دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 391536
۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
عاقبت بخیری

حوزه/طلاب مدرسه علمیه امام مهدی(ع) شهرستان نیریز در نشستی تربیتی "عوامل حسن عاقبت" را بررسی کردند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی فال اسیری تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(ع) شهرستان نیریز در نشست "عوامل حسن عاقبت" که با حضور طلاب این مدرسه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از زمان های مهم و سرنوشت ساز که در سعادت انسان موثر است زمان ارتحال از دنیا است، لذا انسان نمی داند در آن موقع دارای چه عقاید و اخلاق و اعمالی است، درحال اطاعت و عبادت یا در حال معصیت است!

وی افزود: یکی از نشانه های اهل سعادت حسن عاقبت است که در واقع دست آورد مهم و نهایی از زندگی آنها است. حسن ختام ثمره یک عمر بندگی خدا است که از سوی خداوند به آن اعطا می شد.

استاد حوزه علمیه فارس خاطر نشان کرد: رسول خدا(ص) می فرماید که خداوند هرموقعی که خیر بنده ای را بخواهد او را به کار می گیرد و قبل از آنکه بمیرد او را به کاری شایسته موفق می کند ودر لحظات آخر عمرش، راهی برای کاری خوب به رویش باز می شود.

وی بیان کرد: از درس های اساسی دین یاد می گیریم که اهمیت ویژه حسن عاقبت، سرانجام انسان است که مسیر او را به سوی بهشت و یا جهنم مشخص می کند.

حجت الاسلام والمسلمین فال اسیری گفت: سعادت انسان از نظر اسلام، عبارت است از نایل شدن انسان به مقام قرب و رشد ایمانی و معنوی، پس بنابراین آنچه برای انسان خیر است کمال وجودی می باشد.

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) نیریز گفت: حقیقت سعادت انسان در دو زمان معین می شود، یکی هنگام مرگ و ارتحال از دنیا و دیگری هنگام حساب در قیامت در محضر خداوند می باشد.

وی ادامه داد: مردان الهی همواره در فکر حسن عاقبت بوده اند و با زبان حال و قال از پیشگاه خدا آن را می خواستند.

استاد حوزه فارس بیان داشت: حسن عاقبت برای افراد با ایمان که به روز قیامت اعتقاد دارند بسیار مهم است و معمولا در طول زندگی هر وقت مرگ را به خاطر می آورند از عاقبت خود نگران می شوند.

این استاد حوزه شیراز گفت: در دستورات بزرگان دین و ائمه اطهار(ع) به منظور دستیابی به سعادت و عاقبت خوب باید از عواملی اعم از معرفت، اطاعت، ولایت مداری، اخلاص، تهذیب نفس، هم نشینی با علما برخوردار بود.

وی افزود: خداوند ما را برای سعادت ابدی خلق کرده و به معنای حقیقی آنکه در کلمه لقاءالله است، هیچ سعادتی بالاتر از آن تصور نمی شود.

استاد حوزه نیریز گفت: رسیدن به سعادت و رضایتمندی خدا متوقف بر معرفت حق است، لذا تا تخم معرفت در زمین دل کاشته نشود، شخص موفق به عمل صالح نمی شود و به بیان دیگر از قبل معرفت عمل صالح، و از قبل عمل صالح معرفت حاصل می شود و معرفت حقیقی حق زمینه ساز سعادت و حسن عاقبت می شود.

رئیس حوزه علمیه نیریز یادآور شد: اهل سعادت، اهل اطاعت از خدا و پیامبران و امامان هستند و هم از خدا می خواهند که تفیق اطاعت پیدا کنند و در نهایت اطاعت از خدا نشانه سعادت است.

وی خاطر نشان کرد: پیامبر اسلام(ص) در تحت العقول می فرماید که "السَّعادَةُ کُلُّ السَّعادَةِ طُولُ العُمرِ فی طاعَةِ اللّهِ" کمال سعادت، طول عمر داشتن در اطاعت خداوند است.

حجت الاسلام والمسلمین فال اسیری به مسئله ولایتمداری به جهت دستیابی به حسن عاقبت اشاره کرد و گفت: پذیرش ولایت امیرمومنان علی(ع) و پایبندی به آن و دوستی آن حضرت از عوامل سعادت و خوشبختی است  و همانطوری که سرباززدن از آن بدبختی و عاقبت به شری را به دنبال دارد.

استاد حوزه فارس با توجه به روایات خاطرنشان کرد: خوشبخت ترین مردم کسی است که فضل و مقام پیامبر و اهل بیت(ع) را بشناسد و در دوستی آنان یک دل و مخلص باشد و به آنچه آنان فرموده اند عمل کنند.

*اخلاص زمینه ساز حسن عاقبت است

تولیت مدرسه امام مهدی(عج) نیریز گفت: انگیزه اطاعت و عبادت اگر برای خداوند خالص شود و خدا را از روی شایستگی و تقرب به سمت او اطاعت شود موجبات حسن عاقبت و خوش بختی را فراهم می کند و وقتی که خدا ببیند که بنده ای او را از روی اخلاص عبادت و اطاعت می کند، اسباب سعادت و حسن عاقبت او را فراهم می کند و به گفته امام علی(ع) "السعید من اخلص الطاعه".

وی اضافه کرد: پیروی از هوای نفس و خواسته های آن، رفتن مسیر بدبختی است و تزکیه آن سیر الی الله و رستگاری و خشبختی است، خدای متعال سعادت و عاقبت به خیری را به کسانی که اهل تزکیه هستند بشارت می دهد.

*هم نشینی با علما موجب خوش بختی است

حجت الاسلام والمسلمین  فال اسیری گفت: انسان به هر کسی نشست و برخاست کند از او رنگ و بو می گیرد و هم نشینی با علما مورد تاکید پیشوایان دین بوده، لذا هم نشینی با آنها سعادت و خوشبختی را برای انسان تضمین می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha