جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جریان انحرافی

حوزه/ به همت معاونت پژوهش مدرسه محمدیه(ص) شیراز ، کارگاه بررسی جریان های انحرافی زمان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در این مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، با توجه به ایام مبارک دهه کرامت و در پیش داشتن ولادت حضرت ثامن الحجج(ع)، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه محمدیه(ص) شیراز و با سخنرانی تولیت مدرسه ، کارگاه بررسی جریان های انحرافی زمان حضرت رضا علیه السلام در نمازخانه مدرسه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین جواد حائری شیرازی تولیت مدرسه علمیه محمدیه(ص) شیراز در ابتدای این کارگاه اظهار داشت: معضل دنیای اسلام در زمان حیات امام هشتم شیعیان منحصر به مسائل سیاسی و حکومتی نبود، بلکه در زمینه های مختلف و مسائلی مثل توحید در ذات خداوند، رویت خدا، خلق قرآن، مسئله امامت و ... انحرافاتی را بوجود آورده است.

وی افزود: بسیاری از این انحرافات که در آن زمان نقل محافل علمی شده بود به دلیل پیدا شدن دیدگاه های نوظهور در حوزه دین و فلسفه بود. مامون با سیاست های خود زمینه بروز مکاتب کلامی و اعتقادی مختلف و گاه متضاد را فراهم کرده بود.

استاد حوزه علمیه شیراز در ادامه گفت: در زمان او، هر کس در هر گوشه ای برای خود دکانی باز کرده بود و مریدانی جذب ایده های خود کرده و به دور خود جمع می کرد و هر کدام ادعا داشتند که بهترین تفکر و مکتب را دارند.

تولیت مدرسه محمدیه(ص) شیراز بیان کرد: امام رضا(ع) بر حسب وظیفه الهی خود یک تنه در برابر این مکاتب انحرافی به مقابله برخواست و جلو بسیاری از این کج روی ها را گرفت و وهن آن را برای همگی اظهار و راز فتنه را بر ملا کرد.

وی خاطر نشان کرد: امام هشتم شیعیان در جهت خنثی کردن این تفکرات انحرافی دو گونه عمل می کرده که یکی  در مجالس رسمی و در حضور تماشاگران با نظریه پردازان و سران مکتب های انحرافی به مناظره می پرداخته است و از راه علمی آنها را مجاب و مغلوب می کرده و دیگری در محافل و مجالس دوستان خود یبه بیان دیدگاه های حق و ناب اسلامی می پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین جواد حائری شیرازی در پایان یادآور شد: جریان های انحرافی که در زمان امام رضا(ع) رایج بود، واقفیه، مشبهه و مجسمه، غلات، متصوفه، معتزله، جبریون، مفوضه و ... بوده است که حضرت با آنان به شیوه خود مبارزه کرده است.

شایان ذکر است، در پایان این کارگاه اساتید حاضر به تحلیل دیگر مسائل انحرافی و جریان های فکری در زمان امام رضا(ع) پرداخته و در پایان به سوالات و شبهات طلاب و حاضرین جلسه جواب داده شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha