هیچ کس در زندگی بی نیاز از دیگران نمی باشد و مردم به یکدیگر وابسته هستند.

تولیت مدرسه علمیه امام سجاد(ع) شیراز افزود: نماز جماعت به این دلیل مقرر گردید که شعائر الهی مانند اخلاص، توحید، اسلام، عبادت و نیایش برای خدا، آشکار، ظاهر، بی پرده و مشهور بگردد؛ لذا در علنی بودن این اعمال، حجت خدا بر مردم شرق و غرب عالم تمام می شود و زمینه ای برای تبلیغ و ترویج ارزش های اسلامی فراهم می شود.

حجت الاسلام  والمسلمین طاهر پاکدل یادآور شد: از آن رو که نماز از مهمترین مصادیق بوده و به استناد آیه "أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ" آدمی را از فحشا و منکر باز می دارد  لذا  هرکس به این فریضه اهمیت بدهد به عنوان فردی نیک رفتار و مومن شناخته می شود.

وی در پایان گفت: نماز جماعت مانند حج، این فرصت را به وجود می آورد تا مسلمانان با دیگر هم کیشان خود آشنا شده و از مشکلات هم آگاه شوند.

* نماز آرامش درون و امنیت بیرون را به فرد و جامعه هدیه می دهد

حجت الاسلام فاضل طاهری پاکدل، مدیر مدرسه امام سجاد(ع) شیراز هم در ادامه این نشست  طی سخنانی بیان داشت: از جمله عواملی که به رشد معنوی انسان می انجامد، بندگی برای خداوند است؛ عبادت گذرگاهی نجات بخش است که انسان را از حصار تنگ دنیا و زندگی مادی عبور می دهد و به عالم قدس معنوی می رساند و رابطه فطری او را با مبداء آفرینش تجدید و تقویت می کند.

وی افزود: اگر پیامبر(ص) به مقام بالایی مانند مقام رسالت می رسد، دلیلش این است که ایشان قبل از آنکه رسول خدا باشد، عبد و بنده ی خدا است، همانطور که مسلمانان به این واقعیت گواهی داده و " اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسوُلُهُ " را به زبان می آورند.

مدیر مدرسه امام سجاد(ع) شیراز گفت: بندگی خدا آدمی را به مقام والا عروج می دهد، در این میان نماز یکی از بارزترین نمودهای عبادت و بندگی انسان به درگاه خداست؛ لذا این نماز است که رکن ایمان، ستون خیمه اسلام و معراج ممنان معرفی شده است.

حجت الاسلام پاکدل، یادآور شد: نماز انسان را از کژی ها بازداشته و زمینه شکوفایی راستی و درستی را در انسان به وجود می آورد و آرامش درون و امنیت بیرون را به فرد و جامعه هدیه می کند.

وی خاطرنشان کرد: بزرگان دین ما علی رغم مراجعات، اشتغالات و گرفتاری های بسیار، توجه و عنایت شان به نماز مثال زدنی است. اهمیت دادن به نماز اول وقت، نماز جماعت و نمازهای مستحبی از جمله این موارد است و به این جهت بوده است که پیشوایان معصوم(ع) نماز را هدیه ای از سوی خدا می دانستند و اعتقاد داشتند که نماز بعد از معرفت به خدا، با ارزش ترین چیز در زندگی معنوی انسان است.

*نماز اول وقت شیطان را زمین گیر می کند

مدیر مدرسه علمیه امام سجاد(ع) شیراز به آثار و برکات نماز اول وقت اشاره کرد و اظهار داشت: نماز که در زندگی معنوی انسان نقشی بسزایی دارد، در صورتی موثر و مطلوب است که در اول وقت ادا شود.

حجت الاسلام پاکدل افزود: شیطان از انسان مؤمن ترس و وحشت دارد و زمانی که نمازهای پنج گانه خود را در اول وقت به جای می آورد بیم و وحشت دارد و اگر در نماز کوتاهی کند وآن را در اول وقت نخواند، شیطان جرات کرده و او را به گناهی بزرگ وا می دارد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha